Citat:
Den matematiska modellen för ett oändligt universum är säkert giltig i ett annat universum, om det nu finns några andra universum (jag är osäker i den frågan, men absolut inte övertygad).Nej det är inte intuition, det är som sagt ren logik att vårt universum är ändligt. Något som expanderar kan inte vara oändligt. Däremot kanske man kan argumentera för att universum inte har någon gräns för hur mycket det kan expandera, och kommer att expandera i all evighet, då kanske man skulle kunna säga att universum är oändligt. Samtidigt finns det ju modeller som menar att universum någon dag kommer att kollapsa eller sjunka ihop igen, oklart när och varför.
Citat:
Jag gjorde inte dessa två antaganden.
Citat:
Jag skrev väl ändå inget om platt jord? Däremot myntade jag mainstreamtänkare, så definitionen är min att sätta. Platt jord är självklart mainstreamtänk, hardcore mainstreamtänk dessutom. Mainstreamtänkare betyder inte majoritetens åsikter, utan snarare, en stark preferens för underlägsna idéer, lösningar och produkter (där iPhone är mainstreamtänkarens ultimata favoritprodukt). Idag är det en tydlig minoritet som tror att jorden är platt, men det spelar ingen roll eftersom en åsikt inte måste vara 51% av befolkningen för att vara mainstreamtänk. Ofta är det dock så, men inte alltid, att majoriteten faktiskt föredrar iDiotidéer, därav mainstreamtänkare, eller som Goethe uttryckte det: everything great and intelligent is in the minority 
Mainstreamtänkare är helt enkelt folk som har dålig smak, fel om det mesta och är allmänt korkade osv. Alltså anti-intellektuella, iGnoranta iDioter.
Citat:
Jag snackade om ett platt universum, vilket det finns matematiska modeller för:https://en.wikipedia.org/wiki/File:End_of_universe.jpg
Jag är ingen expert på universums struktur, men det låter ju helt ologiskt att universum skulle vara platt. Ett sfäriskt universum är det enda som makar sense om du frågar mig.
Senast redigerad av EliasAlucard 2020-04-07 kl. 12:16.
Senast redigerad av EliasAlucard 2020-04-07 kl. 12:16.