Citat:
Såna jets associeras främst med neutronstjärnor och inte svarta hål. Och neutronstjärnor kan både materia och strålning fly från. Men de är lika. Hur som helst, det finns två sorters jets. Den ena produceras av neutronstjärnor. De kan skicka ut röntgenstrålar från sina poler. Dessa orsakas av materia som sugs in via stjärnans magnetpoler och kolliderar med enorm kraft med stjärnans yta. Denna sortens neutronstjärna kallas även pulsar.
När det gäller jets där materia skjuts ut så är det för att strålarna med röntgen, från en pulsar, träffar mer infallande materia och orsakar ett enormt tryck. Och gas skjuts ut i rymden med en enorm fart. Så i båda fallen så är det neutronstjärnor som får materia dumpad på sig. Det får de i binära system där det finns en annan stjärna som slänger ur sig materia. När gaser skjuts ut så är det i system där grannstjärna slänger ur sig mycket mer materia än i fallet med en pulsar.
Jag antar att något liknande kan hända med ett svart hål om materia hinner kollidera innan händelsehorisonten men det kanske någon annan kan utveckla.
När det gäller jets där materia skjuts ut så är det för att strålarna med röntgen, från en pulsar, träffar mer infallande materia och orsakar ett enormt tryck. Och gas skjuts ut i rymden med en enorm fart. Så i båda fallen så är det neutronstjärnor som får materia dumpad på sig. Det får de i binära system där det finns en annan stjärna som slänger ur sig materia. När gaser skjuts ut så är det i system där grannstjärna slänger ur sig mycket mer materia än i fallet med en pulsar.
Jag antar att något liknande kan hända med ett svart hål om materia hinner kollidera innan händelsehorisonten men det kanske någon annan kan utveckla.
Det du skriver här har jag hört talas om lite tidigare men jag har sett på diverse dokumentärer (kan tyvärr inte nämna någon specifik källhänvisning men har för mig att det nämns i how the universe works som finns på netflix) att detta även kan hända svarta hål. har för mig att de säger att även svarta hål kan bli "mätta" och behöva bli av med energi, detta är såklart min egen halvkassa översättning men jag tror ni förstår.