2022-05-22, 12:47
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RetroGamer68
Voyager 1 har börjat skicka ovanlig telemetridata som inte ska stämma, några smarta gissningar om vad det rör sig om?
Det är nåt med tid och avstånd som inte stämmer, right?

Man kanske inte lämnar solsystemet med alla indianer i kanoten.
Citera
2022-05-22, 18:34
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Det är nåt med tid och avstånd som inte stämmer, right?

Man kanske inte lämnar solsystemet med alla indianer i kanoten.

Kapad av utomjordingar????

En fundering jag alltid haft, det snackas mkt om "kanske det finns liv på Mars" osv...

Men är det inte så att "livet" - och då menar jag livsformer högre än alger åtminstone, måste inte vara ens däggdjur - är så speciellt att;

1) Antingen är vi ensamma i universum, "livet" är så pass... ...unikt. (in search of a better word).

2) Det finns miljoner livsformer i det oändligt stora universum! Planeter liknande Jorden med gynnsamma förhållanden måste det ju finnas miljoner av runt alla stjärnor???

Menar; typ... det är "antingen eller" som gäller????? Vi är ensamma i detta oändliga, eljest är vi bara en av miljontals "levande planeter"??

Tankar?
Citera
2022-06-09, 10:07
Medlem
Är rädslan för döden svaret på Fermiparadoxen?

När en ras utvecklar högre intelligens och medvetenhet, så blir man också rädd för döden. Därför har människor utvecklat religion för att kunna hantera sin dödsångest.

Religion står typ för allt dåligt som någonsin gjorts och förr kunde du avrättas för att du gjort ett vetenskapligt genombrott. Och eftersom religion fortfarande idag är utbredd bland den relativt upplysta mänskligheten så lär det inte förändras.

Utbildade människor i utvecklade länder föder färre barn än outbildade människor i fattiga länder. = Fler muslimer osv som tror på sin skit = Vi kommer gå tillbaka till att det är olagligt att påstå annat än att allt är gudsförtjänst.

Och därför kommer aldrig vi eller Aliens kunna göra de genombrott som behövs för att kolonisera galaxen.
Citera
2022-06-14, 21:59
Medlem
Klockmonsters avatar
skickas internets vågor ut i rymden likadant som radiovågor? kommer en utomjording kanske läsa flashback om en miljard år i sin egen galax o fundera på vad det var för några som inte fattade mer av universum än att dom (vi just nu) var tvugna att fråga varandra på ett primitivt sätt att kommunicera, utan att ens veta hur big bang kom till?

finns det egentligen nåt ens i teorin som skulle kunna visa oss vad som finns utanför dom sista avlägsna stjärnorna? finns dom mest avlägsna stjärnorna ena kvar nu, eller har dom slocknat för längesedan..?

hur länge kan man se ljuset av en död stjärna på himlen egentligen?

hur många av våra stjärnor på himlen kan jag räkna med är redan borta fast deras ljus fortfarande syns när jag ser på natthimlen egentligen?

o om det finns mer planeter än sandkorn på jorden ( har jag faktiskt läst på internet..) hur kan dessa hålla sig från att krocka m,ed varandra pga deras gravitation..?

sista kanske dumma fråga, när kommer betegeuse (stavning?!) att bli supernova, har kollat varje kväll nästa sen 2017 efter detta men hittils har ju inget hänt, kommer den ens smälla som en sol, och vad betyder det för jorden om/när den exploderar?

innan ni idiotförklarar mig kan jag säga jag har mest hängt i stall och har egentligen noll koll på stjärnor o rymden, så jag passade på att fråga i denna tråd, hoppas på snälla svar som är på en nivå jag som stalltjej kan begripa trots taskiga skolbetyg.....

taaack så mkt på förhand!

//jessica
Citera
2022-06-15, 00:19
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klockmonster
skickas internets vågor ut i rymden likadant som radiovågor? kommer en utomjording kanske läsa flashback om en miljard år i sin egen galax o fundera på vad det var för några som inte fattade mer av universum än att dom (vi just nu) var tvugna att fråga varandra på ett primitivt sätt att kommunicera, utan att ens veta hur big bang kom till?

Eftersom en hel del av Internet går via radiovågor (satellit) sänds signalerna också ut i rymden. Att en utomjording i en annan galax ska kunna detektera dessa är dock osannolikt. Styrkan av en radiosignal avtar nämligen med kvadraten på avståndet, och över de astronomiska avstånd du talar om (miljarder ljusår) blir den så svag att den inte kan skiljas från bakgrundsbruset.

De försök som redan idag görs för att leta efter andra civilisationer går ut på riktad avlyssning med hjälp av radioteleskop av de allra närmaste stjärnorna och deras (hypotetiska) planeter.

Citat:
finns det egentligen nåt ens i teorin som skulle kunna visa oss vad som finns utanför dom sista avlägsna stjärnorna? finns dom mest avlägsna stjärnorna ena kvar nu, eller har dom slocknat för längesedan..?

Nej, det har de inte. Snarare har de mest avlägsna stjärnorna inte tänts än. När vi ser långt bort i rymden ser vi nämligen också långt tillbaka i tiden. Därför kan vi aldrig se mer än 14 miljarder ljusår bort eftersom vi då ser universum strax efter Big Bang.

Eftersom universum expanderat sedan Big Bang (och fortfarande expanderar) är dock avståndet till den här horisonten idag i själva verket drygt tre gånger större, dvs. 46 miljarder ljusår.

Det innebär dock inte att universum tar slut där. Big Bang inträffade "överallt" i universum samtidigt, såväl här som vid horisonten och även längre bort (som vi inte kan se).

Citat:
hur länge kan man se ljuset av en död stjärna på himlen egentligen?

Om du menar ljuset från en nova eller supernova som exploderar och dör så ser vi det först när ljuset hunnit hit. Ligger den 1000 ljusår bort ser vi alltså explosionen 1000 år efter det att den inträffade. Hur länge vi ser dem beror på hur lång tid processen pågår. Suprnovor kan vara synliga i flera månader.

Citat:
hur många av våra stjärnor på himlen kan jag räkna med är redan borta fast deras ljus fortfarande syns när jag ser på natthimlen egentligen?

De flesta stjärnor som du kan se med naket öga är fortfarande där eftersom de svagaste ligger tusentals ljusår bort, medan en stjärna lever i miljoner eller miljarder år (små stjärnor som vår Sol lever mycket längre än jättestjärnor). Med ett teleskop kan du däremot se stjärnor som förmodligen redan dött.

Citat:
o om det finns mer planeter än sandkorn på jorden ( har jag faktiskt läst på internet..) hur kan dessa hålla sig från att krocka m,ed varandra pga deras gravitation..?

De krockar inte eftersom avstånden mellan dem är så stora. Planeterna rör sig dessutom i fixa banor som inte korsar varandra.

Detta sagt så krockar Jorden ständigt med mindre kroppar som kometer och meteoriter. Ibland är dessa lite större, som den som tog kål på dinosaurerna.

Citat:
sista kanske dumma fråga, när kommer betegeuse (stavning?!) att bli supernova, har kollat varje kväll nästa sen 2017 efter detta men hittils har ju inget hänt, kommer den ens smälla som en sol, och vad betyder det för jorden om/när den exploderar?

Omöjligt att förutse exakt eftersom vi inte har exakta data. Den bäst gissningen är att Betelgeuse är 40 000 år in på sin slutfas. Denna vara normalt mellan 20 000 och 140 000 år. Så svaret på din fråga är: kanske i morgon, kanske om 100 000 år.

https://en.wikipedia.org/wiki/Betelgeuse#Life_phases
Senast redigerad av Regulus 2022-06-15 kl. 00:40.
Citera
2022-06-15, 00:57
Medlem
Mongoprofetens avatar
Är det teoretiskt möjligt att filma inne i ett svart hål? Om inte ens ljuset kan fly från händelsehorisonten, kan en kamera skicka tillbaka videosignaler genom en väldigt lång och tunn kabel som rullas ut istället? (Om vi antar att det fanns en sådan lång kabel som med en kamera i ena ändan).
Citera
2022-06-15, 16:15
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Är det teoretiskt möjligt att filma inne i ett svart hål? Om inte ens ljuset kan fly från händelsehorisonten, kan en kamera skicka tillbaka videosignaler genom en väldigt lång och tunn kabel som rullas ut istället? (Om vi antar att det fanns en sådan lång kabel som med en kamera i ena ändan).

Nej, kabeln skulle slitas sönder av tidvattenskrafterna och sugas in i det svarta hålet.
Citera
2022-06-15, 16:20
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nej, kabeln skulle slitas sönder av tidvattenskrafterna och sugas in i det svarta hålet.

Du menar väl gravitationen?
Citera
2022-06-15, 17:04
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Du menar väl gravitationen?
Tidvattenkrafter är en del av gravitationen, ja. Den uppkommer pga skillnader i gravitationsfältet. Tidvatten på jorden uppkommer därför månens gravitationsfält är starkare på den sida som är närmast månen, och svagare på den sida som är längst bort. Denna variation i gravitationsfält kallas för tidvattenkrafter även om det inte har med något faktiskt tidvatten att göra.

Kabeln in i ett svart hål skulle utsätta för extremt mycket starkare tyngdkraft i sin innersta ända än i sin bortersta, vilket skulle slita sönder den. Man KAN tänka sig en lina som faller in i det svarta hålet, där någon signal rör sig mot den bakersta ändan, men i den delen av linan som är innanför horisonten MÅSTE linan då falla snabbare än vad signalen rör sig utåt. Dvs i netto kommer signalen att ändå att röra sig inåt, och kan aldrig komma ut.

Hur vet jag detta så säkert utan att ens räkna på det? Jo, pga att svarta håls kausala struktur är sådan. Innanför horisonten är själva tiden sådan att den är riktad inåt mot hålets mitt. Materia och signaler inuti det svarta hålet rör sig in mot mitten lika obevekligt som tidens gång.
Citera
2022-06-15, 17:59
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Tidvattenkrafter är en del av gravitationen, ja. Den uppkommer pga skillnader i gravitationsfältet. Tidvatten på jorden uppkommer därför månens gravitationsfält är starkare på den sida som är närmast månen, och svagare på den sida som är längst bort. Denna variation i gravitationsfält kallas för tidvattenkrafter även om det inte har med något faktiskt tidvatten att göra.

Kabeln in i ett svart hål skulle utsätta för extremt mycket starkare tyngdkraft i sin innersta ända än i sin bortersta, vilket skulle slita sönder den. Man KAN tänka sig en lina som faller in i det svarta hålet, där någon signal rör sig mot den bakersta ändan, men i den delen av linan som är innanför horisonten MÅSTE linan då falla snabbare än vad signalen rör sig utåt. Dvs i netto kommer signalen att ändå att röra sig inåt, och kan aldrig komma ut.

Hur vet jag detta så säkert utan att ens räkna på det? Jo, pga att svarta håls kausala struktur är sådan. Innanför horisonten är själva tiden sådan att den är riktad inåt mot hålets mitt. Materia och signaler inuti det svarta hålet rör sig in mot mitten lika obevekligt som tidens gång.

Jaha, jag kände inte till att gravitationskraften även kallades för "tidvattenkraften" i ett svart hål. Så med andra ord är det inte ens möjligt att ta ett foto inne i ett svart hål, innan kabeln slits isär med andra ord?
Citera
2022-06-15, 18:51
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Jaha, jag kände inte till att gravitationskraften även kallades för "tidvattenkraften" i ett svart hål. Så med andra ord är det inte ens möjligt att ta ett foto inne i ett svart hål, innan kabeln slits isär med andra ord?
Det kan nog bli lite förvirrande det här.

Det är stor skillnad mellan fallen
1. Hänga still i en kabel som långsamt sängs ned in i det svarta hålet. I detta fall blir det en enorm tyngdkraft på kabeln ju närmare horisonten man kommer, och om den inte redan har slitits av innan man når fram till horisonten, så måste den snappa av när den når fram. Resultatet blir som du säger, ingen bild inifrån innan kabeln gått av.

2. En kamera med en kabel efter sig som faller fritt in i hålet. I detta fall är det just tidvattenkraften, dvs tyngdkraftens derivata (eller gradient) som till slut kommer slita sönder kabeln. Paradoxalt är tidvattenkraften nära ett svart håls horisont mindre ju större det svarta hålet är, så det är faktiskt möjligt att en del av kabeln hinner in med den andra delen utanför, UTAN att den snappar. MEN det hjälper inte. Pga det svarta hålets kausala struktur, måste kabeln falla inåt snabbare än vad någon signal i kabeln kan röra sig utåt.

Det är just tidvattenkrafterna som sliter sönder all materia i s k spagghettifiering, och som alltså är svagare nära horisonten ju större det svarta hålet är. Så vill du absolut se insidan av ett svart hål innan du dör så ska du välja ett skitstort svart hål att hoppa in i.
Citera
2022-06-15, 21:48
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Det kan nog bli lite förvirrande det här.

Det är stor skillnad mellan fallen
1. Hänga still i en kabel som långsamt sängs ned in i det svarta hålet. I detta fall blir det en enorm tyngdkraft på kabeln ju närmare horisonten man kommer, och om den inte redan har slitits av innan man når fram till horisonten, så måste den snappa av när den når fram. Resultatet blir som du säger, ingen bild inifrån innan kabeln gått av.

2. En kamera med en kabel efter sig som faller fritt in i hålet. I detta fall är det just tidvattenkraften, dvs tyngdkraftens derivata (eller gradient) som till slut kommer slita sönder kabeln. Paradoxalt är tidvattenkraften nära ett svart håls horisont mindre ju större det svarta hålet är, så det är faktiskt möjligt att en del av kabeln hinner in med den andra delen utanför, UTAN att den snappar. MEN det hjälper inte. Pga det svarta hålets kausala struktur, måste kabeln falla inåt snabbare än vad någon signal i kabeln kan röra sig utåt.

Det är just tidvattenkrafterna som sliter sönder all materia i s k spagghettifiering, och som alltså är svagare nära horisonten ju större det svarta hålet är. Så vill du absolut se insidan av ett svart hål innan du dör så ska du välja ett skitstort svart hål att hoppa in i.

Intressant, det finns med andra ord inget sätt att ta en bild inifrån ett svart hål som kan sändas utanför det svarta hålet. Tack för förtydligandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in