Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-03-08, 09:44
  #13
Avstängd
YP4XQs avatar
Du avtrubbar ditt barn och hon kommer att uppskatta mindre desto mer hon får. Utan mörker finns det inget ljus brukar jag säga och det kan ju tillämpas lite överallt på god mat, leksaker man längtar till, hur mycket man får, uppskattningsgrad eller egentligen vad som helst. Det måste till litegrann ont för att man skall vara glad när man itne har ont. Man behöver en käftsmäll då och då för att vakna till eller för ett barn så behövs starka nej för att uppskatta ett ja desto mer och inse värdet i det.
Citera
2014-03-11, 16:33
  #14
Medlem
Vänta bara tills barnet blir äldre och kanske skriker, kallar dig hemska saker och smäller i dörrar så fort det inte får som det vill. Ingen kul historia.

Sedan, som någon sa, eller fler (har inte läst alla svar) så blir det inte alltid lätt för barnet när det är vuxet och möts av stora besvikelser. Är man van att alltid få sin vilja igenom och kanske även att bossa över andra så kan det ju bli svårt med både jobb och relationer.
En annan sak som jag vet iaf har hänt en i min närhet är att denne person blev väldigt skuldsatt som vuxen. Då man inte hade råd att köpa allt man ville ha i vuxenlivet tog man lån istället. Inte heller så kul att få leva med lånen sedan i många, många år framöver och inte kunna unna sig något längre.

För att sluta tror jag det är lättast att sätta en rimlig gräns direkt på hur mycket som barnet ska få varje månad. Överskrid det sedan inte! Då är det ingen mening att ens ha en gräns.

Lycka till.

Citat:
Ursprungligen postat av TRRRRIST
Har en dotter som är under 10, igår var vi på toys'r'us för att hämta en robot katt till henne som jag lovat henne.

Efter vi hittat den gick jag runt och glodde lite och hittade lite coola playmobil gubbar som jag tyckte hon skulle ha, sen hittade jag ett "klistra med färger" set som var ganska dyrt.

Så jag sa till henne "Du får välja en, gubbarna eller klister färgerna men katten får du i vilket fall"...

Så stod hon där och tänkte, och jag tänkte va fan.. spela roll.. så jag sa du får allt Redan i bilen på vägen hem visste jag att jag gjort fel och borde ha låtit henne välja.

Men i alla fall hon är sinnesjukt bortskämd ändå så jag har två enkla frågor:

1. Var du bortskämd? Vad är den egentliga faran med att skämma bort sitt barn? Att de inte uppskattar materiella saker, är inte det positivt?

2. Hur slutar man skämma bort sitt barn? Svårt att vara hård ibland och roligare att ge saker
Citera
2014-03-11, 18:00
  #15
Medlem
Darkcheeses avatar
Var inte särskilt bortskämd så jag uppskattade verkligen att någon gav mig något. Jag fick alltid jobba för det jag ville ha och jag tror att det kan ha varit viktigt för min uppväxt. Jag tycker att du borde få ditt barn att jobba för det hon vill ha för det lär henne att man måste kämpa för dem mål man strävar efter i livet och att inget i livet är gratis.
Citera
2014-03-11, 21:06
  #16
Awaiting Email Confirmation
Jag var bortskämd och är fortfarande rätt bortskämd, de säger iallafall alla mina vänner.
Citera
2014-10-30, 13:31
  #17
Medlem
Jag kan säga att jag under min livstid varit helt extremt bortskämd, med både pengar och saker. Min mamma har varit alldeles för snäll, dessvärre.
Nu har dock läget ändrats hyfsat då jag är 24 år, med egen utbildning samt haft tre jobb inom loppet av 3 år, så det kan ju fixa sig även för de mest hopplösa fallen (läs: jag).
Men fortfarande så har jag för vana att slösa alldeles för mycket pengar på lyxig mat och dylikt ute; jag har helt enkelt aldrog fått höra termen "vi har inte råd".
:/
Citera
2014-10-30, 13:49
  #18
Medlem
Mooons avatar
1. Ja. Det gjorde att jag bryr mig väldigt lite om materiella saker och ser ingen prestige i grejer alls. Vilket ju är provocerande i denna materiella tid.

2. Mitt barn är också bortskämt och verkar bli påverkad på samma sätt som jag själv blev. Han bryr sig inte om modekläder, mobil och sådant utan vill att grejerna ska funka bara.

Att lära dem att vara snälla mot andra personer och mot djur, att respektera människor och deras saker och att försöka vara en god människa är bättre tycker jag.


Citat:
Ursprungligen postat av TRRRRIST
...

Men i alla fall hon är sinnesjukt bortskämd ändå så jag har två enkla frågor:

1. Var du bortskämd? Vad är den egentliga faran med att skämma bort sitt barn? Att de inte uppskattar materiella saker, är inte det positivt?

2. Hur slutar man skämma bort sitt barn? Svårt att vara hård ibland och roligare att ge saker
Citera
2014-10-30, 21:30
  #19
Medlem
Bortskämd...

Det kan ju betyda lite olika saker, att man får onaturligt mycket saker, att man tillåts göra saker som normalt är otillåtna, att man får väldigt mycket uppmärksamhet, och kanske annat.

Varför gör man det? Varför skämmer man bort? Mönster från egen barndom, att man som förälder inte orkar stå mot, att det faktiskt känns rätt för den vuxne, ett sätt att förmedla kärlek, överklassbakgrund

Hur påverkar det barnet? Beror naturligtvis på barnets personlighet, men om man tänker sig lite så gär generellt - Barnet blir frimodigt och vågar saker, barnet kan bli odrägligt mot människor i sin omgivning, barnet kan få svårigheter då det möter "verkliga livet"

Hur påverkas omgivningen. Om ett barn i barnaskaran skäms bort men inte andra, hur påverkar det barnen? Den bortskämmande föräldern, hur påverkas den? Omgivningen, bortskämda barn uppskattas ofta inte som bortskämda, vilken plats kommer ett bortskämt barn hitta som vuxen?

Man får försöka se själv som förälder vart man tror det leder. Behöver inte alls vara fel att skämma bort ett barn, om det fungerar.
Citera
2014-11-01, 22:32
  #20
Medlem
Håller du på sådär så kommer hon få en kaxig inställning - "jag får ändå allt" och så sitter hon i en lyxfälla den dagen hon blir myndig.

Hur svårt kan det vara. Ge en rimlig summa månadspeng varje månad så får hon slarva på vad hon vill. Och då lär hon sig en läxa innan hon blir myndig och tar tiotals sms-lån.
Citera
2014-11-02, 15:47
  #21
Medlem
hörde en unge häromdagen

mamman: då får du inte köra cross när vi kommer hem!
ungen 7år då kör jag väl fyrhjulingen då
Citera
2014-11-03, 11:57
  #22
Medlem
Skebokvarnsvagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn
hörde en unge häromdagen

mamman: då får du inte köra cross när vi kommer hem!
ungen 7år då kör jag väl fyrhjulingen då

Haha, vilken satans unge!
Citera
2014-11-03, 21:26
  #23
Medlem
Fick allt jag pekade på, städade knappt aldrig rummet, tvätta aldrig i princip, fick lagad mat varje dag, blev hämtad när jag ville efter träning eller kompisar (Cyklade ofta men när jag inte palla cykla hem så ringde jag och blev hämtad) och fick körkortet + bilen betald

Dock var kraven att jag skötte skolan, inte snusa, inte drack, droger eller röka innan jag fyllde arton. Idag så håller jag relativt hårt i pengar, har alltid pengar kvar till nästa lön, sparar till de jag vill ha och kommer förmodligen skämma bort mina ungar när de väl är dags .

Tror de handlar om att man måste förklara för sina barn att saker och ting kostar pengar, barn är smartare än vad man tror.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback