2013-03-01, 23:22
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Är Gahr Støre dopad likt en norsk skidlöpare?

Risken är förstås att tokerierna går igenom, ty tokerier har numera en tendens att göra det. Jag kan väl i och för sig stå ut med att norrmän knarkar ihjäl sig, men det kommer ju att sprida sig häråt, och det vill jag för liv och pina inte skall hända.

Först Quisling, sedan Breivik och nu detta? Vad händer väster om Kölen?
De dör ju inte i mindre utsträckning om de fortsätter dela sprutor med varandra och de kommer inte sluta knarka bara för att det är förbjudet.

Svenska sprutnarkomaner dör också i överdoser och annat. Eländet blir ännu större delvis för att vi har en hård inställning till sprututbytesprogram. Om rökheroinet gör att de väljer bort sprutor så är det bara bra. KANSKE blir det lite lättare att nå ut till missbrukarna så att de kan få vård för sina problem? Det vore ju en vinst för hela samhället.
Citera
2013-03-01, 23:56
Medlem
tripptamins avatar
Tycker det känns som droger redan är legaliserat i Oslo och andra delar i Norge. Hur öppet som helst med cannabis som exempel, går hur bra som helst att röka på krogar och pizzerior. Tycker det är lungt att röka i stan också.

I vissa parker på sommaren så är det ju ibland överfullt med heroinister som sitter och skjuter sitt heroin helt öppet, ingen bryr sig, och folk röker cannabis nästan överallt.

Drogmarknaden är ju rätt sjuk också, Oslo centralstation är ju rätt skabbig ibland med folk som nästan står i kö för att sälja sina droger till dig. Det går att få tag i vad som helst utan problem. Och inte verkar det som någon lyfter ett ögonbryn heller för den delen.
Citera
2013-03-02, 00:24
Medlem
Tycker det va ett litet djärvt uttalande av honom, kan inte föreställa mig att någon av våra svenska politiker skulle göra något liknanade. Sen tror jag att intravenösa missbrukar plötsligt skulle vilja ta sitt heroin oralt. Att föreslå legala heroinprogram med möjlighet till injenktion för den som vill hade mer fallit mig i smaken. Då skulle vi verkligen kunna få en effekt av minskat heroin på gatan och således även färre som kommer i kontakt med drogen bl a de som är i farozonen att börja. Nyrekryteringen till heroinmissbruk skulle således minska.
Citera
2013-03-02, 03:22
Medlem
ALLCAPSs avatar
Det är inget radikalt förslag egentligen. Norge har ju som jag förstått, likt Sverige valt att kriminalisera även själva bruket. Det om något är extremt i sig. Internationellt sett är vi ju ganska ensamma om det. Även om det i praktiken verkar tillämpas helt annorlunda där, än här i Sverige.
Finns det förresten någon norrman här inne som har lite bättre koll och skulle kunna berätta lite hur det fungerar hos er?
Håller med om att han är för otydlig och försöker ducka lite. Tummen ner för sånt.
Men tummen upp för all pragmatisk tänk, där man i första hand utgår från harm reduction och försöker med befintlig lag som utgångspunkt uppmuntra till mer sundare alternativ.

Till er som är oroliga, ni har nog inte fattat vad förslaget går ut på.
Citera
2013-03-02, 04:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ALLCAPS
Det är inget radikalt förslag egentligen. Norge har ju som jag förstått, likt Sverige valt att kriminalisera även själva bruket. Det om något är extremt i sig. Internationellt sett är vi ju ganska ensamma om det. Även om det i praktiken verkar tillämpas helt annorlunda där, än här i Sverige.
Finns det förresten någon norrman här inne som har lite bättre koll och skulle kunna berätta lite hur det fungerar hos er?
Håller med om att han är för otydlig och försöker ducka lite. Tummen ner för sånt.
Men tummen upp för all pragmatisk tänk, där man i första hand utgår från harm reduction och försöker med befintlig lag som utgångspunkt uppmuntra till mer sundare alternativ.

Till er som är oroliga, ni har nog inte fattat vad förslaget går ut på.

Det stemmer det du sier. Vi har relativt strenge lover angående bruk av droger, tipper det er ganske likt med hvordan forholdene er i Sveariket. Hvordan lovene blir håndtert varierer fra kommune til kommune. I Oslo har de rett og slett ikke tid til å håndtere lettere narkotikasaker. Derfor kan man se røyking av diverse på offentlig sted, men man stumper selvfølgelig jointen om purken er i området. Om man krysser kommunegrensen til Bærum så vil man merke at politiet slår mye hardere ned på bruk av narkotika. En god grunn til å holde seg unna Bærum.

Når det kommer til Støre så vil han ikke legge hodet på hoggestabben før valget denne høsten. Derfor uttaler han seg vagt angående temaet. Dette er et steg i riktig retning for en mer human narkotikapolitikk i Norge.
Citera
2013-03-02, 06:02
Medlem
ALLCAPSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kr0pling
Det stemmer det du sier. Vi har relativt strenge lover angående bruk av droger, tipper det er ganske likt med hvordan forholdene er i Sveariket. Hvordan lovene blir håndtert varierer fra kommune til kommune. I Oslo har de rett og slett ikke tid til å håndtere lettere narkotikasaker. Derfor kan man se røyking av diverse på offentlig sted, men man stumper selvfølgelig jointen om purken er i området. Om man krysser kommunegrensen til Bærum så vil man merke at politiet slår mye hardere ned på bruk av narkotika. En god grunn til å holde seg unna Bærum.

Når det kommer til Støre så vil han ikke legge hodet på hoggestabben før valget denne høsten. Derfor uttaler han seg vagt angående temaet. Dette er et steg i riktig retning for en mer human narkotikapolitikk i Norge.

Hmm intressant, kul att du tog dig tid för att berätta! Speciellt det där med olika praxis, beroende på vilken kommun. Men detta förtäljer dessvärre icke om, hur ni i Norge valt att tillämpa eventuell kriminalisering av själva bruket. Att man fimpar jointen när snuten är bakom knuten, gör man nog i dom flesta länder där innehav är olagligt.
Är själva bruket kriminaliserat i Norge eller inte? Dvs har ni ett sk. konsumtionsförbud? I så fall hur tillämpas den?
Är det i praktiken olagligt att ha narkotika i blodet, som här i Sverige? Kan man åka dit för narkotikabrott retroaktivt, om man tex. har bevis för tidigare bruk genom restprodukter i tex urinet? Vilka befogenheter har norsk polis för att tvinga till sig kroppsvätskor, för att sätta dit en för bruk?
Eller är bruk det man åker dit för när man blir ertappad/sedd med att använda narkotika, fast man inte har något på sig? (retorisk fråga)
Senast redigerad av ALLCAPS 2013-03-02 kl. 06:08.
Citera
2013-03-02, 10:05
Avslutad
det handlar om att några som redan sprutar heroin ska kunna få gå till en sjukstuga och röka istället.. det är inte att legalisera rökheroin.. Stå på gatan utanför och röka = fortfarande olagligt.
Citera
2013-03-02, 10:37
Medlem
didiDiegos avatar
bra intiativ. all narkotika borde vara laglig och säljas av staten till ett rimligt pris. dels får staten lite inkomster från många av samhällets tärande dels minskar inkomsterna för våra yrkeskriminella.
en win win situation mao.
Citera
2013-03-02, 13:15
Medlem
Kemiske Alis avatar
Skön lirare. Mycket oväntat för att vara norrman. Dock har jag ingen aning om det gör någon skillnad då jag själv inte har erfarenhet från missbruk. Jag antar att missbrukaren vill ha det starkaste ruset till billigast peng. Vilket ger bäst rus till billigaste peng, röka eller spruta?
Citera
2013-03-02, 13:22
Medlem
Haha sjukt om det går igenom!
Citera
2013-03-02, 15:42
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mulken
Norrmän knarkar redan ihjäl sig. Det är ju därför dom tar dessa åtgärder. Det finns en anledning att amerikanska soccermoms som går på oxy hela tiden blir äldre än en "knarkare på gatan". Det är alltså inte drogen som tar död på dom, till viss mån är det iofs det med tanke på att drogerna på gatan inte är lika rena som den riktiga drogen. Men låt dig inte luras att oxy är något annat än heroin. För det är det inte.

Jag älskar den här typen av retorik. "Ah shit bah, nu kommer det knark." som att det inte redan fanns.

Edit

Fråga till Strix;

Kommer du börja ta heroin bara för att det blir lagligt? Jag kommer då inte göra det.
Antar att du sitter och sniffar tändargas och dricker bensin hela dagarna isf.

Jag tror inte Du kan generalisera utifrån mig. Vad vi kan se är att missbruk ökar om tillgången ökar och om det uppfattas som ett normaliserat beteende och kännbara konsekvenser från staten uteblir.
Citera
2013-03-02, 15:42
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ofokuserad
Haha sjukt om det går igenom!

Precis. Därför måste man numera ta på allvar att det kan bli allvar. Europa tycks vara på väg i fullständigt vettlös riktning. Norge utgör här inget undantag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in