2023-03-29, 12:46
Medlem
Silverglitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galenkattkvinna
Mja.. så vanligt är det inte att dricka dagligen i något samhällsskikt även om alkohol förekommer i många sammanhang. Även arbetarklassen dricker mycket. Hennes drickande har ingenting med klasstillhörighet att göra. För övrigt tillhör hon inte överklassen om nu någon trodde det.
I Stockholm skulle jag säga att det är vanligt. Vin är ett stort intresse för många. Det dricks både öl och vin mitt i veckan på AW och hemma till middagen, inget konstigt. Intresset för viner har ökat markant hos den urbana medel- och överklassen. Även öl, mikrobryggerier är stort. Är inte Sandra medelklass? Det skulle jag säga. Hon har väl växt upp under goda ekonomiska förutsättningar? Mig veterligen är de inte ett vanligt arbetarklasshem iallafall.
Man överskrider inte en normal alkoholkonsumtion om man tar ett glas per dag och två glas t ex till helgen. I Sverige är det antingen supa till på helgen eller vara absolutist som gäller. Vi har supandet i vår historia och nykterhetsrörelsen är nog störst i världen. Skammen mot alkohol är enorm eftersom svenska har haft så svårt att hantera alkohol. Men det har som sagt ändrats på sistone. Knappt någon dricker starksprit längre. Supa är inte coolt. Nu har många ett mer kontinentalt sätt att se på att dricka och att ett bra vin är något som är självklart till en god bit mat. Något som gått hand i hand med den ökande gastronomiska kulturen.
Många kändisar har sina egna viner. Kanske får vi se Sandras vin så småningom? 🍾
Citera
2023-03-29, 12:59
Medlem
Silverglitters avatar
Finns såklart massor av folk från arbetarklassen som dricker alkohol, men det är ofta inte är lika vanligt att ha vin som intresse och de dricker inte direkt naturviner, champagne, amarone m.m.
Citera
2023-03-29, 14:44
Medlem
Jag förstår verkligen inte allt moraliserande om Sandras alkoholkonsumtion här. Jag dricker ungefär lika mycket/ofta som Sandra, dvs några glas vin några gånger i veckan samt några öl ibland. Dricker absolut mer än 9 standardglas i veckan, vilket är riskkonsumtion enl svenska mått mätt. Jag dricker för att vin är gott, trevligt, förhöjer maten, och jag älskar att ha den stunden med min man, det ger guldkant till vardagen.
Min alkoholkonsumtion går varken går ut över mina relationer, yrke eller andra aspekter av mitt liv. Ekonomiskt sett är det väl en ”onödig” ekonomisk utgift, men det har jag råd med och prioriterar.
Jag blir inte bakis av några glas vin, det skulle aldrig funka med mitt yrke som är väldigt krävande och högpresterande. Max en handfull gånger per år dricker jag (på fest) så mycket att jag blir bakis, men det undviker jag i största möjliga mån för det är så vidrigt och förstör hela dagen efter.
Har visserligen inga barn än, men tror säkert att jag kommer fortsätta att uppskatta att dricka vin till maten med min man till vardags, och festa till det ibland, trots att vi har småbarn. Om det inte funkar får jag väl dra ner då.
Känner inte Sandra men utifrån vad jag läser verkar hennes inställning till alkohol/alkoholkonsumtion vara ganska lik min. Alkohol ökar risk för cancer, hypertoni, ja, men jag tror knappast ert moraliserande kring Sandras alkoholvanor grundar sig i omtanke om hennes hälsa. Så vad är problemet?
Citera
2023-03-29, 15:10
Medlem
Silverglitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xylokain
Jag förstår verkligen inte allt moraliserande om Sandras alkoholkonsumtion här. Jag dricker ungefär lika mycket/ofta som Sandra, dvs några glas vin några gånger i veckan samt några öl ibland. Dricker absolut mer än 9 standardglas i veckan, vilket är riskkonsumtion enl svenska mått mätt. Jag dricker för att vin är gott, trevligt, förhöjer maten, och jag älskar att ha den stunden med min man, det ger guldkant till vardagen.
Min alkoholkonsumtion går varken går ut över mina relationer, yrke eller andra aspekter av mitt liv. Ekonomiskt sett är det väl en ”onödig” ekonomisk utgift, men det har jag råd med och prioriterar.
Jag blir inte bakis av några glas vin, det skulle aldrig funka med mitt yrke som är väldigt krävande och högpresterande. Max en handfull gånger per år dricker jag (på fest) så mycket att jag blir bakis, men det undviker jag i största möjliga mån för det är så vidrigt och förstör hela dagen efter.
Har visserligen inga barn än, men tror säkert att jag kommer fortsätta att uppskatta att dricka vin till maten med min man till vardags, och festa till det ibland, trots att vi har småbarn. Om det inte funkar får jag väl dra ner då.
Känner inte Sandra men utifrån vad jag läser verkar hennes inställning till alkohol/alkoholkonsumtion vara ganska lik min. Alkohol ökar risk för cancer, hypertoni, ja, men jag tror knappast ert moraliserande kring Sandras alkoholvanor grundar sig i omtanke om hennes hälsa. Så vad är problemet?

Kan bara hålla med dig. Tror inte heller att folk som skriver här är oroliga för Sandras hälsa. Det är bara ett moraliserande som för övrigt är väldigt svenskt. Det finns så mycket skam kring alkohol och stigmatisering kring människor som nyttjar alkoholhaltiga drycker regelbundet. Själv dricker jag en halv flaska vin till nyår och några flaskor rosévin uspritt över sommaren. Det är i stort sett allt. Men jag förstår om andra vill dricka oftare och bryr mig inte det minsta så länge som folk runt omkring mig inte är berusade.
Citera
2023-03-29, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverglitter
I Stockholm skulle jag säga att det är vanligt. Vin är ett stort intresse för många. Det dricks både öl och vin mitt i veckan på AW och hemma till middagen, inget konstigt. Intresset för viner har ökat markant hos den urbana medel- och överklassen. Även öl, mikrobryggerier är stort. Är inte Sandra medelklass? Det skulle jag säga. Hon har väl växt upp under goda ekonomiska förutsättningar? Mig veterligen är de inte ett vanligt arbetarklasshem iallafall.
Man överskrider inte en normal alkoholkonsumtion om man tar ett glas per dag och två glas t ex till helgen. I Sverige är det antingen supa till på helgen eller vara absolutist som gäller. Vi har supandet i vår historia och nykterhetsrörelsen är nog störst i världen. Skammen mot alkohol är enorm eftersom svenska har haft så svårt att hantera alkohol. Men det har som sagt ändrats på sistone. Knappt någon dricker starksprit längre. Supa är inte coolt. Nu har många ett mer kontinentalt sätt att se på att dricka och att ett bra vin är något som är självklart till en god bit mat. Något som gått hand i hand med den ökande gastronomiska kulturen.
Många kändisar har sina egna viner. Kanske får vi se Sandras vin så småningom? 🍾

Absolut håller med dig om allt det där, men för S del verkar det bli lite mer än så. Samt att hon blir lyrisk så fort hon får tillfälle att dricka. Hon dricker ju oftast för att bli full. Absolut AW mitt i veckan, intresse för vin etc men AW varje dag? Dricka varje dag med ett spädbarn? (När D var spädbarn).

Kändisarnas egna viner känns btw som höjden av arbetarklass/ WT att köpa hehe.

Menade att S inte är överklass (vilket vissa i tråden verkar tro). Medelklass absolut.
Citera
2023-03-29, 17:11
Medlem
Silverglitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galenkattkvinna
Absolut håller med dig om allt det där, men för S del verkar det bli lite mer än så. Samt att hon blir lyrisk så fort hon får tillfälle att dricka. Hon dricker ju oftast för att bli full. Absolut AW mitt i veckan, intresse för vin etc men AW varje dag? Dricka varje dag med ett spädbarn? (När D var spädbarn).

Kändisarnas egna viner känns btw som höjden av arbetarklass/ WT att köpa hehe.

Menade att S inte är överklass (vilket vissa i tråden verkar tro). Medelklass absolut.

Jag följer inte henne så noga så har ingen koll på om hon dricker varje dag eller om hon enbart dricker för att bli berusad. Hon har inte en alkis utseende i alla fall. Inte plufsig någonstans.

Du har säkert rätt i att kändisvinerna främst når ut till WT/arbetarklassen.🤪
Citera
2023-03-29, 18:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Silverglitter
Tror inte heller att folk som skriver här är oroliga för Sandras hälsa.

Nej, men folk kanske är oroliga för Didrik?
Citera
2023-03-29, 19:29
Medlem
cleolinas avatar
OK, inte fint att erkänna men är mkt avundsjuk.
Vill också ha en Cartier Tank med blått läderarmband och nätt urtavla, ett hus i Frankrike och en trea i stan. För att inte nämna väga typ 45 kilo. 😉
https://sandrabeijer.elle.se/om-inredning/en-nygammal-lampa-och-en-nygammal-klocka/
Citera
2023-03-29, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kelim
Bästa inlägget i den här annars totalt deppiga tråden. Bjud oss på mer?

Jag följde oxo Sandra den tid du beskriver som golden years. Även om jag störde mig enormt på hennes konstanta bortdribblande av vilken betydelse mammans förmögenhet spelat. Fast Sandra spelar väl fortfarande i ligan (tillsammans med resten av influerarpacket) att all framgång är tack vare individuella prestationer och hårt arbete.

Ända sen Ludvig har hon aldrig repat sig är min känsla. Snarare hämmats. Samtidigt upplevde hon ändå en kärlek som L, inte alla som gör.
Sen tog hon en rejäl smäll av att både L men också M snabbt gick vidare med en brunett skönhet med judiskt påbrå. Så hetlevrad sydeuropé är nog en skör punkt.

Och det du beskriver om pedantiskheten som sträcker sig så långt som till hårstrån - handlar bara om bekräftelsebehov. Från framförallt män men också från bloggen som plattform. Jag tror att ända gången vi sett henne utan make var efter härjan med Magnus och hon flydde till ett retreat utanför Tokyo med sin mamma. Kommer aldrig glömma hennes osminkade döda ansikte. Problemet är att kvinnan stagnerat inuti. Hon kan fylla sin bostad och sitt yttre med hur mkt prylar som helst, men döden undkommer man inte. Känner samma kring många av hennes ”bästisar”. Vet inte namnen men typ Alexandra och Lina ??? Totalt osköna. Det är liksom något hårt som ligger över deras ansiktsuttryck och genom deras mörka blickar. Framträder tydligast när Sandra fångas på video och hon inte märker/spelar en act.
Tyvärr något jag tror är en konsekvens av en svajig barndom och en framförallt usel pappa.

Om jag fick ge Sandra ett tips så är det: ge upp skiten - its not worth it. Lev ditt liv utan att kavla ut det för alla. Att ta hundra selfies per dag kan aldrig vara nyttigt för ens själ och ett meningsfullt liv.

Wow vilken oskön kommentar...

I tråden nämns det att Sandras "jag håller med" och "kram" känns som mobbing, och så dyker det upp såna här kommentarer som är rent elaka.

Vad får man ens ut av att skriva så här om en annan människa?
Citera
2023-03-29, 20:43
Medlem
Tycker inte ni att hon ändrade sin stil efter Magnus uppbrott? Jag saknar hennes page och röda hår och den stilen hon hade då där hon var lite mer indie/cool. Nu ska hennes stil vara så sexig med långt blont hår och supertighta kläder.
Citera
2023-03-29, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueLights
Tycker inte ni att hon ändrade sin stil efter Magnus uppbrott? Jag saknar hennes page och röda hår och den stilen hon hade då där hon var lite mer indie/cool. Nu ska hennes stil vara så sexig med långt blont hår och supertighta kläder.
Jag är tacksam över att hon inte är indie längre. Pinsamt och skevt med 40-åring indiepoppare. Även om hon nu ändå verkar anspela på Lolita-look känns hennes stil överlag iaf lite mer mogen nu.
Citera
2023-03-29, 21:32
Medlem
"Fil med havrefras generar inte ens trekvarts mysballe" läste vi i ett inlägg, men herregud, vad säger då snabbnudlar med buljongen bredvid i glas (!!!) om Sandras sexliv? Varför har ingen ens kommenterat denna kulinariska styggelse? Tyder detta på någon mystisk fetisch eller kan "maträtten" kanske till och med råda bot på mysballen från frukosten? Är Sandra egentligen ett totalt freak i sängen? JAG HAR SÅ MÅNGA FRÅGOR.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in