2013-03-01, 17:12
Medlem
fixxxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badong
All legalisering av droger är bra. Hade kanske varit bättre att legalisera cb, men det går ju åt rätt håll. Mer frihet och mer ansvar.

Så när du utnyttjat den friheten och är utslagen och inte orkar sköta dig själv längre pga allt heroin ska då staten bekosta din vård menar du? Hoppas inte det.
Citera
2013-03-01, 17:29
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Trodde faktiskt detta var ett utslag utav "mars, mars måne...", men det verkar det ju inte vara... Känns som lite uppgivet, men försöka duger - risken är ju att rökheroinisterna ökar, medan sprutditos enbart minskar marginellt - är väl ganska stor skillnad i välbehag och rus, eller?
Citera
2013-03-01, 17:48
Medlem
Snapcounts avatar
(är ju ingen missbrukare/opiatbrukare själv, men mina synpunkter)

Vid första anblick (rubriken) så förefaller Jonas Gahr Støre att ha en önskan om att göra det lättare för heroinmissbrukare, nämligen att göra det lagligt för rökheroin och på så sätt få ner antalet överdoser. Själva heroinet önskar han inte avkriminalisera, bara själva rökandet.

Men vad säger iv-missbrukare av heroin, kan de tänka sig gå över till rökheroin ?
(har ju förstått att det är en skillnad i själva "kicken")

Sen försöker han nog även ducka med ett svar : På spørsmål om hvordan brukerne kan røyke heroin lovlig, svarer Støre at dette blir kommunenes hovedansvar. Støre foreslår at det på sprøyterom, røykerom eller andre avtalte områder kan legges til rette for røyking i lovlige former, skriver NTB.

(hvordan = hur)

Är det inte bekvämt att sparka bollen nedöver till komuner ?
Citera
2013-03-01, 18:29
Medlem
EasyJoes avatar
Sprøytenarkomane glade for Støres heroin-forslag

http://www.aftenposten.no/webtv/Sproytenarkomane-glade-for-Stores-heroin-forslag-7135682.html

Alltså heroin rökande luktar for jävligt. Silver papper och rök. Nej usch, men cannabis är ju redan inget problem i Oslo. Kan lika gärna göra det lagligt, när det är så stor marknad och öppet..
Citera
2013-03-01, 18:38
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khaini
han menar väl att de som är sprutnarkomaner ska gå över till rökheroin istället då det är "mindre" farligt.

Risken för överdosering sägs minska men röker de skiten istället för att dela sprutor är det ju en vinst för samhället då vi förhoppningsvis kan minska blodsmittorna en aning.
Citera
2013-03-01, 19:09
Moderator
Diagorass avatar
Jag trodde Norge hade en hårdare inställning till dödsknark än Sverige.
Citera
2013-03-01, 20:18
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras

Mjah.., om du nu riktigt dessvärre tänker efter så spelar det egentligen ingen roll. Straffsatsen i sig kanske är hårdare, det vet jag inget om.., men har ju sett "undercover" poliser jaga folk på t-banan i Oslo.

Man kan sätta dödstraff på att skjuta heroin, dessvärre kommer det att finnas människor som är villiga att ta chansen !

(trist, men sant)

Det kommer alltid dessvärre finnas människor som man inte kan "nå"..
Citera
2013-03-01, 20:30
Medlem
mulkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras

Inget land tar en mer korkad ställning i frågan än Sverige. Inte ens Nordkorea.
Citera
2013-03-01, 21:32
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TokayGeck
Läste nyss detta:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16334326.ab

Vad säger Flashback om detta? Kommer det gå igenom?

Undrar hur de tänker, speciellt när droger såsom Cannabis fortfarande är strikt förbjudet! Även straffen för fortkörning i Norge är galna, hur motiveras detta?

Är Gahr Støre dopad likt en norsk skidlöpare?

Risken är förstås att tokerierna går igenom, ty tokerier har numera en tendens att göra det. Jag kan väl i och för sig stå ut med att norrmän knarkar ihjäl sig, men det kommer ju att sprida sig häråt, och det vill jag för liv och pina inte skall hända.

Först Quisling, sedan Breivik och nu detta? Vad händer väster om Kölen?
Citera
2013-03-01, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fixxxer
Så när du utnyttjat den friheten och är utslagen och inte orkar sköta dig själv längre pga allt heroin ska då staten bekosta din vård menar du? Hoppas inte det.

så du menar att problemen skulle bli fler/större än vad vi har nu Förbjud lösgodis, rena dödsknarket

ont: Givetvis är detta i rätt riktning, frågan är om "sprutnarkomanerna" verkligen kommer gå över till att röka skiten. Återstår att se.
Citera
2013-03-01, 22:22
Medlem
mulkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Är Gahr Støre dopad likt en norsk skidlöpare?

Risken är förstås att tokerierna går igenom, ty tokerier har numera en tendens att göra det. Jag kan väl i och för sig stå ut med att norrmän knarkar ihjäl sig, men det kommer ju att sprida sig häråt, och det vill jag för liv och pina inte skall hända.

Först Quisling, sedan Breivik och nu detta? Vad händer väster om Kölen?

Norrmän knarkar redan ihjäl sig. Det är ju därför dom tar dessa åtgärder. Det finns en anledning att amerikanska soccermoms som går på oxy hela tiden blir äldre än en "knarkare på gatan". Det är alltså inte drogen som tar död på dom, till viss mån är det iofs det med tanke på att drogerna på gatan inte är lika rena som den riktiga drogen. Men låt dig inte luras att oxy är något annat än heroin. För det är det inte.

Jag älskar den här typen av retorik. "Ah shit bah, nu kommer det knark." som att det inte redan fanns.

Edit

Fråga till Strix;

Kommer du börja ta heroin bara för att det blir lagligt? Jag kommer då inte göra det.
Antar att du sitter och sniffar tändargas och dricker bensin hela dagarna isf.
Senast redigerad av mulken 2013-03-01 kl. 22:24.
Citera
2013-03-01, 22:41
Medlem
PrinsAlis avatar
Förstår tankesätet, ser ju hellre att det är mindre blodsjukdomar och det som hör till.

Inget jag väntade mig av en stat som försörjer sig på böter och skapar en massa dåraktiga lagar för att skapa mindre tillgänglighet och utrymme för sitt folk.
Rent dårskap att man inte ens ska få köra skoter under vintern!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in