Citat:
Ursprungligen postat av csgudn
A visst, tog bara ett exempel, antar att de va dåligt, men låt säga en sond med x bränsle ut i rymden, när bränslet tar slut saktar den väl in rätt så snabbt? (sög det exemplet med, så hoppas jag iaf ni vet vad jag menar!

). Att tänka att planeterna har roterat runt solen i 4.5 miljarder år låter ju inte så troligt om det inte var någon kraft som drog runt den? friktion eller inte.
Tänkte passa på att ställa en till fråga medans jag väl är igång! Hur kommer det sig att planeterna har fastställda omloppsbanor runt solen? är väl det och farten runt solen som gör att man inte dras in i solen av gravitationen, det jag undrar är ju hur farten runt solen och dessa fastställda banor kan finnas överhuvudtaget? finns det något svar på detta än?
Newtons första lag eller tröghets lagen.
Ett objekt i vila eller likformig rörelse kommer att fortsätta, tills en yttre kraft påverkar den.
En boll som ligger still, kommer ju att ligga still tills du puttar på den. På samma sätt kommer en boll som rullar i en rät linje att fortsätta rulla tills något stoppar den. I detta fall så är det friktion mellan bollen och marken, som står för den stoppande kraften, genom att ta från den kinetiska energin och förvandla det till värme energi (tänk på bildäck efter en tvärnit, gummit har blivit alldeles bränt).
Byter du ut marken mot is och bollen till en puck, och skickar iväg den över isen, vad händer då?
Jo, pucken glider mycket längre, än var bollen rullade, trots att vi puttar på med samma kraft.
Is har lägre friktion, värmeutvecklingen för att omvandla bort rörelseenergin tar då längre tid.
I luften, när vi kastar en baseboll, så händer samma sak. Friktion mellan boll och luft, luftmotstånd, skapar värmeutveckling, medan bollen tappar rörelseenergi.
Men är du ute i rymden och
slår iväg en golfboll, till exempel, så finns där ingen luft som kan "skrapa" mot bollen och förvandla om rörelseenergin till värmeenergi. Bollen kommer behålla sin hastighet och bana, tills den stöter i något.
Det samma gäller för planeterna, som formades i den protoplanetäradisken. De formades i ett roterande gasmoln och de behåller sin rörelseenergi från denna tiden.