Vill du kunna någon internationell mat så tycker jag att indiskt är lättast att lyckas med av de mer exotiska köken.
Man kan som nybörjare få till en smak som helt klart matchar svenska indiska restauranger utan att behöva gå längre än en vanlig ICA-butik. Köp lite kryddor, fryst kycklingfilé och en habanero så är du i hamn. Här är ett bra nybörjarrrecept som smakar gott.
http://www.videojug.com/film/how-to-...in-ten-minutes
Till exempel thaikäk eller japanskt har jag upplevt som betydligt svårare att få till utan att köpa dyra specialvaror eller göra exakt rätt. Då tröttnar man snabbt som nybörjare.
Ett gammalt 70-talstips som jag har haft väldigt mycket nytta av är att lära sig laga någon form av soppa/gryta med potatis och/eller rotfrukter som bas. Lär du dig också att baka ett enkelt, billigt bröd till det så kan du helt plötsligt äta god och nyttig hemlagad mat för runt fem kronor per portion. Sista veckan innan lön eller CSN bidrar det otroligt mycket till livskvaliteten och energin om man slipper äta havregrynsgröt, nudlar eller spagetti med ketchup.