2014-01-21, 15:41
Medlem
benjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Såna jets associeras främst med neutronstjärnor och inte svarta hål. Och neutronstjärnor kan både materia och strålning fly från. Men de är lika. Hur som helst, det finns två sorters jets. Den ena produceras av neutronstjärnor. De kan skicka ut röntgenstrålar från sina poler. Dessa orsakas av materia som sugs in via stjärnans magnetpoler och kolliderar med enorm kraft med stjärnans yta. Denna sortens neutronstjärna kallas även pulsar.

När det gäller jets där materia skjuts ut så är det för att strålarna med röntgen, från en pulsar, träffar mer infallande materia och orsakar ett enormt tryck. Och gas skjuts ut i rymden med en enorm fart. Så i båda fallen så är det neutronstjärnor som får materia dumpad på sig. Det får de i binära system där det finns en annan stjärna som slänger ur sig materia. När gaser skjuts ut så är det i system där grannstjärna slänger ur sig mycket mer materia än i fallet med en pulsar.

Jag antar att något liknande kan hända med ett svart hål om materia hinner kollidera innan händelsehorisonten men det kanske någon annan kan utveckla.

Det du skriver här har jag hört talas om lite tidigare men jag har sett på diverse dokumentärer (kan tyvärr inte nämna någon specifik källhänvisning men har för mig att det nämns i how the universe works som finns på netflix) att detta även kan hända svarta hål. har för mig att de säger att även svarta hål kan bli "mätta" och behöva bli av med energi, detta är såklart min egen halvkassa översättning men jag tror ni förstår.
Citera
2014-01-21, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle2525
text

Givet att
tidJorden = tidSkepp * 1/sqrt(1-(v/c)^2)
Då gäller att
tidJorden = tidSkepp * 2, om v = (sqrt(3) / 2 ) * c
där sqrt(3) / 2 = ungefär 0.86603

Senast redigerad av kalle2525 2014-01-21 kl. 16:42.
Citera
2014-01-21, 17:13
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
På trådens första sida kan denna förklaring läsas.

Jag fann en intressant fråga i trådens första sida. Men ett svaret som, givet att jag tolkat beskrivning och exempel korrekt, innehåller en motsägelse. Vari ligger felet ?

given beskrivning:
Tiden i skeppets perspektiv går långsammare med en faktor 1/sqrt(1-(v/c)^2)
min tolkning av given beskrivning:
tidJorden = tidSkepp * 1/sqrt(1-(v/c)^2)

givet exempel:
Så åker du i halva ljushastigheten så upplever du tiden 2 gånger långsammare. Dvs. 2 år på jorden blir 1 år på skeppet
min tolkning av givet exempel:
tidJorden = tidSkepp * 2, om v=0.5*c

Givet att min tolkning av beskrivningen och exemplet är korrekt, gäller alltså
1/sqrt(1-(v/c)^2) = 2, om v=0.5*c
men detta är inte en matematisk lösning

Vari ligger felet ? Jag förmodar att beskrivningen är korrekt, men exemplet felaktigt. (Jag fann ingen anmärkning eller förtydligande bland de närmast följande posterna)
dt' = ʎ * dt
där dt' är tiden för skeppet.
dt är tiden på Jorden.
ʎ = 1/(√(1-(v/c)²).

Skeppets tid (mätt på jorden) ska då vara 2 * dt.
Dvs ʎ = 2.

1/(√(1-(v/c)²) = 2
√(1-(v/c)² = 1/2
1-(v/c)² = 1/4
(v/c)² = 1 - 1/4
(v/c)² = 3/4
v/c = (√3)/2
v = (√3)/2 * c
v ≈ 0.87c

Edit. Bah, nu var jag för seg. Du har förstått.

Åker du i halva ljushastigheten blir faktorn;
1/(√(1-(0.5c/c)²) = 1/(√(1-(1/2)²) = 1/(√(1-(1/4)) =
1/(√(3/4)) = 1/(√3)/2 = 2/√3
dvs ca 1.15
Skeppets tid * ~1.15 = Tiden på Jorden.
Senast redigerad av PuffTheDragon 2014-01-21 kl. 17:21.
Citera
2014-01-21, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
text
Jag tolkar denna kommentar, som att du gör samma tolkning som jag, dvs att beskrivningen är korrekt men exemplet är felaktigt
Citera
2014-01-21, 17:21
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Jag tolkar denna kommentar, som att du gör samma tolkning som jag, dvs att beskrivningen är korrekt men exemplet är felaktigt
Korrekt.
Citera
2014-01-21, 17:52
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursäkta om jag rör till det. dt är den uppmätta tiden på skeppet, dt' är tiden på jorden.

Säg att du sitter i ett skepp, åker i 0.95c och uppmäter tiden 10år.
Då får du 10/(√(1-(0.95)²)=32.
Dom på Jorden har åldrats 32 år.
Citera
2014-01-21, 18:50
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Det stämmer till viss del. Dock så bromsas den hela tiden av solens gravitation.

Precis det var detta jag tänkte. Förtstår ju att Voyager inte har lika mycket motstånd som här på jorden, men andra planeters gravitation påvägen och solens enorma borde ju bromsa ned den väldigt mycket.
Citera
2014-01-21, 18:52
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theangleaxe
Precis det var detta jag tänkte. Förtstår ju att Voyager inte har lika mycket motstånd som här på jorden, men andra planeters gravitation påvägen och solens enorma borde ju bromsa ned den väldigt mycket.
Så länge sonden lämnar solsystemet i en högre hastighet än flykthastigheten kommer den aldrig bli noll.
Eller, hastigheten går mot noll när avståndet går mot oändligheten.
Citera
2014-01-21, 19:13
Medlem
phny5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Om man bortser från att rymden inte kan bestå av något med massa, då denna bara skulle samlas och bli till stjärnor och planeter utav gravitationen, så skulle vi nog inte höra så mycket. Avstånden är för stora. Vi skulle störas av ljudet lika mycket som vi skulle bli bländade av ljuset. Men solen skulle nog bli lite jobbig...

Jo solen skulle nog vara en aning jobbig, tack för svar!
Citera
2014-01-21, 19:51
Medlem
one.zeros avatar
Jag har hört att gravitationens 'räckvidd' är teoretiskt oändlig. Om det stämmer så borde väl Voyagersonderna dras tillbaka såvida de inte når en annan gravitationskälla som blir starkare för dem?
Citera
2014-01-21, 21:01
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one.zero
Jag har hört att gravitationens 'räckvidd' är teoretiskt oändlig. Om det stämmer så borde väl Voyagersonderna dras tillbaka såvida de inte når en annan gravitationskälla som blir starkare för dem?
Yes, den är oändlig.

Vi förenklar det hela lite. Universum består av Solen och Jorden, med samma massa och storlek som de har. Jorden befinner sig ~150 miljoner km från Solen.
Du står på Jordens yta med en kanon och skjuter iväg en kula. Vi bortser från atmosfären.
För att lämna Jorden behöver du skjuta den i ~11.2km/s. Då kommer den aldrig tillbaka till Jorden. Men hastigheten är för låg för att lämna hela systemets gravitation.

Flykthastigheten från solens yta är ~618km/s. Men det är från ytan, lägger du till det avstånd Jorden befinner sig på är flykthastigheten lägre. (42.1km/s)

Om du uppnår flykthastigheten som motsvarar det avstånd Jorden befinner sig på, kommer din kula lämna solens gravitation. Här kan man så klart utnyttja det faktum att Jorden redan rör sig med en hastighet kring solen av 30km/s. Så är du riktigt smart, utnyttjar du det faktum och skjuter kulan i rätt riktning.
42.1 - 30km/s = 12.1km/s. Detta är alltså "bara" ca 1km/s snabbare än flykthastigheten för Jorden.

Hastigheten kommer hela tiden att minska, men din kula kommer fortsätta mot oändligheten. Den kommer dock alltid att sakta in. När avståndet från Jorden går mot oändligheten kommer hastigheten gå mot noll.

(Förenklat kan man säga att kulan når oändligheten med en hastighet av 0km/s. Skjuter du kulan snabbare, säg 2x flykthastigheten, når kulan oändligheten snabbare. Detta är så klart helt orealistiskt, men det förklarar tydligt vad det är som händer.)
Senast redigerad av PuffTheDragon 2014-01-21 kl. 21:08.
Citera
2014-01-21, 22:26
Medlem
one.zeros avatar
Jag hängde med rätt bra tills jag kom till ordet - oändligheten. Jag förstår inte vad det betyder i det här samanhanget.
Vad händer efter att kulans hastighet blir 0? Vänder den då och kommer tillbaka eller stannar den på platsen?

Får väl också tillägga att det jag vet om flykthastigheten är att det är den fart som krävs för ett objekt att lämna en gravitationskälla.
Är det så då att om hastigheten är lägre så kommer objektet tillbaka eller hamnar i en bana!?
Är den högre så hamnar den i oändligheten!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in