Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-02-27, 08:05
  #1
Medlem
eradicos avatar
Om lite drygt två veckor har jag tenta i linjär algebra. Extentorna känns rätt mycket som att det kommer samma sak gång på gång, så att klara den känns inte alltför otroligt. Nu till själva problemet:
Jag har lagt ner mer tid på linjär algebra än vad jag har lagt ner på någon annan högskolekurs hitintills efter snart två år på universitet. För det mesta försöker jag att sitta minst tre timmar om dagen, för det mesta blir det mer och ibland blir det inget alls p ga andra ämnen som måste pluggas. Jag försöker att läsa så mycket teori det bara går i ämnet, frågar på flashback så fort jag inte förstår. Att räkna talen i boken går ganska bra och att grepa teorin går bättre och bättre. Det känns alltså som att jag har bra "grepp" om kursen och då är först nästa vecka kursen tar slut i föreläsningshänseende.

Nu till problemet:
När jag kollar på extentorna (http://www2.maths.lth.se/matematiklt.../extentor.html) så känns det som att det ständigt kommer samma typer av tal. Det är geometriska tillämplingar (beräkna arean av en triangel inom två vektorer v och z, finn avståndet i planet och beräkna skärningspunkter), bestämma en konstant i ett ekvationssystem och liknande. Av någon anledning har jag dock ganska så svårt att se hur jag skall lösa den här typen av uppgifter. När jag väl ser lösningen är det inga problem utan jag förstår lösningen. Är det någon som har tips på hur man kommer in i rätt "tänk"? Är det mer teori som behöver pluggas in eller bör jag rikta in mig på en omtenta om dagen för att därefter bara mekaniskt lösa talen? Är jag för sent ute? Behöver all hjälp jag kan få.
Citera
2013-02-27, 08:19
  #2
Medlem
Spendera mindre tid på att grubbla på varför du är dålig. En stor del av ingenjörsskolningen går ut på att, när man står inför ett problem, lära sig komma över den där känslan av överväldigande och helt enkelt kavla upp ärmarna och attackera problemet på ett strukturerat vis. Du verkar definitivt överväldigad av linalgen, till synes utan större anledning egentligen. Alla uppgifter blir tio gånger svårare med den där känslan. Det här är antagligen något du hade klarat galant med en annan inställning, så försök ta ett djupt andetag, gå en promenad och försök att komma tillbaks med en strukturerad attityd.
Citera
2013-02-27, 08:38
  #3
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heston123
Spendera mindre tid på att grubbla på varför du är dålig. En stor del av ingenjörsskolningen går ut på att, när man står inför ett problem, lära sig komma över den där känslan av överväldigande och helt enkelt kavla upp ärmarna och attackera problemet på ett strukturerat vis. Du verkar definitivt överväldigad av linalgen, till synes utan större anledning egentligen. Alla uppgifter blir tio gånger svårare med den där känslan. Det här är antagligen något du hade klarat galant med en annan inställning, så försök ta ett djupt andetag, gå en promenad och försök att komma tillbaks med en strukturerad attityd.
Du har nog rätt i att mycket sitter i psyket, efter att ha fått 2,9 (gränsen för att bli godkänd är 3,0 och jag failade ett standardgränsvärde) på båda deltentorna i analys är mitt psyke för den här typen av problem inte särskilt bra. Min attityd den här gången är dock att jag ska igenom både linalgen och analysen, dessa är tillsammans med flerdimensionell de enda mattekurserna jag läser på mitt program och det känns synd att låta 27 högskolepoäng stå i vägen.
Citera
2013-02-27, 12:15
  #4
Medlem
Du verkar ha gått in ordentligt för teorin. Börja med tentorna nu! Linjär algebra är allt som oftast definitionen av en kurs med typtentor. Se över vilka typer av uppgifter du har svårt med och försök förstå dem. Det där SKA inte vara någon fara.
Citera
2013-02-27, 15:07
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Om lite drygt två veckor har jag tenta i linjär algebra. Extentorna känns rätt mycket som att det kommer samma sak gång på gång, så att klara den känns inte alltför otroligt. Nu till själva problemet:
Jag har lagt ner mer tid på linjär algebra än vad jag har lagt ner på någon annan högskolekurs hitintills efter snart två år på universitet. För det mesta försöker jag att sitta minst tre timmar om dagen, för det mesta blir det mer och ibland blir det inget alls p ga andra ämnen som måste pluggas. Jag försöker att läsa så mycket teori det bara går i ämnet, frågar på flashback så fort jag inte förstår. Att räkna talen i boken går ganska bra och att grepa teorin går bättre och bättre. Det känns alltså som att jag har bra "grepp" om kursen och då är först nästa vecka kursen tar slut i föreläsningshänseende.

Nu till problemet:
När jag kollar på extentorna (http://www2.maths.lth.se/matematiklt.../extentor.html) så känns det som att det ständigt kommer samma typer av tal. Det är geometriska tillämplingar (beräkna arean av en triangel inom två vektorer v och z, finn avståndet i planet och beräkna skärningspunkter), bestämma en konstant i ett ekvationssystem och liknande. Av någon anledning har jag dock ganska så svårt att se hur jag skall lösa den här typen av uppgifter. När jag väl ser lösningen är det inga problem utan jag förstår lösningen. Är det någon som har tips på hur man kommer in i rätt "tänk"? Är det mer teori som behöver pluggas in eller bör jag rikta in mig på en omtenta om dagen för att därefter bara mekaniskt lösa talen? Är jag för sent ute? Behöver all hjälp jag kan få.

Luta dig tillbaka och tänk efter. Tänk på vad du gör undertiden du gör det.
Bra liknelse är att när man byter däck på bilen så tänker man på vad man gör. Man tar inte på sig jobbarkepsen och kör på utan att tänka efter, för då sitter 2 av däcken där med fel rotationsriktning när man är klar. Även om det gick fort.

Och plugga på saker du inte kan. Det är tidsslöseri att nöta på uppgifter som man förstår och vet hur man ska lösa redan före man gjort dem.
Då är det bättre att hoppa vidare till det man inte förstår och nöta på det istället.
Citera
2013-02-28, 14:45
  #6
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnjaevel
Du verkar ha gått in ordentligt för teorin. Börja med tentorna nu! Linjär algebra är allt som oftast definitionen av en kurs med typtentor. Se över vilka typer av uppgifter du har svårt med och försök förstå dem. Det där SKA inte vara någon fara.

Citat:
Ursprungligen postat av Depprikula
Luta dig tillbaka och tänk efter. Tänk på vad du gör undertiden du gör det.
Bra liknelse är att när man byter däck på bilen så tänker man på vad man gör. Man tar inte på sig jobbarkepsen och kör på utan att tänka efter, för då sitter 2 av däcken där med fel rotationsriktning när man är klar. Även om det gick fort.

Och plugga på saker du inte kan. Det är tidsslöseri att nöta på uppgifter som man förstår och vet hur man ska lösa redan före man gjort dem.
Då är det bättre att hoppa vidare till det man inte förstår och nöta på det istället.
Tack för svar! Jag har bestämt mig för följande:
Nu ska jag räkna klart resten av kursen. Sedan har vi fått ut "bra tal att kunna inför tentan" och jag tänkte köra igenom dem i helgen. Sedan ska jag gå tillbaka och räkna på basbyten, kryssprodukter och linjära avbildningar. Intressant nog så är det bara typtentor på linjär algebra och under föreläsningarna har jag märkt att föreläsaren nästan undervisar efter gamla tentor. Jag har lite drygt 10 dagar på mig att klara det här, vilket jag ska göra.

En fråga är dock:
Bör jag satsa på att fullt ut förstå huvudsatsen? Det mekaniska räknandet kan jag, men jag funderar på att memorera satsen steg för steg för att verkligen hitta att exempelvis:
det a är skilt från 0. a är då linjärt oberoende, för det känns som att hitta den här typen av samband förmodligen gör att man klarar tentan.
Citera
2013-03-01, 00:42
  #7
Medlem
Bonnarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Tack för svar! Jag har bestämt mig för följande:
Nu ska jag räkna klart resten av kursen. Sedan har vi fått ut "bra tal att kunna inför tentan" och jag tänkte köra igenom dem i helgen. Sedan ska jag gå tillbaka och räkna på basbyten, kryssprodukter och linjära avbildningar. Intressant nog så är det bara typtentor på linjär algebra och under föreläsningarna har jag märkt att föreläsaren nästan undervisar efter gamla tentor. Jag har lite drygt 10 dagar på mig att klara det här, vilket jag ska göra.

En fråga är dock:
Bör jag satsa på att fullt ut förstå huvudsatsen? Det mekaniska räknandet kan jag, men jag funderar på att memorera satsen steg för steg för att verkligen hitta att exempelvis:
det a är skilt från 0. a är då linjärt oberoende, för det känns som att hitta den här typen av samband förmodligen gör att man klarar tentan.
Huvudsatsen förenklar vissa delmoment markant. Civilingenjörsmatematiken är aldrig rolig men jag tror att du behöver mängdträna fler problem. Som någon tidigare sa så tror jag att det är din inställning det är fel på. Du tror inte att du kommer att klara av att lösa uppgiften och då kommer det aldrig att gå. Mycket handlar som sagt om att bara övervinna rädslan av att stöta på nya tal.
Citera
2013-03-01, 07:56
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Tack för svar! Jag har bestämt mig för följande:
Nu ska jag räkna klart resten av kursen. Sedan har vi fått ut "bra tal att kunna inför tentan" och jag tänkte köra igenom dem i helgen. Sedan ska jag gå tillbaka och räkna på basbyten, kryssprodukter och linjära avbildningar. Intressant nog så är det bara typtentor på linjär algebra och under föreläsningarna har jag märkt att föreläsaren nästan undervisar efter gamla tentor. Jag har lite drygt 10 dagar på mig att klara det här, vilket jag ska göra.

En fråga är dock:
Bör jag satsa på att fullt ut förstå huvudsatsen? Det mekaniska räknandet kan jag, men jag funderar på att memorera satsen steg för steg för att verkligen hitta att exempelvis:
det a är skilt från 0. a är då linjärt oberoende, för det känns som att hitta den här typen av samband förmodligen gör att man klarar tentan.

Men jävla ältande, gör som jag säger istället.
Citera
2013-03-01, 09:16
  #9
Medlem
Kolla, vill du klara kursen har jag några tips du kan börja med, nu vet inte jag hur mycket du räknat på tal i boken.
Förutsatt att du vill klara kursen med godkänt endast under pressad tid så föreslår jag fökjande:

1. Skaffa fram lösningar till alla uppgifter så att du har fullständiga lösningar (Fråga vänner och klasskamrater) + sen har du tentor med lösningar.

2. Ta fram ett A3 papper, där du skriver ner själva metoderna för alla uppgifter på samma papper för alla uppgifterna, genom att tex lösa dem själv, men nu har du inte gott om tid så skriv ner metoderna från dina vänners lösningar exempelvis., tex . Metod ta fram planets ekvation: 1..... 2...3... Ja du förstår. Använd fler A3 papper om du vill.

3. Ha dessa metoder framför dig uppsatta på väggen, eller liggandes framför dig, för alla slags typuppgifter!.

4. Börja räkna nu, kolla inte på lösningar eller svar i boken för tidigt, Kör på dina uppskrivna metoder. Skriv ner metoderna på pappret varje gång du börjar en uppgift, på så sätt får du in stegen.

5. När det gäller teori, skulle jag i ditt fall bara memorera, då det ger dig några poäng extra.
Du kan väll alltid plussa kursen senare, när du har det lugnare? Så tänker jag iaf.






Jag tycker personligen linjär algebra var en svårare kurs än analysen, fast jag kämpade hårdare inför den och fick bättre betyg än analyskurserna., jag tycker du borde ha koll på basbyte,och basbegreppet väldigt bra, om det är någon teori du vill kunna bra så satsa på den. Jag skulle inte rekommendera MIT föreläsningarna just nu då du har 2 veckor,. Men Khan academy är mer värt att kolla på nu., Löser du ekvationssystem tex kan det vara bra att kontrollera med en alternativ metod, tex Cramers regel.
Citera
2013-03-01, 09:55
  #10
Medlem
Tlagnojs avatar
Utbildning och studier --> Fysik, matematik och teknologi
/Moderator
Citera
2013-03-01, 09:55
  #11
Medlem
Jupp, ta de delar du tycker är oklart och kolla igenom just de avsnitten här:
https://www.khanacademy.org/math/linear-algebra
Citera
2013-03-01, 11:59
  #12
Medlem
psykotiskpsykiatrikers avatar
Jag säger samma sak som jag gjorde i en annan tråd om linjär algebra: Vet du inte vad du ska göra, sätt lika med 0.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback