2020-03-29, 19:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Nej jag blandar inte ihop någonting, allt har en gräns.
Var går gränsen på tallinjen för reella tal?
Citera
2020-03-29, 19:51
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Var går gränsen på tallinjen för reella tal?

Sluta nu det är inte samma sak. Varför skulle helt plötsligt universum bli oändligt när det från början inte var det?
Citera
2020-03-29, 19:53
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Nej jag blandar inte ihop någonting, allt har en gräns.

Det är felaktigt antaget. Universum kan ha ändlig storlek men sakna gränser ändå. Se det som ytan på en fotboll - den är ändligt stor men saknar gräns, eller kant.

Detsamma kan gälla universum, om du skalar upp det nån dimension (eller åtta).
Citera
2020-03-29, 19:56
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Sluta nu det är inte samma sak. Varför skulle helt plötsligt universum bli oändligt när det från början inte var det?

Det är däremot korrekt. Om universum som helhet skapades som en punkt för att sedan expandera - oavsett expansionstakt kan det aldrig bli oändligt.

Ett oändligt universum kräver att den s.k big bang-modellen justeras till att bli en "lokal" expansion av vårt eget synliga universium. Om man istället menar att vårt universum enbart är ett av ett oändligt antal i ett multiversum är det nomenklaturen det är fel på. Vårt universum är enligt big bang-modellen ändligt men troligen utan gräns (eller ände ..) - men är bara en del av ett multiversum.

Jag tror just namngivningen och slarvet med detta ställer till det för många i den här frågan.
Citera
2020-03-29, 20:00
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Det är felaktigt antaget. Universum kan ha ändlig storlek men sakna gränser ändå. Se det som ytan på en fotboll - den är ändligt stor men saknar gräns, eller kant.

Jag känner mig så jävla instängd när jag tänker så. Och jag köper inte antagandet eftersom fotbollen är just en fotboll med begränsningar precis som vårat universum är utifrån (teoretiskt sett då alltså)
Citera
2020-03-29, 20:09
Avstängd
Citat:
Och vad får dig så säker på att det inte var oändligt från början?
Citera
2020-03-29, 21:51
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Det går alldeles utmärkt att ha ett oändligt universum som expanderar. Jämför med talaxeln som är oändligt lång. Det går ändå att tänja ut den så den blir dubbelt så lång. 1->2, 2->4, 3->6 osv.
Dålig liknelse.

Citat:
Varför skulle man kunna färdas oändligt snabbt bara för att universum är oändligt?
Om man skulle kunna färdas inte bara snabbare än ljuset, utan även snabbare än vad universum expanderar, menar du att det inte finns någon gräns då?

Citat:
Det går sen alldeles utmärkt att tänja ut rummet i ett oändligt universum så att allt i det hamnar längre bort från allt annat.
Jaja, det är inte det vi pratar om här.

Citat:
Det finns som sagt inget som tyder på att universum tar slut.
Jo det finns rätt mycket som talar för att universum är just det, ändligt.

Citat:
Om det tar slut kommer det finnas en stor region nära kanten som kan se denna kant där stjärnorna upphör. Något sådant kan vi inte se. Antingen har vi då av någon slump hamnat nära "mitten" på universum eller också finns ingen sådan mitt. Med din syn på Big Bang borde inte universum se likadant ut åt alla håll.
Men herregud människa, lär dig grundläggande astronomi. Vi kan inte se längre än det observerbara universumet. Detta bland annat för att ljuset utanför det observerbara universumet inte har nått oss, och för att just detta: universum expanderar snabbare än ljuset, och universums expansion bara accelererar.

Klart som fan att vi inte kan se någon "kant" där stjärnorna upphör, eftersom det fortfarande finns en hel del stjärnor som vi inte ens kan se.

Och nej vi är inte i mitten av universum. Det är oklart var exakt i universum vi befinner oss. Vi ser ut att vara i mitten av universum eftersom det observerbara universumet är sfärformad med oss i mitten, alltså från vårt perspektiv, men vi är självklart inte i mitten av universum, utan det ser bara ut så från vår planet.

Pinsamt att du inte ens känner till det observerbara universumet. Inte konstigt att du tror att universum är oändligt.

Citat:
Du kan naturligtvis spekulera hur du vill om vad som finns bortom det vi kan se, men återigen finns inget som tyder på att universum där skulle se annorlunda ut än det gör här. Kanske fortsätter det i all oändlighet med stjärnor och galaxer, kanske är det slutet så du så småningom kommer tillbaka där du startade, kanske kommer du till ett område där inflation fortfarande pågår.
Varför skulle vi komma tillbaka där vi är nu? I så fall sitter ju universum ihop, som en cirkel, vilket inte rimmar väl med att universum expanderar. Om universum expanderar så måste givetvis universum rent logiskt sett ha en sfärisk form.

Citat:
Problemet med den idén är att inne i ett svart hål är gravitationen så stark att allt oundvikligen faller in mot singulariteten i mitten och krossas. Vårt universum expanderar tvärtom.
Hur vet du att allt krossas i singulariteten? Ingen vet riktigt vad som pågår i en svart håls singularitet, eller ens hur den fungerar. Singulariteten kan likagärna vara det faktiska universumet i svarta hål. En singularitet var ju startskottet för big bang också, om du inte kände till detta.

Citat:
Ursprungligen postat av iptrix

“The Universe is not infinite and it is shaped like a soccer ball”
https://www.bbvaopenmind.com/en/science/physics/the-universe-is-not-infinite-and-it-is-shaped-like-a-soccer-ball/
Citera
2020-03-30, 00:23
Medlem
1X2Helgarderas avatar
Citat:
Varför envisas man med att universum är oändligt när det i själva verket inte är det?

För att få riktigt fart på den här frågan bör du ställa den i forum
(FB) Nytt resultat: universum är ÄNDLIGT

Där anser 48% av dem som röstat att Universum är oändligt.
Kan bli bra respons om du slänger in din brandfackla där.
Citera
2020-03-30, 07:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Om man skulle kunna färdas inte bara snabbare än ljuset, utan även snabbare än vad universum expanderar, menar du att det inte finns någon gräns då?
Ingen aning. Det är en olöst fråga. Det är somliga av er som tror er veta.
Citat:
Men herregud människa, lär dig grundläggande astronomi. Vi kan inte se längre än det observerbara universumet. Detta bland annat för att ljuset utanför det observerbara universumet inte har nått oss, och för att just detta: universum expanderar snabbare än ljuset, och universums expansion bara accelererar.
Ta ett par djupa andetag och läs vad jag skrev en gång till. Finns det en punkt där stjärnorna upphör som du tror så kommer även att finnas en hel massa galaxer nära denna kant som då kommer att ha den inom den zon de kan se.
Citat:
Och nej vi är inte i mitten av universum. Det är oklart var exakt i universum vi befinner oss.
Enligt konventionell kosmologi är det en meningslös fråga eftersom det inte finns vare sig mitt eller kant.
Citat:
Varför skulle vi komma tillbaka där vi är nu? I så fall sitter ju universum ihop, som en cirkel, vilket inte rimmar väl med att universum expanderar. Om universum expanderar så måste givetvis universum rent logiskt sett ha en sfärisk form.
Inte för att jag ger mycket för den där länken som du publicerade i slutet, men du borde väl i alla fall läst den själv:
Citat:
you are in this volume and each time you try to go out of the volume -it’s of course impossible because the Universe has no edge-, you re-enter on the other side.
Citat:
Hur vet du att allt krossas i singulariteten?
Ett teorem av Penrose och Hawkings säger att all materia inne i ett svart hål oundvikligen hamnar i singulariteten i mitten.

Jag tror dock inte vi kommer längre. Du är övertygad om att du vet bäst och inte intresserad av att lära dig något nytt.
Citera
2020-03-30, 08:04
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ingen aning. Det är en olöst fråga. Det är somliga av er som tror er veta.

Ta ett par djupa andetag och läs vad jag skrev en gång till. Finns det en punkt där stjärnorna upphör som du tror så kommer även att finnas en hel massa galaxer nära denna kant som då kommer att ha den inom den zon de kan se.

Enligt konventionell kosmologi är det en meningslös fråga eftersom det inte finns vare sig mitt eller kant.

Inte för att jag ger mycket för den där länken som du publicerade i slutet, men du borde väl i alla fall läst den själv:

Ett teorem av Penrose och Hawkings säger att all materia inne i ett svart hål oundvikligen hamnar i singulariteten i mitten.

Jag tror dock inte vi kommer längre. Du är övertygad om att du vet bäst och inte intresserad av att lära dig något nytt.

Xenonen har rätt och hans motståndare fel.
Heja Xenonen! Du har fattat!
Citera
2020-03-30, 09:13
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Och vad får dig så säker på att det inte var oändligt från början?

Vad får dig så säker på att det var oändligt från början? Det kan det omöjligt vara då allt har en början.
Citera
2020-03-30, 09:24
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1X2Helgardera
För att få riktigt fart på den här frågan bör du ställa den i forum
(FB) Nytt resultat: universum är ÄNDLIGT

Där anser 48% av dem som röstat att Universum är oändligt.
Kan bli bra respons om du slänger in din brandfackla där.

Den tråden var nog ny för mig, tack. yes det brinner där nu får se hur långt lågorna tar sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in