2013-03-05, 02:13
Bannlyst
En fråga till kristna systrar och bröder...

Jag brukar säga att "sharing is caring" och fildela utan att blanda in så värst mycket religion i det hela. Det är en livsstil som jag anammade långt innan det ens hade fallit mig in att det skulle vara något mer omoraliskt med detta, än att låna en VHS rulle från en kompis, eller en kassett från syrran.

Nu har jag just blivit medlem på en privat kristen tracker där ALLT finns och då menar jag verkligen allt if fråga om kristna böcker, musik, filmer, spel och allt annat digitalt kristet material du kan tänka dig. Visste faktiskt inte ens om att det fanns så mycket kristet material

Samtliga medlemmar är naturligtvis troende, annars vore det ingen mening. Medlemmar från hela världen med tonvikt på engelsktalande precis som på vilken tracker som helst.

Men jag har faktiskt funderat lite på det här på senaste tiden. Även om JAG personligen tycker att det är helt okej att fildela, en ide som tilltalar mig, så är jag orolig över om det kan tänkas att Gud är på Hollywoods och musikindustrins sida i den här frågan?

Vilket är viktigare, att sprida ordet, att kristna kan växa andligt osv..... eller att följa den senaste samhällsströmmen som verkar säga att fildelning nu är fel-

Hur skulle du som kristen hantera detta? Ladda ned eller inte? Ladda ned och räkna med att ev. synd innefattas av förlåtelsen eller något annat.
Citera
2013-03-05, 02:25
Medlem
Trondurs avatar
Fråga Jesus vad han tyckte om fariséerna som bedrev handel vid templet.
Religion och pengar hör inte ihop. Andlighet som kostar pengar är aldrig verklig.
Citera
2013-03-05, 02:28
Medlem
Ja det beror ju såklart helt på vad just du tror på.

Själv är jag ju en hängiven dyrkare av binärguden, legenden säger att han smyger in i folks datorer om natten och slänger ur sig lite data här och där och vips så har folk fått nya filmer nästa morgon, desto mer du laddar ner desto större chans har du att detta legendariska väsen kommer hälsa på just din dator om natten, det är för övrigt på detta viset som vissa filmer läcks innan dess premiärdatum, ifall du nu skulle få en välsignelse av binärguden i form av en ny film som inte ännu haft premiär så är det en av de 111 (7) dödssynderna att inte sprida den vidare, dokumenterade fall av folk som inte följt detta är att deras hårddisk sprängt upp hela lägenheter. SÅ VA PÅ DIN VAKT! FÖRNEDRA INTE BINÄRGUDEN!
Citera
2013-03-05, 02:31
Medlem
grimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stjarnglans
Hur skulle du som kristen hantera detta? Ladda ned eller inte? Ladda ned och räkna med att ev. synd innefattas av förlåtelsen eller något annat.

'When I was a kid I used to pray every night for a new bike. Then I realized that The Lord doesn't work that way, so I stole one and asked him to forgive me.'

Om det är ok eller inte kan du ju fundera på, men att springa till nån gud och be om ursäkt för sina synder är ingenting som främjar det personliga ansvarstagandet. Man mognar med andra ord inte som människa.
Citera
2013-03-05, 02:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elefanter
Ja det beror ju såklart helt på vad just du tror på.

Själv är jag ju en hängiven dyrkare av binärguden, legenden säger att han smyger in i folks datorer om natten och slänger ur sig lite data här och där och vips så har folk fått nya filmer nästa morgon, desto mer du laddar ner desto större chans har du att detta legendariska väsen kommer hälsa på just din dator om natten, det är för övrigt på detta viset som vissa filmer läcks innan dess premiärdatum, ifall du nu skulle få en välsignelse av binärguden i form av en ny film som inte ännu haft premiär så är det en av de 111 (7) dödssynderna att inte sprida den vidare, dokumenterade fall av folk som inte följt detta är att deras hårddisk sprängt upp hela lägenheter. SÅ VA PÅ DIN VAKT! FÖRNEDRA INTE BINÄRGUDEN!

Endast seriösa svar tack ;-)

Citat:
Ursprungligen postat av Trondur
Fråga Jesus vad han tyckte om fariséerna som bedrev handel vid templet.
Religion och pengar hör inte ihop. Andlighet som kostar pengar är aldrig verklig.

Den var bra!! Jag tror ju själv att Jesus skulle sagt "här är mitt material, ta för dig!" (med måtta naturligtvis).

Men skall bara rika människor ha råd att titta på kristna filmer och lyssna på dramatiserade NIV bibeln från Zondervan.... ?!

Den här sajten har medlemmar som aldrig i livet hade haft råd att köpa en fraktion av det material de delar.

Skulle vara intressant att höra vad en riktig pastor tycker om det här.
Senast redigerad av Stjarnglans 2013-03-05 kl. 02:37.
Citera
2013-03-05, 02:39
Medlem
koffskis avatar
känns ju lite som när jesus delar ut bröd fisk och vin eller vad det nu var
Citera
2013-03-05, 02:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av koffski
känns ju lite som när jesus delar ut bröd fisk och vin eller vad det nu var

Haha... okej jag förstår vad du menar.

Men om du är kristen är det nog dags att du läser på lite grann om du glömt bort den grundläggande berättelsen om när Jesus ger mat och dryck till 5000 personer. http://www.youtube.com/watch?v=L6TjOhnv1Nk
Senast redigerad av Stjarnglans 2013-03-05 kl. 03:04.
Citera
2013-03-05, 04:42
Medlem
Norrbottenss avatar
Om det är så att han 'bara' kan copy/pasta sådant som finns i hans absoluta närhet, så kan man ju tycka att det i allra högsta grad är kristet att fildela.
Citera
2013-03-05, 04:44
Medlem
Som kristen är du fri från mänskliga lagar och regler, det är Guds lag som gäller och det står ingenting om fildelning i bibeln iallafall, du delar ju med dig när du fildelar till andra så kör på vet jag, Give freely as you have received freely
Citera
2013-03-05, 04:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nampot
Som kristen är du fri från mänskliga lagar och regler, det är Guds lag som gäller och det står ingenting om fildelning i bibeln iallafall, du delar ju med dig när du fildelar till andra så kör på vet jag, Give freely as you have received freely

Intressant inlägg, tack för din input! Jag tänker mig något scenario som det som många berättat att de upplevt under dödsupplevelser, att de får sitt liv visat för sig, inklusive sina synder. Tänka sig mina terabytes med nedladdat. Och om det verkligen är en synd...
Citera
2013-03-05, 06:24
Medlem
8xxSeriess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nampot

Jaså, och hur definierar du stöld då? Hört talas om §7, "Du skall inte stjäla"???

För det är ju precis vad fildelning handlar om. Ett företag gör en film/spel och säljer detta. Tar du deras vara ifrån dem utan att betala så är det stöld. Precis lika mycket stöld som att stjäla boskap eller vindruvor i bibeln är det lika mycket stöld idag, även om det är en vara, ex ett spel.

Och guds ord är väl inte en "människomyntad" lag? Så tyvärr TS, du och alla andra kristna på eran fildelningssida kommer att brinna i helvetet.

Vi andra som inte tror på fiction fildelar och har inget att oroa oss över
Citera
2013-03-05, 08:08
Medlem
Maledictuss avatar
Stöld är väl högst förbjudet inom kristendomen? Att dela med sig av stöldgods är nog inte heller helt godkänt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in