2013-03-01, 06:49
Medlem
TokayGecks avatar
Läste nyss detta:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16334326.ab

Vad säger Flashback om detta? Kommer det gå igenom?

Undrar hur de tänker, speciellt när droger såsom Cannabis fortfarande är strikt förbjudet! Även straffen för fortkörning i Norge är galna, hur motiveras detta?
Citera
2013-03-01, 07:07
Medlem
Mera utförlig artikel på Verdens Gang: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10114188
Citera
2013-03-01, 08:17
Medlem
han menar väl att de som är sprutnarkomaner ska gå över till rökheroin istället då det är "mindre" farligt.
Citera
2013-03-01, 10:48
Medlem
Snides avatar
De legaliserar väl inte heroin för vanliga medborgare. Det krävs väl att man är känd missbrukare. Är det inte som med cannabis i kalifornien, det vill säga att det krävs ett medicinskt intyg?
Senast redigerad av Snide 2013-03-01 kl. 10:54.
Citera
2013-03-01, 10:56
Medlem
Excellds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snide
De legaliserar väl inte heroin för vanliga medborgare. Det krävs väl att man är känd missbrukare. Är det inte som med cannabis i kalifornien, det vill säga att det krävs ett medicinskt intyg?
Skulle ju vara ytterst tveksamt beslut i sådana fall, helt klart.
Citera
2013-03-01, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snide
Ett medicinsk intyg för rökheroin?
Citera
2013-03-01, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doowopp
Ett medicinsk intyg för rökheroin?

Norrmännen är ju en aning tossiga, så vem vet? De hoppar över på logiska steg på legaliseringsstegen, men vad fan, alltig något
Citera
2013-03-01, 14:30
Medlem
All legalisering av droger är bra. Hade kanske varit bättre att legalisera cb, men det går ju åt rätt håll. Mer frihet och mer ansvar.
Citera
2013-03-01, 14:55
Medlem
Behringo-starrs avatar
Valår i år, han fiskar röster från plattan.
Men det skulle inte ändra någonting. en inbiten jonkare slår nog i sig oavsett av ekonomiska och rusmässiga skäl och skiter i vad som är legalt.
Jävligt vimsigt förslag.
Citera
2013-03-01, 15:13
Medlem
ALLCAPSs avatar
Ja alltså det handlar väl snarare om skademinimering för redan etablerade missbrukare och inte legalisering för gemene man.
Det är väldigt liten risk att man överdoserar heroin genom rökning och att man slipper spridning av sjukdomar som hepatit och hiv.
Inget stort fan av H, men helt rätt tänkt av gubb fan.

"På spørsmål om hvordan brukerne kan røyke heroin lovlig, svarer Støre at dette blir kommunenes hovedansvar. Støre foreslår at det på sprøyterom, eller andre avtalte områder kan legges til rette for røyking i lovlige former, skriver NTB."
Senast redigerad av ALLCAPS 2013-03-01 kl. 15:19.
Citera
2013-03-01, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Behringo-starr
Valår i år, han fiskar röster från plattan.
Men det skulle inte ändra någonting. en inbiten jonkare slår nog i sig oavsett av ekonomiska och rusmässiga skäl och skiter i vad som är legalt.
Jävligt vimsigt förslag.

Jo men detta innebär väl att man inte ska behöva dela sprutor med varandra och skjuta i sig orent heroin på smutsiga platser och på så sätt få och sprida farliga sjukdomar, som t.ex dom vanligaste hepatit och hiv.

Och missbrukaren behöver inte se sig som en brottsling längre utan det som den faktiskt är, en sjuk person som är i behov av vård och på så sätt kanske man inte måste begå brott för att ha råd att med att finansiera sitt beroende.

Och kanske man t.om kan få bort dom ifrån gatorna till en stor del. Ha missbrukare på gatorna är ju inte direkt så jättenyttig för varken shoppingen på stan och turismen heller.
Jag hade då helst inte velat dra med mina ungar till Oslo city för att handla.

För att inte tala om att tillgängligheten på heroin kommer att dras ner väldigt mkt, har svårt att se att den inte skulle gå ner.
Och heroinhandeln som kriminella grupperingar nu har hand om kommer (nästan) helt att försvinna och då kommer många liv att räddas.

Liv kommer också att räddas pga det inte kommer att vara lika lätt att överdosera.

Samt att detta kommer också att minimera antalet nya missbrukare.
Det kommer att leda till ett generationsskifte när den nuvarande generationen av sprut(heroin)missbrukare dör ut så kommer inte den nya att ta över, iaf inte i samma utsträckning som det är nu.
Om säg 50 år så tror jag att sprutmissbrukare är ytterst sällsynt. Just nu är det väldigt väldigt vanligt.

Allt detta är ju möjligt bara dom sköter det rätt, och det tror och hoppas jag att dom gör.

Nu fattas det bara att cb blir legalt så att dom som använder sig av det kan få sig rena produkter och inte skit med t.ex glas eller sten i och få ner försäljningen och importen av drogen och därav även här rädda massa liv som dör pga droghandeln i dom kriminella kretsarna.
Då tar dom mao pengarna ifrån dom kriminella och kan lägga dom på staden och befolkningen, eller på missbrukarvården!

När jag har varit i Oslo så har det legat sprutor och utslagna missbrukare överallt, det jag har sett där kan knappt ens likna med plattan på 90talet. Man ville ju inte direkt jättegärna röra sig i alla delar av Oslo när det har blivit mörkt, eller även ljust.

Skitbra förslag, nu kanske dom kan få ordning på Oslo (eller hela landet)!

Mest bara massa plus. Bara det att... Jag har aldrig varken rökt eller skjutit heroin, men skjuter man gör man ju för att det ska slå så hårt som möjligt, pga toleransen man skapar samt att det är ekonomiskt. Och nu vet ju inte jag hur hårt det slår med rökning jämfört med spruta, men jag kan tänka mig att det slår hårdare med sprutan och du behöver inte lika mkt.
Det skulle väl (om jag har rätt) vara ett litet litet minus, att inbitna sprutnarkomaner inte kommer överge sprutan i första taget. Men med tiden gör dom nog det.

Och det får gärna göras något liknande åt många andra droger som amfetamin och cola.
Men det går definitivt ändå i rätt riktning! Fördelarna spöar skiten ur nackdelarna med förslaget.

Norge briljerar som vanligt och tänker även på den lilla människan! Sverige har MYCKET att lära!
Senast redigerad av UpptagetUsernamn 2013-03-01 kl. 16:03.
Citera
2013-03-01, 16:40
Medlem
Ipissonus avatar
I slutändan handlar saken om en politisk avvägning där ökad tillgänglighet ställs mot minskad dödlighet bland heroinmissbrukare.

Kan rekommendera veckans avsnitt av Trygdekontoret http://tv.nrk.no/serie/trygdekontoret-tv/muhh48000513/27-02-2013 där Thomas Seltzer från Turbonegro (fd. kokainist) debatterar droger i Norge med bl.a. Professor Willy Pedersen ( http://www.youtube.com/watch?v=JNSXaOpRXdM ), Jens Stoltenbergs syster (heroinist) och en del andra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in