Resultat: Tror du att universum är ändligt stort?
JA
50,44%
284 röster
NEJ
49,56%
279 röster
2019-11-10, 17:18
Medlem
nerdnerds avatar
Kom in på detta i tråden (FB) Finns det någon människa som förstår oändlighet? Finns det någon människa som förstår oändlighet?[/url], men detta förtjänar ju en egen diskussion, imho. Iaf om vi ska gå in på detaljer, vilket jag tycker vi ska.

Ett nytt vetenskapligt resultat, baserat på noggranna mätningar på den den kosmiska bakgrundstrålningen, visar att universum är positivt krökt, och därmed ändligt stort. Detta är en av de första artiklarna om det som jag hittade själv, med en lite mer humoristisk touch på det:

https://www.salon.com/2019/11/05/astronomers-think-the-universe-is-a-sphere-heres-why-that-claim-is-so-controversial/
For a long time, people argued over whether the Earth was flat. While a few people still do, a more consequential version of this debate has moved on to the universe. With the publication of a new astrophysics study, there are now camps of "flat universe-ers" and "circle universe-ers" within the realm of physics; though notably, in this context, a "flat" universe isn't quite analogous to a flat Earth.
Själva forskningsartikeln: https://www.nature.com/articles/s41550-019-0906-9. Tyvärr måste man betala för den.

Frågor på det?

Själv tänkte jag kolla lite närmare på detta i ett par inlägg. T ex hur stort är universum då, om detta är sant?
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2019-12-05 kl. 14:37.
Citera
2019-11-10, 17:19
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Kom in på detta i tråden (FB) Finns det någon människa som förstår oändlighet?, men detta förtjänar ju en egen diskussion, imho. Iaf om vi ska gå in på detaljer, vilket jag tycker vi ska.

Ett nytt vetenskapligt resultat, baserat på noggranna mätningar på den den kosmiska bakgrundstrålningen, visar att universum är positivt krökt, och därmed ändligt stort. Detta är en av de första artiklarna om det som jag hittade själv, med en lite mer humoristisk touch på det:

https://www.salon.com/2019/11/05/astronomers-think-the-universe-is-a-sphere-heres-why-that-claim-is-so-controversial/
For a long time, people argued over whether the Earth was flat. While a few people still do, a more consequential version of this debate has moved on to the universe. With the publication of a new astrophysics study, there are now camps of "flat universe-ers" and "circle universe-ers" within the realm of physics; though notably, in this context, a "flat" universe isn't quite analogous to a flat Earth.
Själva forskningsartikeln: https://www.nature.com/articles/s41550-019-0906-9. Tyvärr måste man betala för den.

Frågor på det?

Själv tänkte jag kolla lite närmare på detta i ett par inlägg. T ex hur stort är universum då, om detta är sant?

Jag fattar det i alla fall inte.
Men har en hypotes om varför jag inte fattar det.
Citera
2019-11-10, 17:37
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Jag fattar det i alla fall inte.
Men har en hypotes om varför jag inte fattar det.

Vem gör det? Tacksamt forskningsämne dock. Man kan påstå lite vad som helst. Ingen kommer ändå någonsin fatta hur det riktigt hänger samman, så du kommer aldrig att kunna bli motbevisad.

Om det är ändligt. Innebär det att det sedan finns oändligt antal universum.
Citera
2019-11-10, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Gratislänk till samma artikel:
https://arxiv.org/abs/1911.02087
Citera
2019-11-10, 18:02
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Vem gör det? Tacksamt forskningsämne dock. Man kan påstå lite vad som helst. Ingen kommer ändå någonsin fatta hur det riktigt hänger samman, så du kommer aldrig att kunna bli motbevisad.

Om det är ändligt. Innebär det att det sedan finns oändligt antal universum.

Konstigt nog verkar inga forskare, som jag läst. Säga just det. Att dom inte fattar. Eller, kanske, att det är ofattbart.
Min hypotes rör sig kring vår begränsning att fatta mer än om universums begränsningar.
Citera
2019-11-10, 18:07
Medlem
kalkryggars avatar
Men är storleken statisk med tiden?
Citera
2019-11-10, 18:07
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Konstigt nog verkar inga forskare, som jag läst. Säga just det. Att dom inte fattar. Eller, kanske, att det är ofattbart.
Min hypotes rör sig kring vår begränsning att fatta mer än om universums begränsningar.

Nej klart de måste fatta. De "vet" ju att deras tes stämmer och vet också att ingen kan någon motbevisa dom. Om de inte var säkra kring saken så kan ju folk börja tveka och de skulle inte få några bidrag till sin forskning.

Sedan kan det mycket väl vara så att den som verkar mest galen av de här forskarna med en förklaring som han/hon är bergsäker på och alla andra skrattar åt kanske om 100 år är den som har mest följare. Senaste var det här med att det finns oändligt antal universum, han som först kom upp med den tanken blev skrattat åt för 100 år sedan men har nu som det verkar fler och fler följare.
Citera
2019-11-10, 18:13
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nej klart de måste fatta. De "vet" ju att deras tes stämmer och vet också att ingen kan någon motbevisa dom. Om de inte var säkra kring saken så kan ju folk börja tveka och de skulle inte få några bidrag till sin forskning.

Sedan kan det mycket väl vara så att den som verkar mest galen av de här forskarna med en förklaring som han/hon är bergsäker på och alla andra skrattar åt kanske om 100 år är den som har mest följare. Senaste var det här med att det finns oändligt antal universum, han som först kom upp med den tanken blev skrattat åt för 100 år sedan men har nu som det verkar fler och fler följare.
Folk får inte säga att dom inte fattar!?
Det har jag också fattat.
Folk älskar att fatta. Men det är bara en fiktion.
Citera
2019-11-10, 18:21
Medlem
MAX-HIMs avatar
"Nytt resultat", okej, fast menar du med det här att det är bevisat att universum är ändligt? Eller, är det bara ännu en teori bland flera?
Citera
2019-11-10, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Så uppfattar jag det inte. Däremot gör en ändlig storlek att man faktiskt kan hävda att storleken förändras över tid. Annars hade bara densiteten kunnat förändras.
Citera
2019-11-10, 18:44
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Nej, den både växer och minskar, storleken, om tid ens existerar.
Citera
2019-11-10, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAX-HIM
"Nytt resultat", okej, fast menar du med det här att det är bevisat att universum är ändligt? Eller, är det bara ännu en teori bland flera?
En hypotes bland flera. Författarna avslutar sammanfattningen med följande ord:
Future measurements are needed to clarify whether the observed discordances are due to undetected systematics, or to new physics, or simply are a statistical fluctuation.

Vilket naturligtvis får andra forskare att hävda det sistnämnda:
https://arxiv.org/abs/1910.00483
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in