2013-05-16, 17:50
Medlem
Cimmerians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel

Jag anser också att individen och dess rättigheter bör vara centrala. Om klass/ras/nation sätts före individen i allt resulterar det förr eller senare i olika grader av förtryck och övergrepp.

Vad blir konsekvensen av att sätta individen före kollektivet? Triumfar alltid individen kollektivet?
2013-05-16, 19:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cimmerian
Ja, enligt jägar-samlar-mönstret: buffertzoner mellan grupperna.

Och fråga dig själv: om afrikanerna inte brydde sig om gränser - varför ställde gränser till problem för dem?
Men du pratar om buffertzoner och territorium och försöker jämställa det med gränser.
Om du inte förstår skillnaden har vi svårt att diskutera.
Senast redigerad av Shahpour 2013-05-16 kl. 19:20.
2013-05-16, 19:50
Medlem
Cimmerians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shahpour
Men du pratar om buffertzoner och territorium och försöker jämställa det med gränser.
Om du inte förstår skillnaden har vi svårt att diskutera.

Säg mig, vad är skillnaden mellan ett område i en grupps terratoriums ytterkant som de inte tolererar att man inkräktar på... och en ritad gräns på en karta som man inte tolererar att någon inkräktar på?

Vad är skillnaden mellan ett inmutat terratorium och ett område man kallar för "sitt land"?

Säg det till mig.
2013-05-16, 19:59
Bannlyst
Citat:
Säg mig, vad är skillnaden mellan ett område i en grupps terratoriums ytterkant som de inte tolererar att man inkräktar på... och en ritad gräns på en karta som man inte tolererar att någon inkräktar på?

Vad är skillnaden mellan ett inmutat terratorium och ett område man kallar för "sitt land"?

Säg det till mig.
Nämen har du lagt till inmutat och ytterkant. Alltså är det sant att du inte kan skilja på gräns/buffertzon/ territorium
Senast redigerad av Shahpour 2013-05-16 kl. 20:14.
2013-05-16, 20:00
Bannlyst
Citat:
Men då är vi ju redan enade! Det finns bara "människan". Mission Completed, eller?

Talar ju i lite olika bemärkelser i de aspekterna, jag ser inte en och samma hudfärg som en nödvändighet för att vi ska ses som en mänsklig art, däremot är vi ju uppenbarligen inte enade, dvs diplomatiskt och politiskt, men fortfarande ur en genetisk synvinkel.

Dock tror jag att effekterna i längden av att enas (i politisk aspekt) kommer bli att vi slutar med rätt få olika hudfärger.
2013-05-16, 20:42
Medlem
Cimmerians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rationalisterna
Talar ju i lite olika bemärkelser i de aspekterna, jag ser inte en och samma hudfärg som en nödvändighet för att vi ska ses som en mänsklig art, däremot är vi ju uppenbarligen inte enade, dvs diplomatiskt och politiskt, men fortfarande ur en genetisk synvinkel.

Dock tror jag att effekterna i längden av att enas (i politisk aspekt) kommer bli att vi slutar med rätt få olika hudfärger.

Och politisk konsensus bottnar i etnicitet?

Märkligt. Sist jag kollade så var alla länder, hur etniskt homogena de än är, scen för flera olika politiska åskådningar, flera diametralt motsatta och oförenliga.

Vet du, jag tror inte du har tänkt genom saker och ting riktigt ordentligt.
2013-05-16, 20:43
Medlem
Cimmerians avatar
Citat:
Nämen har du lagt till inmutat och ytterkant. Alltså är det sant att du inte kan skilja på gräns/buffertzon/ territorium

Den där meningen är helt obegriplig. Var snäll och förtydliga skillnaden så som jag bad dig att göra.
2013-05-16, 20:54
Bannlyst
Citat:
Den där meningen är helt obegriplig. Var snäll och förtydliga skillnaden så som jag bad dig att göra.
Som jag skrev förut är det onödigt då du inte förstår. Du blandar ihop päron och äpplen.
Eller gränser buffertzoner om du vill ha exempel.
2013-05-16, 20:59
Medlem
Cimmerians avatar
Citat:
Som jag skrev förut är det onödigt då du inte förstår. Du blandar ihop päron och äpplen.
Eller gränser buffertzoner om du vill ha exempel.

Då tycker jag att du ska upplysa mig vilken skillnaden är. Annars kan man ju börja misstänka att du inte KAN nämna skillnaden, vilket innebär att du har svamlat i nattmössan.

Är det så?

Svara på min fråga: vilken ÄR skillnaden?
2013-05-16, 21:01
Bannlyst
Citat:
Nej det kommer jag inte göra. Jag pratar gränser och du pratar buffertzoner och territorium. Du får förklara skillnaden eftersom du inte pratar om gränser.
Jag pratar gränser typ berlinmuren eller bommar mellan länder. buffertzoner och territorium har jag inte nämnt det är du så förklara dem. Eller är det samma sak om jag ska förstå dig?
Senast redigerad av Shahpour 2013-05-16 kl. 21:17.
2013-05-16, 21:03
Bannlyst
Citat:
Då tycker jag att du ska upplysa mig vilken skillnaden är. Annars kan man ju börja misstänka att du inte KAN nämna skillnaden, vilket innebär att du har svamlat i nattmössan.

Är det så?

Svara på min fråga: vilken ÄR skillnaden?
Om du inte vet det är det inte värt.
2013-05-16, 21:04
Medlem
Cimmerians avatar
Citat:
Nej det kommer jag inte göra. Jag pratar gränser och du pratar buffertzoner och territorium. Du får förklara skillnaden eftersom du inte pratar om gränser.

Jag har sagt att det inte finns någon skillnad, vilket du påstår att det finns. Alltså säger jag att inga skillnader finns, och det kan inte sägas på så många fler sätt.

Nu är det DU som ska berätta om skillnaderna som du hävdar finns.

Men det verkar du ovillig att göra. Undrar varför?

Under tiden kan vi titta på vad som är skrivet om saken:

http://en.wikipedia.org/wiki/Border

In the past, many borders were not clearly defined lines, but were neutral zones called marchlands. This has been reflected in recent times with the neutral zones that were set up along part of Saudi Arabia's borders with Kuwait and Iraq (however, these zones no longer exist. In modern times, the concept of a marchland has been replaced by that of the clearly defined and demarcated border.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in