Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-03-04, 07:50
  #1
Medlem
Pastellfisks avatar
Spårvägen i Göteborg har drabbats av ordentligt med fel på sina nya spårvagnar, tillverkade i Italien. Följaktligen har det skrivits ganska mycket om detta i lokalpressen, något som kan läsas igenom här för den som missat detta.

I kölvattnet på den här "skandalen" så måste naturligtvis någon bli kränkt. Det är symptomatiskt för det nya Sverige att känna sig utskrattad, utpekad och kränkt så fort något har hänt. Vad det än må vara. Den här gången är inget undantag och svenskitalienare känner sig nu utpekade till följd av skriverierna.

Citat:
Det är så klart okej att nämna att de tillverkats i Italien, men fokus behöver ju inte ligga på det, säger han.

Ur artikeln som finns här.

Nu har jag visserligen inte läst alla artiklar men efter en snabb skumning så nämns Italien i nästan alla artiklar, men nästan uteslutande för att särskilja vagnarna från de som inte är tillverkade i Italien. Jag har även för mig att det finns någon artikel kring hur dom inte var anpassade för svenskt klimat. Det kanske var där som skon klämde för stackars Alessandro Detassis.

Vad tycker ni andra som läst om spårvagnsfiaskot i Göteborg? Eller överhuvudtaget? Har Italien fått en oförtjänt känga i pressen och bör det kanske rentutav ses som diskriminering och rasism? Hatar Sverige Italien? Frågorna är många, Flashback sitter på svaren!

Notera att de berörda vagnarna INTE ska diskuteras i den här tråden. Det får tas i en annan tråd. Här diskuteras kränkta italienare.
__________________
Senast redigerad av Pastellfisk 2013-03-04 kl. 08:33.
Citera
2013-03-04, 08:22
  #2
Medlem
Asurmans avatar
Det är inte direkt att spårvagnarna är ett sätt för Italien att sabotera för Sverige… Dessutom är dom inte direkt tillverkade av staten utan av ett företag som är italienskt. Är som att säga att IKEAs köttbullar var gjorde av häst därför är all svensk mat gjord av häst. Sen är det ynkligt att känna sig kränkt av något sådant men det är orelevant att spårvagnarna kommer från Italien.
Citera
2013-03-04, 08:30
  #3
Medlem
David Pruttons avatar
Haha, underbart.
Det var väl bara det som saknades.
I dessa tider blir alla kränkta.

Vi som verkligen borde vara kränkta är vi skattebetalarna (oavsett etnicitet) som blivit rejält rövknullade av ansvariga tjänstemän och politiker. Investeringen i vagnarna är åt helvete.

Dessa vagnar är redan och kommer bli en följetong fortsatt - betänk att de redan på ett par år uppvisat alla dessa fel...
Citera
2013-03-04, 08:31
  #4
Medlem
Pastellfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asurman
Det är inte direkt att spårvagnarna är ett sätt för Italien att sabotera för Sverige… Dessutom är dom inte direkt tillverkade av staten utan av ett företag som är italienskt. Är som att säga att IKEAs köttbullar var gjorde av häst därför är all svensk mat gjord av häst. Sen är det ynkligt att känna sig kränkt av något sådant men det är orelevant att spårvagnarna kommer från Italien.

Det fetade stod i artikeln jag länkade till med. Naturligtvis är det inte italienska staten som försökt kuppa mot Sverige i form av värdelösa spårvagnar, men nu är ju spårvagnarna de facto italienska och då anser jag att man bör nämna det i nyhetsflödet.

Vad jag vill påvisa är att Italien inte skrivits ner någonstans mig veterligen, åtminstone inte i något som GP själva skrivit. Naturligtvis kan jag ha fel i det men i vilket fall handlar det inte på något sätt om ett angrepp på Italien eller italienare i stort.
Citera
2013-03-04, 08:35
  #5
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
Det fetade stod i artikeln jag länkade till med. Naturligtvis är det inte italienska staten som försökt kuppa mot Sverige i form av värdelösa spårvagnar, men nu är ju spårvagnarna de facto italienska och då anser jag att man bör nämna det i nyhetsflödet.

Vad jag vill påvisa är att Italien inte skrivits ner någonstans mig veterligen, åtminstone inte i något som GP själva skrivit. Naturligtvis kan jag ha fel i det men i vilket fall handlar det inte på något sätt om ett angrepp på Italien eller italienare i stort.

Men det är väl egentligen fullt naturligt och en följd av det debattklimat vi har i Sverige.
Om andra invandrargrupper så tydligt och ofta kan spela "rasist"-kortet så varför skulle inte italienare kunna det?

Italien är ju annars ett land som PK-eliten i Sverige knappast ser upp till.
Citera
2013-03-04, 10:28
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton
Italien är ju annars ett land som PK-eliten i Sverige knappast ser upp till.
Rätt. Att vissa italienare skulle känna sig kränkta för att det nämns att spårvagnarna är italienska känns inte riktigt italienskt - jag hade förväntat mig någon typ av comeback och inte någon spelad sorg. Göteborgs Stad gjorde en riktigt dålig deal, helt enkelt.
Citera
2013-03-05, 23:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
Vad tycker ni andra som läst om spårvagnsfiaskot i Göteborg? Eller överhuvudtaget? Har Italien fått en oförtjänt känga i pressen och bör det kanske rentutav ses som diskriminering och rasism? Hatar Sverige Italien? Frågorna är många, Flashback sitter på svaren!

Notera att de berörda vagnarna INTE ska diskuteras i den här tråden. Det får tas i en annan tråd. Här diskuteras kränkta italienare.

Hej, en del av mitt svar är inom spoilertecken pga wall of text

För att svara på TS fråga: det krävs två för att dansa tango, det känns som att GP fokuserar väldigt mycket på den ena, men inte tittar på den andra.

Vad detta kan bero på vet jag inte, om svenskarna har det tråkigt, om det vet att de kan göra narr av Italien för att italienarna inte kommer att springa till DO och kräva en massa, om svenskarna vet att svenska politiker också är korrupta/inkompetenta, men är avundsjuka på att italienarna har, i alla fall, tur med vädret (på riktigt! )

Jag är italienare, och jag försvarar inte Ansaldo Breda, men det känns som att göteborgare försöker skapa en sandstorm för att slippa ta tag i det verkliga problemet: inkompetenta (om inte t.o.m.korrupta?) politiker och tjänstemän. Det är detta som "kränker" mig.
Citera
2013-03-05, 23:50
  #8
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMinute
Hej, en del av mitt svar är inom spoilertecken pga wall of text

För att svara på TS fråga: det krävs två för att dansa tango, det känns som att GP fokuserar väldigt mycket på den ena, men inte tittar på den andra.

Vad detta kan bero på vet jag inte, om svenskarna har det tråkigt, om det vet att de kan göra narr av Italien för att italienarna inte kommer att springa till DO och kräva en massa, om svenskarna vet att svenska politiker också är korrupta/inkompetenta, men är avundsjuka på att italienarna har, i alla fall, tur med vädret (på riktigt! )

Jag är italienare, och jag försvarar inte Ansaldo Breda, men det känns som att göteborgare försöker skapa en sandstorm för att slippa ta tag i det verkliga problemet: inkompetenta (om inte t.o.m.korrupta?) politiker och tjänstemän. Det är detta som "kränker" mig.

Jag håller med dig i ganska mycket.
En sak ska man ha jävligt klart för sig. G-P är en jävla blaska och är allierade med stadens ledning, allt i en sann "Muteborgs"anda. Jämför med turerna kring mutskandalerna, man bedrev journalistik men aldrig på djupet och på allvar. Man grävde bara lagom mycket.

Du har helt rätt i att den stora skandalen finns här i Göteborg, att de riktar ljus mot Italien ingår helt klart i planen att själv undkomma eller åtminstone lindra kritiken.

För övrigt är det beklämmande och en stor jävla skandal att en drake som G-P inte kan gräva själva, utan ber läsarna om hjälp. Det visar hur illa läget är på GP, de saknar sann journalistisk kompetens i bunkern vid Polhemsplatsen och jag hoppas deras fall har börjat nu. Det är verkligen på tiden.

Edit: senast idag rapporterades det att det saknas kvitton från göteborgarnas delegation nere i Italien. Du har helt rätt i att korruptionen är rejält spridd här på vår egen bakgård.
__________________
Senast redigerad av David Prutton 2013-03-05 kl. 23:56.
Citera
2013-03-05, 23:54
  #9
Medlem
P4n0pl147h305s avatar
Har spaggen sprungit till DO ännu?

Här en låt som han verkligen kan gå och bli kränkt av:
http://youtu.be/MAXkbOrxrgM


Det jag undrar med alla mediakåta kränkta varelser, kontakter de massmedia själva eller är det så att "journalisterna" kontaktar dessa efter att de sett någon Fejsbög-grupp där t.ex. den här Spaggen
beklagar sig över att alla tittar snett på italienare för trasiga spårvagnar?

Det kan inte vara att han ser ut som vilken random MENA-blatte som helst som folk tittar snett på honom med tanke på att MENA-blattar är så pass kriminella som de är?

Lycka till Gino Dago!
Citera
2013-03-06, 01:02
  #10
Medlem
Messials avatar
Haha, fattades bara detta. När italienare gnäller och känner sig diskriminerade utav det dödsnazistiska och inhumana Sverige, då är det illa mina vänner.

Mitt råd är följande till regeringen. Skicka ned en inbjudan till alla i Italien, och välkomna dom till Sverige - med garantin, att de kommer bli försörjda på livstid rent ekonomiskt, de behöver inte röra en fena - och att de kommer få ta del utav de smörgåsbord som vi svenska skattebetalare har dukat upp.

Vi kommer gå i minus, ännu mer, haha. Men i gengäld kan vi kräva att italienarna som invandrar - skall baka goda pizzor till oss, inte sådan flöt som kurder och annat folk ifrån tredje världen bakar.
Det skall även levereras god pasta, och bra rakhyvlar. Blic som jag använder just nu, får inte bort all mustasch och skägg.

Italienska killar är förtjusta i rakning utav armhålor, ben, könsorgan - och även noppning utan ögonbryn.

Ett råd till italienaren eller italienarna i Göteborg, som känner sig djupt kränkta - slå en signal till DO!
Citera
2013-03-06, 09:20
  #11
Medlem
Pastellfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMinute
Wall of text

Nu var ju dock frågan om det är mycket att springa till GP, eller för den delen, ambassaden och gråta som tydligen flera italienare gjort. Vad jag framför allt ville framhäva var att det, enligt mitt förmenande, inte alls framhävs på något svulstigt sätt hur vagnarna är italienska. Visst, det nämns, men samtidigt så har det nämnts att Västtrafiks biljettsystem är australiensiskt. Det du skriver sist är det som fångar mest uppmärksamhet (min fetning):

Citat:
...det känns som att göteborgare försöker skapa en sandstorm för att slippa...

Det är mycket möjligt att göteborgare gör detta, jag bor varken i Göteborg eller Sverige just nu så jag kan inte analysera på lokalnivå. Därmed inte sagt att media gör det och det var framför allt detta jag ville belysa. Hade GP skrivit saker som "Italienare har uppenbarligen en så dålig arbetsmoral och klarar däröf inte att producera fungerande vagnar" eller "Den italienska manschauvinismen sätter käppar i hjulet för kvalitén" så hade jag haft något lite mer förståelse för att man blir upprörda. Men nu har man, mig veterligen, inte gjort det.

Vidare så anser jag att GPs granskning av affären har varit precis så som man förväntat sig. Varken bra eller dålig. Däremot tycker jag inte att dom lagt fokus på Italien här heller utan snarare på dom korrupta politiker du skriver om. Att Italien nämns titt som tätt är ofrånkomligt då man rimligen bör gå till källan när man gör en lite djupare analys.

Slutligen kan också nämnas att det jag ville påvisa med den här trådstarten var att folk överlag är förbannat jävla lättkränkta nu för tiden. Jag hyser alltså inget personligt agg mot italienare specifikt, jag avskyr alla människor lika mycket.
Citera
2013-03-10, 10:20
  #12
Medlem
David Pruttons avatar
"Visselblåsare" varande stadens ledande politiker och tjänstemän om de italienska vagnarnas brister:
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....ikerna-visste-

Samtidigt jagar G-P den italienska tillverkaren för att...ja...vadå? Exakt vad de tramsar runt där nere i Italien och försöker få reda på vet jag inte. Jag misstänker att Italienarna skrattar gott åt dessa "undersökande" journalister.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....s-ansaldobreda

Det är lite underhållande att fundera över vem man skuldbelägger egentligen.
Fokuseringen är allt lite lustig.

"Göteborgs-Posten knackade på i fabriken i Pistoia i Italien där Göteborgs rostiga spårvagnar sattes ihop. Vi fick vända i entrén. Ansaldobreda vägrar att svara på några som helst frågor."

G-P tror på allvar att vagnarna monterades rostiga? Vidare tror man att företaget är på fallrepet på grund av deras granskning?
__________________
Senast redigerad av David Prutton 2013-03-10 kl. 10:22.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback