2023-08-29, 19:31
Medlem
Skampis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissyPhoto
Jag tycker att Sandras inlägg om Tjejnyår var himla roligt 😄 Det märks att hon är tillbaka på kontoret nu, lite mer finurligheter. Men jag tycker det verkar som att många läsare inte riktigt förstod hennes humor?
Tänkte samma! Det blir så tydligt ibland bland kommentarerna i Sandras blogg att ungdomar idag tolkar allting bokstavligt och inte hänger med i satir, ironi, och symbolik. Min teori är att det är bristen på läsning och för mycket skärmtid som ligger bakom.
Citera
2023-08-30, 10:56
Medlem
countcatulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skampi
Tänkte samma! Det blir så tydligt ibland bland kommentarerna i Sandras blogg att ungdomar idag tolkar allting bokstavligt och inte hänger med i satir, ironi, och symbolik. Min teori är att det är bristen på läsning och för mycket skärmtid som ligger bakom.

Haha, läste inlägget och kommentarerna nu. Skrämmande att så många missar ironin totalt. Tycker inte inlägget var sååå kul, även om jag fattar skämtet, men jag tycker inte heller att SB är speciellt rolig någonsin. Undrar dock hur exempelvis Elsa Billgren kommer tolka det? Om det är någon som håller på med exakt detta så är det ju hon, känns som hon och Wood skulle kunna bli kränkta.
Citera
2023-08-31, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countcatula
Haha, läste inlägget och kommentarerna nu. Skrämmande att så många missar ironin totalt. Tycker inte inlägget var sååå kul, även om jag fattar skämtet, men jag tycker inte heller att SB är speciellt rolig någonsin. Undrar dock hur exempelvis Elsa Billgren kommer tolka det? Om det är någon som håller på med exakt detta så är det ju hon, känns som hon och Wood skulle kunna bli kränkta.

Varför är det ett skämt? Det är väl allmänt känt att många tjejer ”börjar om” vid typ höstterminens start (precis som i skolan) snarare än på nyår. Hannah och Amanda brukar alltid prata om det och jag och mina tjejekompisar gör samma sak. Ny frisyr, ny kalender, ny stil, nya mål. Ingenting av detta görs i januari, fy fasen vilken värdelös månad att omstarta sig själv.
Citera
2023-08-31, 17:30
Medlem
Skampis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KCutrone
Varför är det ett skämt? Det är väl allmänt känt att många tjejer ”börjar om” vid typ höstterminens start (precis som i skolan) snarare än på nyår. Hannah och Amanda brukar alltid prata om det och jag och mina tjejekompisar gör samma sak. Ny frisyr, ny kalender, ny stil, nya mål. Ingenting av detta görs i januari, fy fasen vilken värdelös månad att omstarta sig själv.
Jag tolkar det inte som ett direkt skämt, däremot lite ironi och satir blandat med verklighet. Som att skoj om att det är sååå basic att blir exalterad över när EH börjar sälja pumpkin spice latte, men samtidigt blir man glad när man ser reklamen köra igång igen för man tycker halvt i smyg att det är väldigt gott... Sandra driver lite med sig själv där. Att det är tjejigt och fånigt att bli pepp av nystart i september men samtidigt rätt härligt trots allt.
Citera
2023-08-31, 19:44
Medlem
Citat:
Jag tolkar det inte som ett direkt skämt, däremot lite ironi och satir blandat med verklighet. Som att skoj om att det är sååå basic att blir exalterad över när EH börjar sälja pumpkin spice latte, men samtidigt blir man glad när man ser reklamen köra igång igen för man tycker halvt i smyg att det är väldigt gott... Sandra driver lite med sig själv där. Att det är tjejigt och fånigt att bli pepp av nystart i september men samtidigt rätt härligt trots allt.

Bra beskrivet! Precis så tolkar jag det också! En blandning av humor och satir om verkligen. Åh… Var tvungen att se om EH börjat med pumpkin spice latte nu 😂
Citera
2023-08-31, 21:19
Medlem
Ang inlägget om tjejnyår, jag hakade upp mig lite på att hon skrev att hon inte hittar en stringhylla på vinden men kan lika gärna köpa en ny för de är 'inte så dyra' (allt är ju relativt men jag tycker de är rätt dyra). Men det kanske också var ironi? Gillade inlägget i övrigt
Citera
2023-08-31, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissyPhoto
Bra beskrivet! Precis så tolkar jag det också! En blandning av humor och satir om verkligen. Åh… Var tvungen att se om EH börjat med pumpkin spice latte nu 😂
Dom har inte det, jag kollade idag😭😆
Citera
2023-09-01, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sarapaflashback
Ang inlägget om tjejnyår, jag hakade upp mig lite på att hon skrev att hon inte hittar en stringhylla på vinden men kan lika gärna köpa en ny för de är 'inte så dyra' (allt är ju relativt men jag tycker de är rätt dyra). Men det kanske också var ironi? Gillade inlägget i övrigt

Haha reagerade också på det. Funderade på om det var ironi eller om hon tappat greppet om vad vanligt folk har råd med. Utöver det fick hon fråga om budgetkläder i något av modeinläggen och skrev att hon själv har budgetkläder. Någon av klänningarna som länkades till kostade några tusen.
Citera
2023-09-01, 07:46
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KCutrone

Eller hur!
Alla som nånsin gått i skola har väl upplevt nystartspeppen? Att september är det riktiga nyåret har väninnor (och jag) tyckt i över 20 år.
Fattar inte varför det skulle vara ett sarkastiskt inlägg. Sen skriver ju Sandra ofta lite tongue-in-cheek men det betyder ju inte att hon inte behöver mena det hon skriver om.
Klart 1 september är det riktiga 31 december! Gott nytt år, alla!
🥳🥳🥳🥂🍾

Citat:
Ursprungligen postat av Sarapaflashback

Citat:
Ursprungligen postat av Sommarbollen
Haha reagerade också på det. Funderade på om det var ironi eller om hon tappat greppet om vad vanligt folk har råd med. Utöver det fick hon fråga om budgetkläder i något av modeinläggen och skrev att hon själv har budgetkläder. Någon av klänningarna som länkades till kostade några tusen.
Googlade nu, den verkar kosta runt 1000 kronor. Det är väl ändå inte särskilt dyrt för de flesta vuxna? Det är ju en möbel och inte en engångsartikel. Men även om det är dyrt för en själv så spelar det ju ingen roll då Sandra bara skrev att hon skulle köpa den, inte att hon tyckte att vi skulle göra det.
Jag reagerade mer på miljöaspekten av det hela. (Och ja, jag gör tyvärr samma själv ibland.)

Edit: och på att Didriks böcker skulle vara i en hylla uppe på väggen där han inte når dem. Som någon skrev i en kommentar: finns ju inget mysigare än när ett litet barn kommer tultande och vill ha lässtund med en bok i handen som valts ut själv… 🥲
Senast redigerad av cleolina 2023-09-01 kl. 07:49.
Citera
2023-09-01, 09:18
Medlem
Citat:

Haha ok! Ååååh älskar pumpkin spice latte och allt som har med tjejiga saker att göra 😆
Citera
2023-09-02, 20:25
Medlem
Jag har ställt frågan förut och ställer den igen - Varför tar man in på hotell, lämnar kidsen till svärföräldrarna och går på fest - typ varje helg????

Verkar förekomma väääääldigt frekvent att hon dissar Didrik för att kunna supa.
Varför hatar Sandra att hänga med sitt barn??!?!?
Citera
2023-09-03, 09:32
Medlem
Sardinbruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oob
Jag har ställt frågan förut och ställer den igen - Varför tar man in på hotell, lämnar kidsen till svärföräldrarna och går på fest - typ varje helg????

Verkar förekomma väääääldigt frekvent att hon dissar Didrik för att kunna supa.
Varför hatar Sandra att hänga med sitt barn??!?!?
Att man inte vill eller kan göra något 100% av sin tid betyder inte att man hatar det och det vet du mycket väl, oob. Varför har föräldraskapet blivit en tävling i självuppoffring där ALL tid ska ägnas barnen och ALLT ska kretsa kring barnen? Vad försöker du bevisa, oob? Att du är bäst? Att det är dåligt att ett barn tillbringar tid med en annan ömsint familjemedlem än sin mor? Vad handlar det om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in