Citat:
I Stockholm skulle jag säga att det är vanligt. Vin är ett stort intresse för många. Det dricks både öl och vin mitt i veckan på AW och hemma till middagen, inget konstigt. Intresset för viner har ökat markant hos den urbana medel- och överklassen. Även öl, mikrobryggerier är stort. Är inte Sandra medelklass? Det skulle jag säga. Hon har väl växt upp under goda ekonomiska förutsättningar? Mig veterligen är de inte ett vanligt arbetarklasshem iallafall. Mja.. så vanligt är det inte att dricka dagligen i något samhällsskikt även om alkohol förekommer i många sammanhang. Även arbetarklassen dricker mycket. Hennes drickande har ingenting med klasstillhörighet att göra. För övrigt tillhör hon inte överklassen om nu någon trodde det.
Man överskrider inte en normal alkoholkonsumtion om man tar ett glas per dag och två glas t ex till helgen. I Sverige är det antingen supa till på helgen eller vara absolutist som gäller. Vi har supandet i vår historia och nykterhetsrörelsen är nog störst i världen. Skammen mot alkohol är enorm eftersom svenska har haft så svårt att hantera alkohol. Men det har som sagt ändrats på sistone. Knappt någon dricker starksprit längre. Supa är inte coolt. Nu har många ett mer kontinentalt sätt att se på att dricka och att ett bra vin är något som är självklart till en god bit mat. Något som gått hand i hand med den ökande gastronomiska kulturen.
Många kändisar har sina egna viner. Kanske får vi se Sandras vin så småningom? 🍾