Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-01, 01:39
  #1
Medlem
Skulle vilja veta som händer med preferensaktier när ett företag gått i konkurs i verkligheten. I teorin kan man förlora hela sitt kapital men samtidig har preferensaktie vissa företräde före vanliga aktie. Så jag skulle vilja ha exempel från verkliga livet. Problemet är att jag kan inte komma på ett enda exempel på preferensaktie som har varit misslyckade! Har alla preferensaktier som funnit hittils varit 100% lyckade?
Citera
2013-03-01, 10:47
  #2
Medlem
Brio hade en pref (eller två) vad jag kommer ihåg och det gick sådär.
Citera
2014-12-18, 21:42
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Skulle vilja veta som händer med preferensaktier när ett företag gått i konkurs i verkligheten. I teorin kan man förlora hela sitt kapital men samtidig har preferensaktie vissa företräde före vanliga aktie. Så jag skulle vilja ha exempel från verkliga livet. Problemet är att jag kan inte komma på ett enda exempel på preferensaktie som har varit misslyckade! Har alla preferensaktier som funnit hittils varit 100% lyckade?

SAS och Eniro har ju inte gått så bra
Citera
2014-12-18, 23:29
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pommac69
SAS och Eniro har ju inte gått så bra
Jaså, har de gått i konkurs?
Citera
2014-12-19, 20:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Jaså, har de gått i konkurs?

Nej, men de har ju inte haft så bra utveckling.
Citera
2014-12-19, 20:38
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pommac69
Nej, men de har ju inte haft så bra utveckling.

Eniro har varit i botten men kan kanske vara på väg att vända utvecklingen.. Går upp med 25 % eller något just nu.
Citera
2014-12-20, 08:52
  #7
Medlem
Vad jag vet har inget bolag med preferensaktier gått i konkurs. Är det endast för att veta hur möjligheterna att få ut något vid en konkurs ser ut så skulle jag säga att det räcker att titta på andra företag på börsen som gått i konkurs.

Att de har preferensaktier spelar ju ingen större roll, det ändrar ju bara eventuell fördelning lite.

Jag tror inte du hittar ett stort urval av företag som ansöker om konkurs och har pengar över till aktieägarna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback