Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-05, 17:48
  #109
Medlem
Hade ni rekommenderat att köpa lite SAAB-aktier för att sedan sälja dem om 2 månader? Eller är det rentav en idiotisk idé? Har en summa som jag vill få att växa lite. Är väldigt färsk inom detta område.
Citera
2015-05-05, 18:28
  #110
Medlem
starbounds avatar
Putlers annektering av Krim talar helt klart för Saab-aktien långsiktigt.

Attityden att lägga ner brandkåren för att det kommer aldrig mer brinna igen börjar ändras.

Citat:
Ursprungligen postat av SwedishNukes
Ryssland visade igår upp sin nya tank T 14, den kommer nog leda till en teknik kapplöpning då den redan sägs vara den bästa tanken.

Man ska aldrig titta på ett vapensystem enskilt, utan varje vapensystem är en del av hela militärmakten.

I början av invasion av Sovjet fick ryssarna massor med stryk trots att de hade bättre vagnar än tyskarna.
Citera
2015-05-05, 20:03
  #111
Medlem
Gick under sitt lägsta-pris sedan mars. Ser inget i övrigt som tyder på en uppgång närmsta tiden framöver.
Citera
2015-05-07, 16:22
  #112
Medlem
Försäljningen av ubåtar kan ju även bli ett lyft uppåt för aktien. (Australien, Norge och Sverige är väll potentiella köpare)

http://www.svd.se/naringsliv/norge-s...d#xtor=AD-500-
Citera
2015-05-07, 18:07
  #113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gutz
Försäljningen av ubåtar kan ju även bli ett lyft uppåt för aktien. (Australien, Norge och Sverige är väll potentiella köpare)

http://www.svd.se/naringsliv/norge-s...d#xtor=AD-500-

Buy the rumor, sell the news
Citera
2016-04-08, 14:29
  #114
Medlem
Ingen A26 till Norge tydligen.

http://www.svd.se/bakslag-for-saab--.../om/naringsliv

Citat:
I den processen har Norge nu bestämt sig för att i fortsättningen bara arbeta vidare med tyska Thyssen Krupp och med franska DCNS, två väletablerade tillverkare av ubåtar. "Ett ubåtssamarbete med en av dem säkrar att Norge får de ubåtar vi behöver samtidigt som vi bidrar till ett mer effektivt materielsamarbete inom Nato", säger Ine Eriksen Søreide.

Personligen tycker jag det är tråkigt men inte så överraskande med tanke på Nato. Vad säger ni?
Citera
2016-04-08, 21:49
  #115
Medlem
Har länge funderat på Saab, men aktien har ju stigit rejält det senaste året vilket har gjort mig lite mer tveksam. Innerst inne tror jag dock att under rådande förhållanden i världen, kommer Saab löna sig på sikt. Kommer få loss en del pengar om ett par månader och kommer har då tänkt att punga in en del i Saab.
Vad tror ni om en investering som sträcker sig på längre sikt?
Citera
2017-08-11, 23:57
  #116
Medlem
Spaders avatar
Säljer SAAB till 20% vinst.
Varför? Aktien är tekniskt negativ på medellång sikt.

Jag citerar Investtech:
"Saab B har brutit ner genom golvet i en stigande trendkanal. Det indikerar i första skedet en svagare stigningstakt, eller inledningen av en mer horisontell utveckling. Aktien har gett en säljsignal från ett glidande medelvärde, och signalerar därmed fortsatt nedgång. Aktien har stöd vid ca 350 kronor och motstånd vid ca 452 kronor. Volymbalansen är negativ och försvagar aktien på kort sikt. RSI är översåld. Detta visar att momentumet i aktien är svagt och att kursen mycket väl kan falla vidare på kort sikt. Vi bör se en stigning i RSI-kurvan innan detta kan ses som ett köpsargument. Aktien är totalt sett tekniskt negativ på medellång sikt."

Det snackas om ett samarbete med Boeing i USA och en ny "megaorder" men så länge det är snack och lite verkstad så vetifan. Jag nöjer mig med en 20%-ig vinst iaf.

EDIT: Kanske finns fundamentala analyser som talar emot detta men jag har inte hittat något. Men å andra sidan så har jag inte sökt runt tillräckligt. Nordea höjde sin riktkurs till 385 kr den 6e Juli - men då är det värt att påpeka att två veckor därefter så föll aktien -8.76%
__________________
Senast redigerad av Spader 2017-08-12 kl. 00:02.
Citera
2018-06-19, 15:51
  #117
Medlem
nextdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gutz
De tävlar även om att sälja 350+ nya utbildningsflygplan till amerikanska militären. Tillsammans med Boeing.

Citat:
Ursprungligen postat av SwedishNukes
Ja just det, SAAB har till och med släppt en prototyp

Boeing vill samarbeta med SAAB för SAAB är väldigt snabba och effektiva.
Även Sverige måste byta ut sina sk 60 för skolning, tror kontraktet mellan FM och saab går ut 2019.
Går in med en peng nu tre år senare och håller tummarna på att Saab får (T-X)-avtalet.
Citera
2018-07-23, 11:51
  #118
Medlem
Jag är relativt ny inom aktier så jag försöker lära mig mer.
Jag gjorde en intressant notering, från 09:37 till 09:38 steg kursen för SAAB från 399,10 till 403,10 alltså cirka 1% under högre omsättning än närliggande perioder med många köp och försäljningar mellan Anonymous Broker. NORDEA presenterades sin höjning 09:48. Min fråga är vart man snabbast får tillgång till nyheter? För det otränade ögat ser det ju ut som någon med med information agerat innan uppgifter publiceras i hopp om att informationen skulle driva kursen uppåt.
Citera
2018-09-28, 00:12
  #119
Medlem
St. Pinocchios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nextday
Går in med en peng nu tre år senare och håller tummarna på att Saab får (T-X)-avtalet.
The deal goes down.Nu flyger Saab.

https://www.di.se/nyheter/boeing-och...-skolflygplan/
Citera
2018-09-28, 06:15
  #120
Avstängd
53280s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St. Pinocchio
The deal goes down.Nu flyger Saab.

https://www.di.se/nyheter/boeing-och...-skolflygplan/

Det är stort.. Sverige kommer behöva byta ut SK 60 snart, då lär SAAB och Boeing skolflygplan ha en bra position.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback