Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-14, 09:56
  #25
Moderator
memymos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gameranker
Ser ut som att det ska vara den 5:e oktober:
http:\\www.retrogathering.se

Retrospelsmässan borde för övrigt byta namn till Nintendomässan, snacka om enformigt utbud. Stå i tre timmar för att se bord efter bord med nintendospel

Kanske för att nintendo är det som sålt mest under 80-90 talet som gör att deras spel finns i överflöd medans resten kommer lite i bakgrunden? om 30 år när ps3 och xbox är retro för dagens barn så kommer detta finnas mest av
Citera
2013-05-14, 12:55
  #26
Medlem
vonfnass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyrica32
Kan de inte fixa en sån mässa till stockholm istället? Jag har ingen möjlighet att ta mig till göteborg
Varför ska det underbara gänget som håller i RSM varje år flytta till Sthlm ISTÄLLET för Göteborg?
Det var i Göteborg den startades, 95% av personerna som håller i den och arrangerar den varje år bor i Göteborg. RSM är göteborgsk, alltid att folk från Sthlm, Sveriges baksida, alltid ska lipa över att allt roligt händer nån annanstans. Ska allt flytta till Sthlm?
Räcker det inte med alla stockholmare som vill att Liseberg ska flytta dit?

Citat:
Ursprungligen postat av gameranker
Ser ut som att det ska vara den 5:e oktober:
http:\\www.retrogathering.se

Retrospelsmässan borde för övrigt byta namn till Nintendomässan, snacka om enformigt utbud. Stå i tre timmar för att se bord efter bord med nintendospel
Ja, det är bara att hålla med. Jag skrev även om det i mitt inlägg tidigare, har man intresse för annat än Nintendo så fanns det inte mycket där att hämta i år. Men gänget bakom RSM försöker få det blandat, i år bl.a. så var ju ett av teman Amiga, vilket gjorde mig överlycklig, men man hade ju bara lyckats få dit lite folk från Safir som stod i ett litet hörn för sig själva.
RSM-crew måste ställa krav på försäljarna att försöka blanda lite mer i utbudet inför nästa år, som jag förövrigt hoppas kommer hålla till på Svenska Mässan.
Citera
2013-05-14, 13:30
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av memymo
Kanske för att nintendo är det som sålt mest under 80-90 talet som gör att deras spel finns i överflöd medans resten kommer lite i bakgrunden? om 30 år när ps3 och xbox är retro för dagens barn så kommer detta finnas mest av

Tja, under sent 80 tal och tidigt 90-tal så var Sega faktiskt lika stora som Nintendo. Sen tog Sony över och resten är historia...

Det finns ganska mycket mer som är Retro (det uttalas retro, inte rettro som vissa verkar tro). Atari, Commodore, Sega, Vectrex, Sinclair, Mattel, Coleco etc.

Nintendo i all ära, men tyder det inte på att man är mer intresserad av att sälja grejer (=tjäna pengar) än att visa upp spel från förr? Jag vet att killarna som arrangerar RSM gillar allt jag räknade upp, men säljarna verkar tro att det bara ska vara Nintendo överallt. Tråkig inramning, men det går ju inte att styra säljarna. Jag vet att det finns hardcoresäljare också, men de brukar mest visa upp sig på Retrogathering och det är ju på "fel" sida Sverige
__________________
Senast redigerad av gameranker 2013-05-14 kl. 13:32.
Citera
2013-05-14, 13:41
  #28
Medlem
lyrica32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonfnas
Varför ska det underbara gänget som håller i RSM varje år flytta till Sthlm ISTÄLLET för Göteborg?
Det var i Göteborg den startades, 95% av personerna som håller i den och arrangerar den varje år bor i Göteborg. RSM är göteborgsk, alltid att folk från Sthlm, Sveriges baksida, alltid ska lipa över att allt roligt händer nån annanstans. Ska allt flytta till Sthlm?
Räcker det inte med alla stockholmare som vill att Liseberg ska flytta dit?


Ja, det är bara att hålla med. Jag skrev även om det i mitt inlägg tidigare, har man intresse för annat än Nintendo så fanns det inte mycket där att hämta i år. Men gänget bakom RSM försöker få det blandat, i år bl.a. så var ju ett av teman Amiga, vilket gjorde mig överlycklig, men man hade ju bara lyckats få dit lite folk från Safir som stod i ett litet hörn för sig själva.
RSM-crew måste ställa krav på försäljarna att försöka blanda lite mer i utbudet inför nästa år, som jag förövrigt hoppas kommer hålla till på Svenska Mässan.
Jag skrev väl inget om att flytta mässan?
Jag pratar om att ha en retromässa i stockholm också; det är en större stad och närmare och lätttillgängligt för många, inte bara de i stockholm utan resten av sverige också.
Citera
2013-05-14, 14:01
  #29
Medlem
vonfnass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyrica32
Jag skrev väl inget om att flytta mässan?
Jag pratar om att ha en retromässa i stockholm också; det är en större stad och närmare och lätttillgängligt för många, inte bara de i stockholm utan resten av sverige också.
Men du skrev ju att ni skulle ha en i Sthlm ISTÄLLET. Istället för vadå?
Citera
2013-05-14, 15:02
  #30
Medlem
lyrica32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonfnas
Men du skrev ju att ni skulle ha en i Sthlm ISTÄLLET. Istället för vadå?
Men orka märka ord.. Jag ska inte stjäla din mässa, oroa dig inte
Citera
2013-05-14, 15:12
  #31
Moderator
memymos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gameranker
Tja, under sent 80 tal och tidigt 90-tal så var Sega faktiskt lika stora som Nintendo. Sen tog Sony över och resten är historia...

Det finns ganska mycket mer som är Retro (det uttalas retro, inte rettro som vissa verkar tro). Atari, Commodore, Sega, Vectrex, Sinclair, Mattel, Coleco etc.

Nintendo i all ära, men tyder det inte på att man är mer intresserad av att sälja grejer (=tjäna pengar) än att visa upp spel från förr? Jag vet att killarna som arrangerar RSM gillar allt jag räknade upp, men säljarna verkar tro att det bara ska vara Nintendo överallt. Tråkig inramning, men det går ju inte att styra säljarna. Jag vet att det finns hardcoresäljare också, men de brukar mest visa upp sig på Retrogathering och det är ju på "fel" sida Sverige

Aldrig varit på retrogathering. Kanske får ta mig en tripp när det är dags för den med. Dock var ju mina favoriter flipper spelen. Barndommens glada dagar lös upp en stund . Gillade även dom nytillverkade arkad spelen med.

Det man får hoppas på nästa år är väll att dom kan hyra hela eriksbergs hallen så dom får in några fler säljare och lite mer yta. (var svår framkommligt på bra många ställen)

Btw http://www.syntaxerror.nu/ för er som gillar den sortens musik. Hela hans p3 kollektion finns där och det var Sol som var DJ mellan varven där inne.
Citera
2013-05-14, 16:58
  #32
Medlem
vonfnass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyrica32
Men orka märka ord.. Jag ska inte stjäla din mässa, oroa dig inte
Ja, hade du inte uttryckt dig så så hade jag aldrig påpekat det.
Men, men, skönt att vi fick det utrett!
Citera
2013-05-14, 17:09
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyrica32
Jag skrev väl inget om att flytta mässan?
Jag pratar om att ha en retromässa i stockholm också; det är en större stad och närmare och lätttillgängligt för många, inte bara de i stockholm utan resten av sverige också.

Varför kom du inte till den som var i Stockholm då? Som sagt, fanns där mellan 2007 och 2011...

Sen är det väl inte så långt mellan Stockholm och Västerås? Folk pendlar ju dagligen.
Citera
2013-05-14, 17:14
  #34
Medlem
lyrica32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gameranker
Varför kom du inte till den som var i Stockholm då? Som sagt, fanns där mellan 2007 och 2011...

Sen är det väl inte så långt mellan Stockholm och Västerås? Folk pendlar ju dagligen.
Föratt jag inte bodde här 2007 - 2011
Citera
2013-05-14, 17:25
  #35
Medlem
Bemwindos avatar
Sen går det knappt jämföra RG och RSM längre då RSM verkligen dragit ifrån. Dock fanns det mer äldre grejer på RG
Citera
2013-05-14, 17:58
  #36
Medlem
Det har egentligen aldrig gått att jämföra, då mässorna är på helt olika orter och har rätt olika innehåll.

Egentligen kan man nog jämföra RSM med Science-Fiction mässan, då det förekommer Cosplay (heter det så) och annat som inte har ett dugg med tv-spel eller datorer att göra. RG känns mer som en intresseträff för inbitna och fokuserar på gamla datorer och Pong-SM. Även säljarna har ett helt annat utbud. Det är två olika saker helt enkelt. Jag vet att RG var "anti nintendo" under några år, men det verkar ha försvunnit. Vem vet, de kanske blir mer kommersiella nu i västerås.

Uppenbarligen är retro också mer intressant i Göteborg, eller så har de bara mindre att göra. Fler barn/ungdomar i göteborg och som sagt, nästa helt nintendofierat. Jag tror de kompletterar varandra rätt bra. Här i Stockholm var ju RG "överallt" för några år sen, på tv, i tidningar och annat. Trots det tror jag inte det kom mer än 1000 personer - max. 1/3 av RSM alltså, i Stockholm, med massa mediabevakning.

Hursomhelst, så tycker jag träffarna kompletterar varann bra och de ger nog skjuts åt varandra. Ser fram emot nästa RG och kommer förhoppningsvis till nästa RSM också.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback