2020-03-30, 09:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Vad får dig så säker på att det var oändligt från början? Det kan det omöjligt vara då allt har en början.
Jag är som jag sagt flera gånger i denna tråd inte alls säker på om universum är ändligt eller oändligt. Det är du och några till som envisas med att det måste vara ändligt med lite popfilosofiska argument.
Citera
2020-03-30, 09:36
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag är som jag sagt flera gånger i denna tråd inte alls säker på om universum är ändligt eller oändligt. Det är du och några till som envisas med att det måste vara ändligt med lite popfilosofiska argument.

Fast det säger ju sig själv att det är ändligt, varför ens gaffla om argument med något sådant logiskt. Du är i samma klass med dårarna som skall ha bevis för att jorden är rund. goddag yxskaft.
Citera
2020-03-30, 09:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Fast det säger ju sig själv att det är ändligt, varför ens gaffla om argument med något sådant logiskt. Du är i samma klass med dårarna som skall ha bevis för att jorden är rund. goddag yxskaft.
Ja, du får väl tro det, "säger sig självt" är dock inte ett hållbart argument. Du kan annars läsa här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Shape_of_the_universe
Citera
2020-03-30, 11:22
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ja, du får väl tro det, "säger sig självt" är dock inte ett hållbart argument. Du kan annars läsa här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Shape_of_the_universe

Wikipedia brukar inte heller ha så hållbar fakta men tack ändå.
Citera
2020-03-30, 11:29
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ingen aning. Det är en olöst fråga. Det är somliga av er som tror er veta.
Nej ingenstans har jag hävdat att jag vet. Det är snarare du som argumenterar emot att universum skulle vara ändligt, alltså är det du som tror dig veta något om den saken. En mer ödmjuk, osäker approach i den här frågan är till exempel nerdnerd.

Citat:
Ta ett par djupa andetag och läs vad jag skrev en gång till. Finns det en punkt där stjärnorna upphör som du tror så kommer även att finnas en hel massa galaxer nära denna kant som då kommer att ha den inom den zon de kan se.
Men om universum expanderar, då måste det finnas en gräns någonstans.

Citat:
Enligt konventionell kosmologi är det en meningslös fråga eftersom det inte finns vare sig mitt eller kant.
Konventionell kosmologi har inget svar på den här frågan; allt är tillsvidare hypotetiskt.

Citat:
Inte för att jag ger mycket för den där länken som du publicerade i slutet, men du borde väl i alla fall läst den själv:
Tillsvidare är det bara spekulation.

Citat:
Ett teorem av Penrose och Hawkings säger att all materia inne i ett svart hål oundvikligen hamnar i singulariteten i mitten.
Hamnar i mitten är en sak, men det behöver inte innebära att materian "krossas". Kanske är singulariteten i själva verket ett universum, ingen vet riktigt vad svarta håls singularitet faktiskt är eller hur de fungerar.

Citat:
Jag tror dock inte vi kommer längre. Du är övertygad om att du vet bäst och inte intresserad av att lära dig något nytt.
Du har i alla fall inget att lära mig. Men jag håller med om att vi lägger ner diskussionen eftersom du inte är särskilt givande att diskutera med.
Citera
2020-03-30, 12:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Nej ingenstans har jag hävdat att jag vet. Det är snarare du som argumenterar emot att universum skulle vara ändligt, alltså är det du som tror dig veta något om den saken. En mer ödmjuk, osäker approach i den här frågan är till exempel nerdnerd.
Mitt första inlägg i denna diskussion:
"Vi vet inte om universum är oändligt eller inte. Pga ljusets begränsade hastighet kan vi bara se ett begränsat område men universum är rimligen mycket större, kanske oändligt stort."
Citat:
Nej, det måste det inte. Lite mer ödmjukhet från din egen sida kanske vore på sin plats.
Citera
2020-03-30, 15:47
Medlem
RostigHinks avatar
Någon av mina lärare för längesedan uttryckte det som så att vi lever på ytan av en 4-dimensionell sfär som expanderar. På en sådan yta finns ju vare sig mitt eller kant.
Citera
2020-04-04, 15:04
Avslutad
Citat:
Har du någon motivering till det förutom att det känns rimligt?
Citera
2020-04-04, 15:26
Medlem
Asså grabbar, ALLTING har en ände, korven har t o m 2..
Citera
2020-04-05, 15:37
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Har du någon motivering till det förutom att det känns rimligt?
Ja, peer-review vetenskap:

(FB) Nytt resultat: universum är ÄNDLIGT

Och det kommer bara att bli tydligare att universum är ändligt när James Webb teleskopet och LUVOIR skickas upp.
Citera
2020-04-05, 15:42
Avslutad
Citat:
Ja, peer-review vetenskap:

(FB) Nytt resultat: universum är ÄNDLIGT

Och det kommer bara att bli tydligare att universum är ändligt när James Webb teleskopet och LUVOIR skickas upp.
Din källa är en flashbacktråd på 33 sidor?

Det var dessutom inte huruvida universum är ändligt eller ej som jag invände mot, utan ditt tes att expanderande saker måste vara ändliga.
Citera
2020-04-05, 15:49
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Din källa är en flashbacktråd på 33 sidor?
Nej, studien som är länkad i tråden, din korkade iDiot. Jag länkade tråden eftersom du kan föra vidare diskussionen där, eftersom det redan finns en tråd för den diskussionen. Den här tråden är en generisk tråd för lite allt möjligt astronomirelaterat.

Citat:
Det var dessutom inte huruvida universum är ändligt eller ej som jag invände mot, utan ditt tes att expanderande saker måste vara ändliga.
Som sagt, det hela är väldigt enkelt: universum expanderar, då måste det finnas en ände någonstans. Oändligt hade varit att universum inte expanderar och att man kan resa hur långt som helst i universum utan att det någonsin tar slut eller "kommer tillbaka" där man började resa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in