2020-04-07, 12:00
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Helt riktigt. Att det går att ta fram en matematisk modell betyder inte att det är möjligt. Däremot skulle motsatsen väga rätt tungt. Om något inte gick att beskriva matematiskt så är det rätt osannolikt att det kan finnas i verkligheten.
Den matematiska modellen för ett oändligt universum är säkert giltig i ett annat universum, om det nu finns några andra universum (jag är osäker i den frågan, men absolut inte övertygad).

Citat:
Förväxla inte logik med intuition.
Nej det är inte intuition, det är som sagt ren logik att vårt universum är ändligt. Något som expanderar kan inte vara oändligt. Däremot kanske man kan argumentera för att universum inte har någon gräns för hur mycket det kan expandera, och kommer att expandera i all evighet, då kanske man skulle kunna säga att universum är oändligt. Samtidigt finns det ju modeller som menar att universum någon dag kommer att kollapsa eller sjunka ihop igen, oklart när och varför.

Citat:
Här gör du två antaganden:
- Att något måste ha något att expandera i för att kunna expandera
- Att något som är oändligt inte skulle kunna finnas inuti något annat oändligt
Jag gjorde inte dessa två antaganden.

Citat:
Jag frågade dig i förra tråden vad du menar med mainstreamtänkare. Kan du vänligen förklara det? Att tro att jorden är platt är allt annat än mainstream.
Jag skrev väl ändå inget om platt jord? Däremot myntade jag mainstreamtänkare, så definitionen är min att sätta. Platt jord är självklart mainstreamtänk, hardcore mainstreamtänk dessutom. Mainstreamtänkare betyder inte majoritetens åsikter, utan snarare, en stark preferens för underlägsna idéer, lösningar och produkter (där iPhone är mainstreamtänkarens ultimata favoritprodukt). Idag är det en tydlig minoritet som tror att jorden är platt, men det spelar ingen roll eftersom en åsikt inte måste vara 51% av befolkningen för att vara mainstreamtänk. Ofta är det dock så, men inte alltid, att majoriteten faktiskt föredrar iDiotidéer, därav mainstreamtänkare, eller som Goethe uttryckte det: everything great and intelligent is in the minority

Mainstreamtänkare är helt enkelt folk som har dålig smak, fel om det mesta och är allmänt korkade osv. Alltså anti-intellektuella, iGnoranta iDioter.

Citat:
Och vilka matematiska modeller menar du? Jag har nog aldrig sett en matematisk modell för en platt jord som inte innehåller allvarliga matematiska brister.
Jag snackade om ett platt universum, vilket det finns matematiska modeller för:

https://en.wikipedia.org/wiki/File:End_of_universe.jpg

Jag är ingen expert på universums struktur, men det låter ju helt ologiskt att universum skulle vara platt. Ett sfäriskt universum är det enda som makar sense om du frågar mig.
Senast redigerad av EliasAlucard 2020-04-07 kl. 12:16.
Citera
2020-04-07, 12:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Nej det är inte intuition, det är som sagt ren logik att vårt universum är ändligt. Något som expanderar kan inte vara oändligt.
Detta är fel och därför faller resten av det du säger. Du kan ta en oändlig tallinje,tänja ut den genom att multiplicera varje tal med 1,1 och det är fortfarande en oändlig tallinje även om alla punkter på den befinner sig lite längre från varandra än tidigare.
Citera
2020-04-07, 12:59
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Satelliterna skulle ha störtat långt tidigare men de senaste hundrafemtio årens konstruktioner blir nog kvar i miljoners år.
Nja.. miljoner år är en väldigt lång tid. Frågan har faktiskt uträtts vetenskapligt. Vad skulle t ex finnas kvar idag efter en högteknologisk civilisation för 50 miljoner år sen? Notera att det är den ungefärliga åldern på Himalaya!

https://en.wikipedia.org/wiki/Silurian_hypothesis

Skrev även lite mer om det här:

(FB) Rymden anropar - ny signal upptäckt
Senast redigerad av nerdnerd 2020-04-07 kl. 13:01.
Citera
2020-04-07, 13:06
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Nej det är inte intuition, det är som sagt ren logik att vårt universum är ändligt. Något som expanderar kan inte vara oändligt. Däremot kanske man kan argumentera för att universum inte har någon gräns för hur mycket det kan expandera, och kommer att expandera i all evighet, då kanske man skulle kunna säga att universum är oändligt. Samtidigt finns det ju modeller som menar att universum någon dag kommer att kollapsa eller sjunka ihop igen, oklart när och varför.

---

Jag skrev väl ändå inget om platt jord? Däremot myntade jag mainstreamtänkare, så definitionen är min att sätta. Platt jord är självklart mainstreamtänk, hardcore mainstreamtänk dessutom. Mainstreamtänkare betyder inte majoritetens åsikter, utan snarare, en stark preferens för underlägsna idéer, lösningar och produkter (där iPhone är mainstreamtänkarens ultimata favoritprodukt). Idag är det en tydlig minoritet som tror att jorden är platt, men det spelar ingen roll eftersom en åsikt inte måste vara 51% av befolkningen för att vara mainstreamtänk. Ofta är det dock så, men inte alltid, att majoriteten faktiskt föredrar iDiotidéer, därav mainstreamtänkare, eller som Goethe uttryckte det: everything great and intelligent is in the minority

Mainstreamtänkare är helt enkelt folk som har dålig smak, fel om det mesta och är allmänt korkade osv. Alltså anti-intellektuella, iGnoranta iDioter.
Det är nog inte alltid helt tillämpligt med tredimensionell logik i kosmologiska sammanhang, men Xenonens exempel nedan är ändå rätt bra. Vidare är hemmasnickrade definitioner av vedertagna termer rena giftet för debatt och dialog.

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Detta är fel och därför faller resten av det du säger. Du kan ta en oändlig tallinje,tänja ut den genom att multiplicera varje tal med 1,1 och det är fortfarande en oändlig tallinje även om alla punkter på den befinner sig lite längre från varandra än tidigare.
Senast redigerad av Psilosopher 2020-04-07 kl. 13:33.
Citera
2020-04-07, 13:08
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Däremot myntade jag mainstreamtänkare, så definitionen är min att sätta. Platt jord är självklart mainstreamtänk, hardcore mainstreamtänk dessutom. Mainstreamtänkare betyder inte majoritetens åsikter

Det var en mycket märklig definition du föreslår.

Du myntade dock inte uttrycket och det är med andra ord inte ditt att definiera som tur är. T.ex användes det 2010 i en kulturartikel i Expressen.
Citera
2020-04-07, 13:16
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Nja.. miljoner år är en väldigt lång tid. Frågan har faktiskt uträtts vetenskapligt. Vad skulle t ex finnas kvar idag efter en högteknologisk civilisation för 50 miljoner år sen? Notera att det är den ungefärliga åldern på Himalaya!

https://en.wikipedia.org/wiki/Silurian_hypothesis

Skrev även lite mer om det här:

(FB) Rymden anropar - ny signal upptäckt
Tektoniken kan vara svår att klara sig ifrån i längden, men tills allt smälts ner tror jag mycket kommer att bevaras för lång tid framåt. På ytan tar naturen snabt tillbaka initiativet men för stora fundament begravda i jord, tunnlar med stillastående vatten, jordkablar, soptippar mm ser framtiden ljus ut.
Citera
2020-04-07, 13:58
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Tektoniken kan vara svår att klara sig ifrån i längden, men tills allt smälts ner tror jag mycket kommer att bevaras för lång tid framåt. På ytan tar naturen snabt tillbaka initiativet men för stora fundament begravda i jord, tunnlar med stillastående vatten, jordkablar, soptippar mm ser framtiden ljus ut.
Inte i 50 miljoner år, enl den där forskningen. Det säkraste tecknet skulle rent av kunna vara geologiska spår från klimatförändringar. Enl https://curiosity.com/topics/an-advanced-civilization-could-have-ruled-earth-millions-of-years-ago-says-the-silurian-hypothesis-c uriosity/
var det t ex extremt varmt för 56 miljoner år sen på jorden. Klimatkris? Poängen är inte att de tror att det verkligen fanns en civilisation då, men att just det är en sån sak som det fortfarande skulle finnas spår av.
Citera
2020-04-07, 17:53
Avslutad
Citat:
Nej det är inte intuition, det är som sagt ren logik att vårt universum är ändligt. Något som expanderar kan inte vara oändligt.
Du har fortfarande inte motiverat detta på något annat sätt än att påstå det. Det är inte ett logiskt resonemang.

Hur skulle du definiera expansion?
Citat:
Jag gjorde inte dessa två antaganden.
Nix. Jag läste fel där. Jag råkade trycka in bokstaven i så att det blev "Det finns liksom inget att expandera inär universum aldrig tar slut."

Citat:
Jag skrev väl ändå inget om platt jord?
Också en felläsning från min sida. Vete fasen varför jag läste "jord" istället för "universum".

Citat:
Däremot myntade jag mainstreamtänkare, så definitionen är min att sätta. Platt jord är självklart mainstreamtänk, hardcore mainstreamtänk dessutom. Mainstreamtänkare betyder inte majoritetens åsikter, utan snarare, en stark preferens för underlägsna idéer, lösningar och produkter (där iPhone är mainstreamtänkarens ultimata favoritprodukt). Idag är det en tydlig minoritet som tror att jorden är platt, men det spelar ingen roll eftersom en åsikt inte måste vara 51% av befolkningen för att vara mainstreamtänk. Ofta är det dock så, men inte alltid, att majoriteten faktiskt föredrar iDiotidéer, därav mainstreamtänkare, eller som Goethe uttryckte det: everything great and intelligent is in the minority

En vanlig förolämpning alltså. Bra då behöver jag inte bemöta det specifikt.
Citera
2020-04-15, 14:30
Medlem
Någon som har koll på hur det går för NASA med deras nya jätte raket 'Space Launch System" SLS, tror jag den kallas,, ska väl vara den största raket.,som har byggts, var ett tag sedan jag såg en dokumentären,, Mars blev väl inställt, utan dom ska satsa på Månen istället,, och planen är att landa på månen 2024,, men datum skjuts upp hela tiden..
Citera
2020-05-02, 22:20
Medlem
Mongoglads avatar
jag tycker det känns som att det kommer massor av rymdstenar nära jorden numer. är det bara för jag tänkt på det, eller är det mer på sistone?
kan det vara så att dom som kommit är dom första av ett helt regn av stenar som är på väg mot vårt håll?
Citera
2020-05-02, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neo21
Någon som har koll på hur det går för NASA med deras nya jätte raket 'Space Launch System" SLS, tror jag den kallas,, ska väl vara den största raket.,som har byggts, var ett tag sedan jag såg en dokumentären,, Mars blev väl inställt, utan dom ska satsa på Månen istället,, och planen är att landa på månen 2024,, men datum skjuts upp hela tiden..
De påstår att det gick bra, efter många års försening och flerfaldigade kostnader, just innan förkylningsviruset...
https://www.nasaspaceflight.com/2020/04/workplace-closures-sls-good-progress-opening-missions/

Citat:
Ursprungligen postat av Mongoglad
jag tycker det känns som att det kommer massor av rymdstenar nära jorden numer. är det bara för jag tänkt på det, eller är det mer på sistone?
kan det vara så att dom som kommit är dom första av ett helt regn av stenar som är på väg mot vårt håll?
Det är bara för att man tittar efter allt mer. Det är inget som har förändrats i solsystemet, det är bara våra ögon som sakta håller på att öppnas.
Citera
2020-05-02, 23:24
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoglad

Citat:
Ursprungligen postat av Covid-is-mental
Det är bara för att man tittar efter allt mer. Det är inget som har förändrats i solsystemet, det är bara våra ögon som sakta håller på att öppnas.
Dock finns mindre material eller spill efter planetbildningen kvar, så det blir snarare glesare än tvärtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in