2014-01-21, 23:01
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Påstod personen alltså att stjärnorna var någon slags illusion? Att de inte finns? Ett påhitt av en korrumperad vetenskap? Låter som ett påstående av DoÅ. Trodde han var avstängd... Personen som påstår detta är definitivt helt ute och cyklar...
Jag tror att han menade att ljuset från stjärnorna förstärktes av någonting i solsystemet, så att ljusets punktform breddades och spreds. Därför kunde vi se ljuset från stjärnorna när vi befann oss inne i heliosfären. Ute i den interstellära rymden skulle stjärnornas ljus återgå till punktform, och många av dem skulle då inte synas mer för blotta ögat.

Jag tror att han blandat ihop några fakta och därefter förklarat slarvigt. Han heter Göran om det har någon betydelse.
Citera
2014-01-21, 23:30
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one.zero
Jag hängde med rätt bra tills jag kom till ordet - oändligheten. Jag förstår inte vad det betyder i det här samanhanget.
Vad händer efter att kulans hastighet blir 0? Vänder den då och kommer tillbaka eller stannar den på platsen?

Får väl också tillägga att det jag vet om flykthastigheten är att det är den fart som krävs för ett objekt att lämna en gravitationskälla.
Är det så då att om hastigheten är lägre så kommer objektet tillbaka eller hamnar i en bana!?
Är den högre så hamnar den i oändligheten!?
Oändligheten i det här fallet spelar ingen roll, kulan når naturligtvis inte oändligheten och stannar där.
Det är så att den kommer fortsätta bort från Jorden och alltid sakta in, avståndet ökar hela tiden.

Om du skjuter kulan i sqrt(GM/R) hamnar kulan i en cirkulär omloppsbana kring Jorden. Långsammare och den faller tillbaka. Om du skjuter den lite snabbare kommer banan bli elliptisk. Men det gäller bara om du skickat den i sqrt(GM/R) < x < sqrt(2GM/R). Faktorn är sqrt(2).
Så:
Mindre än sqrt(GM/R) = Trillar ned
Lika med sqrt(GM/R) = Cirkulär
Större än sqrt(GM/R) men mindre än sqrt(2GM/R) = Ellips
Lika med eller större än sqrt(2GM/R) = Tack och adjö.
Citera
2014-01-21, 23:34
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Han heter Göran om det har någon betydelse.
Jaså, heter han Göran. Det ändrar ju allt!
Alla som heter Göran är ju trovärdiga.
Göran låter faktiskt som en typisk svensk rymdfantast.
Citera
2014-01-22, 02:41
Medlem
VVCs avatar
Om vi säger att universum är oändligt och skapas på nytt hela tiden i en oändlig loop.

Då är det väl så att en som er exakt ut som mig har någon annanstans haft sex med en berusad apa i klänning?
Citera
2014-01-22, 07:04
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVC
Om vi säger att universum är oändligt och skapas på nytt hela tiden i en oändlig loop.

Då är det väl så att en som ser exakt ut som mig har någon annanstans haft sex med en berusad apa i klänning?

Det är ett vanligt missförstånd angående ordet "oändligt". Visst, universum må vara oändligt. Men mängden materia och energi i den är inte oändligt. Alltså kan det bara finnas ett begränsat antal konfigurationer på den materian. Så du har inte sex med en berusad apa i klänning nånstans i Fornaxhopen.
Citera
2014-01-22, 07:14
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Jag tror att han menade att ljuset från stjärnorna förstärktes av någonting i solsystemet, så att ljusets punktform breddades och spreds. Därför kunde vi se ljuset från stjärnorna när vi befann oss inne i heliosfären. Ute i den interstellära rymden skulle stjärnornas ljus återgå till punktform, och många av dem skulle då inte synas mer för blotta ögat.

Jag tror att han blandat ihop några fakta och därefter förklarat slarvigt. Han heter Göran om det har någon betydelse.

Göran har fel. Även om hans påstående om heliosfärens "breddningseffekt" hade någon som helst grund så är punktljuskällor lättare att se än diffusa ljuskällor. Två exempel är galaxer och nebulosor. Andromedagalaxen består av hundratals miljarder med stjärnor och är så stor att den skulle ta upp en yta på himlen dubbelt så stor som månen. Alla dessa stjärnor tillsammans och dess diffusa karaktär pga det enorma avståndet till de borde, per Görans logik, göra att Andromeda vore det mest ljusstarka föremålet på himlen. Men vi kan knappt se Andromeda med blotta ögat för att ljuset från den är så diffust.
Så det är helt tvärtemot vad Göran tror. För jordens atmosfär förstör vår bild av stjärnorna väldigt mycket. Den fungera faktiskt väldigt mycket som ett "breddningsfilter". Vi behöver bara färdas utanför atmosfären för att se vad som händer utan dess effekt. Och stjärnorna blir betydligt mer synliga utanför atmosfären än här nere på jorden. Inte mindre.
Citera
2014-01-22, 07:30
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benja
Det du skriver här har jag hört talas om lite tidigare men jag har sett på diverse dokumentärer (kan tyvärr inte nämna någon specifik källhänvisning men har för mig att det nämns i how the universe works som finns på netflix) att detta även kan hända svarta hål. har för mig att de säger att även svarta hål kan bli "mätta" och behöva bli av med energi, detta är såklart min egen halvkassa översättning men jag tror ni förstår.

Svarta hål kan inte bli "mätta" men de kan ha insamlingsskivor och dessa kan bli "mättade". Jag tror fenomenet du undrar om är aktiva galaxkärnor. Jetsen här skapas när materia, främst elektroner, i insamlingsskivan accelereras till relativistiska hastigheter och deras rörelse går igenom ett magnetfält, sk synkronotonstrålning. Ett föremål som befinner sig i närheten av ett svarthål, men utanför dess händelsehorisont, kan alltså befinna sig i omloppsbana där precis som en planet runt en stjärna. Men hastigheten måste vara relativistisk. Så sådana här jets bryter inte mot vad vi vet om svarta hål.
Citera
2014-01-22, 07:35
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phny5
Jo solen skulle nog vara en aning jobbig, tack för svar!

Den sjungande solen.
Citera
2014-01-22, 11:22
Medlem
one.zeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Oändligheten i det här fallet spelar ingen roll, kulan når naturligtvis inte oändligheten och stannar där.
Det är så att den kommer fortsätta bort från Jorden och alltid sakta in, avståndet ökar hela tiden.

Om du skjuter kulan i sqrt(GM/R) hamnar kulan i en cirkulär omloppsbana kring Jorden. Långsammare och den faller tillbaka. Om du skjuter den lite snabbare kommer banan bli elliptisk. Men det gäller bara om du skickat den i sqrt(GM/R) < x < sqrt(2GM/R). Faktorn är sqrt(2).
Så:
Mindre än sqrt(GM/R) = Trillar ned
Lika med sqrt(GM/R) = Cirkulär
Större än sqrt(GM/R) men mindre än sqrt(2GM/R) = Ellips
Lika med eller större än sqrt(2GM/R) = Tack och adjö.

Nu blev det tydligt även för mig.
Oändligheten kan man kanske beskriva matematiskt som tex: 1/2/2/2/2...osv.
Och sonderna har en hastighet över sqrt(2GM/R).
Citera
2014-01-22, 20:45
Medlem
b4jss avatar
På diagram som visar rotationens hastighet på galaxer så ser man att en är i princip konstant ut till "kanten", och ett svar på hur, tyds vara att det finns successivt mer och mer mörk materia som kompenserar för att rotationen är oförändrad med ökad radie, alltså att det är en "halo" med MM runt galaxen. Hur kommer detta sig? Varför klumpar sig inte den mörka materian in till centrum?
Citera
2014-01-23, 16:27
Medlem
Jag har inte riktigt förstått hur solsystemet ser ut. Jag är väl märkt av den gamla platta bilden man vanligtvis ser. Men det är väl flera dimensioner?

Om man skulle åka från Pluto till Jorden skulle man tvunget passera alla planeter då eller skulle de
kunna ligga på "andra sidan" solen?

Tack
Citera
2014-01-23, 20:44
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pommac69
Jag har inte riktigt förstått hur solsystemet ser ut. Jag är väl märkt av den gamla platta bilden man vanligtvis ser. Men det är väl flera dimensioner?

Om man skulle åka från Pluto till Jorden skulle man tvunget passera alla planeter då eller skulle de
kunna ligga på "andra sidan" solen?

Tack

Planeterna ligger i stort sett i samma plan (med avvikelser på ett par grader). Men eftersom de roterar med olika hastigheter så ligger de ju ytterst sällan på en rak linje. Om du skulle åka kortaste vägen från jorden till Pluto skulle du passera ganska nära alla planeternas omloppsbanor, men du skulle sannolikt inte passera någon av planeterna särskilt nära. (Å andra sidan skulle man förmodligen designa en sådan resa via ett antal av planeterna för att utnyttja deras gravitation för slingshot-effekt, men det är lite OT.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in