Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-23, 17:42
  #1
Medlem
blowns avatar
Läste på Dissidenten att det startats en terminsmarknad för bitcoin-valutan, och blev väldigt glatt överraskad!

Jag har inte läst så mycket om bitcoin-valutan sedan det var relativt nytt och osäkert, men det verkar ju onekligen som att det växt och rör sig mot att bli en legitim konkurrent till fiatvalutorna (som i stor utsträckning blir mer och mer värdelös för varje dag som går).


Vad säger Flashbacks liberala hjältar? Har IT-revolutionen och globalismen öppnat dörrar för ekonomiskt liberala alternativ? Är bitcoin startskottet?
Citera
2013-02-23, 18:04
  #2
Medlem
andrers avatar
Problemet med Bitcoin, om jag har förstått det rätt, är att den inte är fysiskt skyddad. Detta är en så pass allvarlig nackdel att jag inte vågar använda Bitcoin.
Citera
2013-02-23, 18:25
  #3
Medlem
Hanus2.0s avatar
Bitcoin är bra och anonymnt men kommer alldrig kunna konkureraut vår fraktionela fiatvaluta. Internet kommer isåfall stängas ner innan det händer tyvär.
Citera
2013-02-24, 01:19
  #4
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andrer
Problemet med Bitcoin, om jag har förstått det rätt, är att den inte är fysiskt skyddad. Detta är en så pass allvarlig nackdel att jag inte vågar använda Bitcoin.

Fysiskt skyddad i vilken bemärkelse?
Citera
2013-02-24, 08:42
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andrer
Problemet med Bitcoin, om jag har förstått det rätt, är att den inte är fysiskt skyddad. Detta är en så pass allvarlig nackdel att jag inte vågar använda Bitcoin.
Vågar du använda fiatvaluta isåfall?
Citera
2013-02-24, 08:51
  #6
Medlem
NereMedOlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
...(som i stor utsträckning blir mer och mer värdelös för varje dag som går).
Så är det väl inte? De flesta valutor har nog fortfarande en positiv realränta. Eller vad är det du avser?
Citera
2013-02-24, 10:18
  #7
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NereMedOla
Så är det väl inte? De flesta valutor har nog fortfarande en positiv realränta. Eller vad är det du avser?

Närmast i åtanke hade jag väl egentligen att USA som är en världens största ekonomier håller på att störta fullständigt, och det ihop med att några få EU-länder tycks kunna störta hela euron.
Citera
2013-02-24, 10:44
  #8
Medlem
teflonpannan69s avatar
Silver är väl annars ett alternativ, dels .999 bullionmynt men även cirkulerade svenska 80%, 60%, 40% osv.
Citera
2013-02-24, 13:36
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vettig
Vågar du använda fiatvaluta isåfall?

Använder du bitcoin? Vågar du?
Citera
2013-02-24, 15:43
  #10
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andrer
Problemet med Bitcoin, om jag har förstått det rätt, är att den inte är fysiskt skyddad. Detta är en så pass allvarlig nackdel att jag inte vågar använda Bitcoin.
Statens fiatvaluta är åtminstone på kort sikt skyddad av penningpolitiken. Även om den hela tiden inflaterar sker det i de flesta länder både långsamt och förutsägbart. Bitcoin skyddas bara av programmering, och finns det människor smarta nog att skapa skyddet finns det också människor smarta nog att ta sig förbi det. I den här frågan håller jag f.ö. med Mengerian.
Citera
2013-02-25, 12:36
  #11
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Vad säger Flashbacks liberala hjältar? Har IT-revolutionen och globalismen öppnat dörrar för ekonomiskt liberala alternativ? Är bitcoin startskottet?
Ja, det är mycket möjligt! Men, främst genom att "IT-revolutionen" har gjort det möjligt för människor världen över att utbyta tankar och åsikter utan överhetens censur.

Jag tror att detta har öppnat dörren för inte bara ekonomiskt liberala alternativ, utan kanske främst för politiska alternativ.

Bitcoin kan vara *ett* startskott, men betänk att Bitcoin bara är ett verktyg, styrkan i förändringen måste komma av att medborgarna inser det nu pågående bedrägeriet, och det kan ta lite tid...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback