Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Ingen aning. Det är en olöst fråga. Det är somliga av er som tror er veta.
Nej ingenstans har jag hävdat att jag vet. Det är snarare du som argumenterar emot att universum skulle vara ändligt, alltså är det du som tror dig veta något om den saken. En mer ödmjuk, osäker approach i den här frågan är till exempel nerdnerd.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Ta ett par djupa andetag och läs vad jag skrev en gång till. Finns det en punkt där stjärnorna upphör som du tror så kommer även att finnas en hel massa galaxer nära denna kant som då kommer att ha den inom den zon de kan se.
Men om universum expanderar, då måste det finnas en gräns någonstans.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Enligt konventionell kosmologi är det en meningslös fråga eftersom det inte finns vare sig mitt eller kant.
Konventionell kosmologi har inget svar på den här frågan; allt är tillsvidare hypotetiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Inte för att jag ger mycket för den där länken som du publicerade i slutet, men du borde väl i alla fall läst den själv:
Tillsvidare är det bara spekulation.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Ett teorem av Penrose och Hawkings säger att all materia inne i ett svart hål oundvikligen hamnar i singulariteten i mitten.
Hamnar i mitten är en sak, men det behöver inte innebära att materian "krossas". Kanske är singulariteten i själva verket ett universum, ingen vet riktigt vad svarta håls singularitet faktiskt är eller hur de fungerar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Jag tror dock inte vi kommer längre. Du är övertygad om att du vet bäst och inte intresserad av att lära dig något nytt.
Du har i alla fall inget att lära mig. Men jag håller med om att vi lägger ner diskussionen eftersom du inte är särskilt givande att diskutera med.