• 2
  • 3
2013-02-25, 18:53
Medlem
novus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Naj, någon heltäckande kunskap blir det inte fråga om där då varken fisk, skaldjur, vilt eller äggrätter är representerat på din lista. Ganska ensidiga kunskaper blir nog snarare resultatet.

Mitt förslag är att man väljer en kötträtt, en rätt på vilt, en på fågel, en på fisk osv...
Sedan så ser man till att dela upp rätterna så några passar som förrätter, anda som huvudrätter, och så minst en soppa.

Hade ju visst med fisk på listan... Och vem fan äter vilt till vardags? Är du same? jag tyckte att jag fick med det mesta faktiskt.
Citera
2013-02-26, 12:15
Medlem
Fickludds avatar
När du har 10-15 rätter på repertoaren är det dags att ta matlagningen till nästa nivå. Lär dig hur man gör egen majonnäs eller bearnaise. Det är inte svårt men det bör imponera. Inläggningar (sill, rödbetor, gurkor mm) är inte heller svårt men perfekt att ge bort.
Citera
2013-02-26, 13:53
Medlem
christerys avatar
Nu är jag gammal och gaggig, men nog är väl ett gott bröd till maten åxå gott, bullar till kaffet osv. inte så att det faller under rätter. Men laga mat och kunna baka är nog synonymt för mig. Tyvärr bakar jag sällan numera.

Nån som nämnt stekt sill, fläsk potatis och löksås, revbensspjäll...

Finns hur mycket som helst, men min tidigare rek på en bra bok eller två står sig.
Citera
2013-03-19, 08:25
Medlem
miffomiffys avatar
Utan att vara mer än en matlagningsnovis själv skulle jag satsa på:

En köttfärssås - du kan ha den till pasta, i lasagne, på pizza, i paj, i piroger.

Pajskal + stanning kan fyllas med vad som helst

Vetedeg - kan bli pizzabotten, pirogskal, bröd

Lära sig använda stektermometer och köra kött och fågel i ugn.

Träna på att steka och krydda kött - kotletter, kyckling, färsbiffar, lax i panna.

Pannkakor/pannkakassmet och variationer på det - snabbt och gott, kan bli tjockpannkaka, fläskpannkaka, crèpes, galette, plättar, våfflor.

Potatis och rotsaker i ugn - bra tillbehör till kött & fågel. Lär dig krydda och ugnssteka potatis, morötter, palsternacka, rödbetor, svartrot

Potatismos

Ett par såser och röror. Bearnaise, tzatziki. Bechamelsås. Sås på stekspad.

Köttbullar/köttfärsbiffar/hamburgare med och utan fyllning (tex fetaost, oliver)

En riktigt god tomatsås - till lasagnen, pizzan, att låta köttbullarna eller kycklingklubborna puttra i, direkt på pastan. Och att slänga ned bönor i.

Pasta carbonara. För att det är så otroligt gott.

Jag kanske är fast i nittitalet, men - en wok! Nudlar, grönsaker, kyckling/fläsk/räkor... Kan varieras i det oändliga.

Panering - till fisk, kött, kyckling.

Och det uppenbara - koka ris, koka pasta, koka potatis.
Senast redigerad av miffomiffy 2013-03-19 kl. 08:31.
Citera
2013-03-19, 15:15
Medlem
Drinkarens avatar
Skriv en lista över vilken mat du tycker om och vill äta ofta och lär dig den. Vilken mat man tycker om varierar ju från person till person.

På min egen lista skulle iallafall köttfärssås, diverse rätter med kyckling, potatisgratäng, och mustiga kötträtter stå med.
Citera
2013-03-19, 15:20
Medlem
174563s avatar
Lär du dig rätter som kan lagas på samma sätt med olika kött, fisk eller fågel får du flera stycken på samma gång

Tex. grytor osv.
Citera
2013-03-19, 15:38
Medlem
Dongles avatar
Skummade snabbt igenom tråden så det finns risk för att någon redan skrivit detta:

Omelett.
Det är skillnad på omelett och omelett.
Lär dig grundreceptet till perfektion så kan du variera i oändlighet sedan.
Citera
2013-03-21, 21:19
Medlem
storytellers avatar
Vill du kunna någon internationell mat så tycker jag att indiskt är lättast att lyckas med av de mer exotiska köken.
Man kan som nybörjare få till en smak som helt klart matchar svenska indiska restauranger utan att behöva gå längre än en vanlig ICA-butik. Köp lite kryddor, fryst kycklingfilé och en habanero så är du i hamn. Här är ett bra nybörjarrrecept som smakar gott.
http://www.videojug.com/film/how-to-...in-ten-minutes
Till exempel thaikäk eller japanskt har jag upplevt som betydligt svårare att få till utan att köpa dyra specialvaror eller göra exakt rätt. Då tröttnar man snabbt som nybörjare.

Ett gammalt 70-talstips som jag har haft väldigt mycket nytta av är att lära sig laga någon form av soppa/gryta med potatis och/eller rotfrukter som bas. Lär du dig också att baka ett enkelt, billigt bröd till det så kan du helt plötsligt äta god och nyttig hemlagad mat för runt fem kronor per portion. Sista veckan innan lön eller CSN bidrar det otroligt mycket till livskvaliteten och energin om man slipper äta havregrynsgröt, nudlar eller spagetti med ketchup.
Citera
2013-09-28, 22:21
Bannlyst
Smörslungad Örtmarinerad pannstekt rostbiff av dovhjortskalv med potatisbakelse, murkelsås och lingonsås.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in