Flyttade till en annan stad för att plugga och fick först ett rum i en smutsig lägenhet med fyra utbytesstudenter. Att lägenheten redan var smutsig gjorde att jag kände mig helt omotiverad att städa de gemensamma ytorna utom diskbänken och spisen och badrummet ibland. Skillnaden nu när jag har egen lägenhet är egentligen bara att det är renare och att man inte har någon att småprata med när man lagar mat.
Det ekonomiska var inga problem, jag gjorde en budget i Excel där jag skrev in alla köp så jag fick snabbt en uppfattning vart pengarna gick samt hur mycket jag spenderar på varje sak. Utgick från nån budgetkalkyl typ som denna:
http://www.swedbank.se/idc/groups/public/@i/@sc/@all/@gs/@corpaff/@pubaff/documents/article/cid_065098.pdf
Samtidigt som jag betalar allt så har man ändå sina föräldrar som trygghet. När datorn kraschade fick jag en ny i födelsedagspresent, och även om jag hade kunnat betala själv så var det skönt att slippa lägga nästan en hel "månadslön" på en dator.
Första natten kändes lite konstigt, och sängen var inte så skön, blev nedgraderad från en 160-säng till en 90-säng så det var ju inte så roligt. Var dock ändå roligt, ett nytt steg i livet helt enkelt.
Jag känner mer ansvars- och frihetskänsla nu än tidigare, allt måste man fixa själv men det är inte så farligt, bara man har koll på alla viktiga papper när man nån gång kan behöva dessa. Fast jag hjälpte till ganska mycket hemma med att städa och sånt så det var inte så stor skillnad.
Faktum är det känns lugnare nu när jag själv väljer när jag vill städa/laga mat och det är ingen som ropar på en hela tiden. Så trots att jag måste tvätta helt själv så föredrar jag det än att som tidigare hjälpa till att hänga tvätten, då var det så mycket mer att hänga på tork.
Så den enda nackdelen för mig är att jag måste laga mat själv och diska vilket är sjukt tråkigt. Tackar iaf för hästköttskandalen, var bra rabatt på lasagne nu
Det sociala fungerade bra, studentstad så det är nog inte så konstigt. Hade aldrig vänner på besök där jag bodde först men hade ju några att prata med ändå. Nu när jag bor helt själv så träffar jag kompisar oftare även om det oftast är jag som är hemifrån men det gör inget.
Blev wall of text men men...