Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-06, 09:48
  #1
Medlem
Hej, opererade mig för ca 2 veckor sedan och allt gick bra, dock så gick jag tillbaka till sjukhuset och blev inlagd i 3 dagar pga infektion, jag fick antibiotika intravenöst i dessa dagar och fick sedan heracillin 500mg som jag ska ta i 10 dagar.

Dock så duschade jag igår och råkade skrapa upp såret lite så det började att vätska, vätskan luktar inte men har en är gul. Är detta något att oroa sig över? Jag går ju redan på antibiotika men bör jag besöka sjukhuset igen, vill dock endast göra detta som sistaval.

Tacksam för svar!
Citera
2013-03-06, 09:56
  #2
Medlem
ThingThings avatar
Jag har ingen aning om det är illa eller inte, men jag skulle troligtvis ha ringt upp något som kan sådant, typ sjukvårdsupplysningen.
Citera
2013-03-06, 10:01
  #3
Medlem
Jo men jag har ett återbesök på måndag, så tänkte att det kanske var säkert att vänta tills dess, och att det kom endast för att jag skrapa upp det gör ju så att jag tvekar, men hoppas jag kan hitta ett bra svar här.
Citera
2013-03-06, 10:05
  #4
Medlem
svart-rullstols avatar
Jag skulle tagit det säkra före det osäkra och iallafall ringt sjukvårdsupplysningen eller ringt hälsocentralen. Kan ju vara så att du behöver tömma såret på var.
Citera
2013-03-06, 10:15
  #5
Medlem
Kan hända att infektionen inte ännu gått över helt och därför har vätskan ännu en lite gul färg men ingen illa lukt. Det brukar finnas vätskor här och där i kroppen (även de som uppstår vid operation) som är naturliga. Kan ju hända att kirurgen sydde så tätt ihop att vätskorna inte kan passera bort från såret och därför kommer det sen när du lite river upp det.

Ringa och fråga läkaren så är du på den säkra sidan.
Citera
2013-03-06, 10:21
  #6
Medlem
Numis avatar
Det låter som vanlig sårvätska med lite restprodukter från din infektion och känns inte direkt som något att oroa sig över med tanke på att du redan vet att du har en infektion och att den behandlas med antibiotika.

Det enda som du egentligen bör hålla koll på är det självklara, nämligen om det verkar som om din infektion fått nytt fäste och accelererar med de vanliga tecknen som att området runt ditt sår svullnar upp, blir väldigt varmt, mängden vätska från såret ökar stort eller den börjar lukta och se trögflytande ut. Eller att ditt allmänna sjukdomstillstånd försämras med feber och liknande.

Ringa sjukvårdsupplysningen är ett ganska bra råd om så bara för att du känner dig lite nojjig.
Citera
2013-03-06, 10:30
  #7
Medlem
Vill ännu tillägga att du skall minnas att hålla såret rent, i synnerhet när du i misstag skrapade upp det.
Citera
2013-03-06, 10:34
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kidi
Vill ännu tillägga att du skall minnas att hålla såret rent, i synnerhet när du i misstag skrapade upp det.

Jo jag är rätt dålig på detta område, vad kan man egentligen göra för att hålla det rent förutom att röra/smutsa ner det?
Citera
2013-03-06, 10:38
  #9
Medlem
MisterToms avatar
Ring upp de som behandlar dig och fråga. De har full insyn i vad det är för operationssår och infektion och ska kunna besvara dina frågor.
Citera
2013-03-06, 10:56
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inevitablex
Jo jag är rätt dålig på detta område, vad kan man egentligen göra för att hålla det rent förutom att röra/smutsa ner det?

Gav de inga råd på skötsel efter operationen??
De brukar berätta vad du får och inte får göra. I vissafall får man inte ta bort förbandet utan man skall hålla det rent och tort (vilket är svårt när man duschar sig) tills såret har läkt. Det beror på hur stor och vilken typ av operation. Ofta får såret inte komma i kontakt med yttra världen pga smuts men det kan vara bra att vädra det lite nu och då så det får syre.
Du får bra råd och tips på apoteket och de berättar vilka produkter som behövs och är bäst för att ta hand om såret så du inte får inflammationer och andra komplikationer.
Citera
2013-03-11, 20:11
  #11
Medlem
Jag besökte sjukhuset och det var tydligen en ofarlig vätska, dock rinner det sjukt mycket och jag glömde fråga en sak som jag undrar om ni kan svara på; hur länge kan man ha ett förband på?

Alltså mina brukar bli helt dränkta i vätskan men kan man ha det på ända tills det skulle börja läcka eller ska man byta regelbundet, känns ju lite smutsigt att ha all vätska intryckt mot såret under en lång period.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback