Citat:
Ursprungligen postat av Hotshot777
Nej du har fel grabben. Stöld är att ta någon annans egendom utan dennen medlåtande.
Precis, t.ex. jag tar din cykel. Resultatet är +1 cykel för mig, -1 cykel för dig. Jag har tagit din cykel. Fildelning fungerar inte på detta sätt, utan en bättre jämförelse är att jag ser din cykel, tycker att den ser nice ut och gör en likadan åt mig själv. Skillnaden är enbart att det är betydligt enklare att idag, med den tekniska utvecklingen så som den ser ut i dagsläget, kopiera immateriella produkter på detta vis. Men det vore ju exakt samma "fel", om vi ska se det som det, att bygga en cykel - om den som uppfunnit cykeln (eller designat aktuell cykelmodell, beroende på hur långt vi vill ta det här) inte gett sitt medgivande till mig, och sagt att jag faktiskt får bygga en cykel (eller en cykel som liknar den han designat före mig).
Så nej, det rör sig faktiskt inte om att ta någon annans egendom, utan om att reproducera något som någon annan producerat utan den ursprunglige producentens medgivande. Om detta sedan är rätt eller fel får den enskilde avgöra för sig själv - men stöld är det verkligen inte. Det är reproduktion, som pga den tekniska utveckligen är väldigt enkel att utföra. Det är inte stöld.
Vad Jesus tyckte om fildelning vet vi naturligtvis inte, men folk verkar ju åtminstone ha kopierat hans uttalanden och spridit dem i skrift (t.ex. i Bibelns evangelier) och vidare kopierat mängder av material som sedan spreds över hela världen. Jag vet visserligen inte om t.ex. Paulus fick ekonomisk kompensation varje gång någon kopierade och spred hans brev, men som det verkar så hade inte de tidiga kristna denna syn på att t.ex. en text skulle vara skyddad av en upphovsrätt och författaren kompenseras varje gång någon läste, kopierade eller spred den, samt att man skulle sätta alla som inte respekterar detta i fängelse eller ge dem saftiga böter.
I allmänhet verkar de tidiga kristna ha varit mer intresserade av att dela fritt mellan varandra än att girigt kräva mer och mer, och vi hittar inget hos dem som handlar om, eller ens liknar, ett resonemang om att information är något som bör monopoliseras av dess upphovsmän och endast spridas med deras uttryckliga medgivande. Tvärtom verkar informationen ha kopierats och spritts ganska fritt inom, och utanför, de tidiga kristna kyrkorna. Om man hade en annan syn på spridning av information än att denna ska vara fri så hade man ju med enkelhet kunnat klämma in "...och jag säger eder: varje skrift skall tillhöra den, och enbart den, som skrivit den. Utan hans medgivande skall denna ej kopieras eller spridas, ty detta är en väldig synd!" - men något sådant ser vi inte i Bibeln, eller i någon av de andra tidiga kristna texter jag läst. Var har du hittat det här??
Senast redigerad av BRT 2013-03-05 kl. 23:24.
Senast redigerad av BRT 2013-03-05 kl. 23:24.