2013-02-23, 22:27
Medlem
Kul initiativ!

Köp Tore Wretmans husman och sen gå loss, slopa Plura, Morberg, Lasse Kronér och andra kändisar som hittat på att de kan något om att laga mat.
Citera
2013-02-23, 22:33
Medlem
Spyrrans avatar
Först och främst, utgå från dig själv och vad du gillar. Ingen mening med att vi ska tipsa om rätter om du inte ens tycker om dem eller är allergisk mot något.

För det andra: hur långt vill du gå? Nöjer du dig tex med att köpa pasta istället för att göra egen? Samma sak med köttbullar, korv och annat tills du har börjat lära dig 5-15 recept och vill lära dig mer? Eller vill du börja göra allt själv redan från början?
Citera
2013-02-23, 23:13
Medlem
Imperators avatar
Köp en bra grundkokbok (typ "Vår kokbok") och gör sedan de rätter du tycker verkar goda. Det är, enligt mig, ett bättre sätt än att träna på bara några rätter. Risken är att man blir uttråkad, snarare än bättre.
Citera
2013-02-24, 09:02
Medlem
christerys avatar
Rutiga kokboken är ett annat alternetiv. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153434129

Kika på en skolmatsedel och gör rätterna fast på riktigt. http://www.umea.se/download/18.33439...4%2Bformat.pdf

Tex köttbullar, sås, kokt potatis går ju att göra ganska gott.
Citera
2013-02-24, 11:01
Medlem
Chelskeys avatar
Tack för alla tips! Speciellt med den svenska husmanskosten

Ska sätta mig ner och knepa ihop en lista på rätter jag genast ska sätta igång med!
Citera
2013-02-24, 22:36
Medlem
Chelskeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schlet
Kul initiativ!

Köp Tore Wretmans husman och sen gå loss, slopa Plura, Morberg, Lasse Kronér och andra kändisar som hittat på att de kan något om att laga mat.

Tack för tipset! Ja Morberg går fetbort..
Citera
2013-02-24, 22:39
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Att lära sig steka kött & kunna känna med fingret när det är bra torde vara en god egenskap, som ju går att öva upp.
Citera
2013-02-24, 23:47
Medlem
Som Cajsa Warg sa: "Man tager vad man haver"

Lär dig olika tekniker och inte rätter så kommer du i efterhand kunna laga saker i oändlighet.
Citera
2013-02-25, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ddf66
Jag har gjort så för att lära min dotter om bra svensk och god mat.

Oxrullader med kokt potatis och gelé
Kokt kyckling/höns med ris och currysås
Spaghetti Carbonara (knaperstekt bacon) mycket bättre än vad man får på restaurang
Kokt torsk med ägg- och persiljesås
Fläskkotlett

Börja med ett recept från var och en av de stora köttgrupperna:
- Nötkött
- Fläsk
- Fisk
- Fågel

Bättre än på restaurang? Du käkar på bra ställen förstår jag!

I övrigt håller jag med om att det är klokt att utgå från olika köttgrupper, ger variation.

Såser är och grytor är egentligen det som dom flesta inte klarar av.

Kolla upp dom grundsåserna vi har, och se där att du kan applicera dom till väldigt många recept.
Citera
2013-02-25, 02:13
Medlem
novus.s avatar
Detta eviga tjat om svensk husmanskost... Gott ibland, ja visst, men ack så tråkigt det är!

Min lista skulle se ut såhär:

Pasta Carbonara
Steak med pepparsås eller någon annan sås
Ugnsgrillad kyckling
Smörstekt fisk med en god sås, hollandaise eller någon annan bra sås till fisk
Pannkakor/Crepes/Fattiga riddare
Att baka eget bröd
Goulaschsoppa
Löksoppa
Stroganoff
Fransk köttgryta
Hemlagade hamburgare
Ugnsrostat lamm/biff/gris tillsammans med ugnsrostade grönsaker som potatis, pumpa, sötpotatis osv.
Hemmagjorda köttbullar
Risotto
Masaman curry

Tror du får en ganska heltäckande kunskap kring matlagning, om du klarar av att göra de där maträtterna... I alla fall om du frågar mig!
Citera
2013-02-25, 17:56
Medlem
ddf66s avatar
Eget bröd

Risotto

2 saker som man kan slipa på tekniken i evigheter.

Off Topic:

Citat:
Ursprungligen postat av adobereader1337
Bättre än på restaurang? Du käkar på bra ställen förstår jag!

Ja ja, dryga dig du.
Jag menar bättre lunchställen eller nån "italiensk" restaurang som påstår att de serverar Carbonara.

I Sverige har jag ALDRIG käkat en god carbonara på restaurang,
- dålig spaghetti
- skinka istället för bacon
- bacon som bara består av sladdriga fettsträngar
- ingen eller för lite parmesan
- gröna ärtor ( WTF !? )

Jag har ätit på 6-7 av de högst rankade restaurangerna i Göteborg, så jag vet vad man kan få om man betalar.
Men även att de dyraste ställena kan ha dåliga dagar.
Citera
2013-02-25, 18:27
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av novus.
Detta eviga tjat om svensk husmanskost... Gott ibland, ja visst, men ack så tråkigt det är!

Min lista skulle se ut såhär:

Pasta Carbonara
Steak med pepparsås eller någon annan sås
Ugnsgrillad kyckling
Smörstekt fisk med en god sås, hollandaise eller någon annan bra sås till fisk
Pannkakor/Crepes/Fattiga riddare
Att baka eget bröd
Goulaschsoppa
Löksoppa
Stroganoff
Fransk köttgryta
Hemlagade hamburgare
Ugnsrostat lamm/biff/gris tillsammans med ugnsrostade grönsaker som potatis, pumpa, sötpotatis osv.
Hemmagjorda köttbullar
Risotto
Masaman curry

Tror du får en ganska heltäckande kunskap kring matlagning, om du klarar av att göra de där maträtterna... I alla fall om du frågar mig!
Naj, någon heltäckande kunskap blir det inte fråga om där då varken fisk, skaldjur, vilt eller äggrätter är representerat på din lista. Ganska ensidiga kunskaper blir nog snarare resultatet.

Mitt förslag är att man väljer en kötträtt, en rätt på vilt, en på fågel, en på fisk osv...
Sedan så ser man till att dela upp rätterna så några passar som förrätter, anda som huvudrätter, och så minst en soppa.
Senast redigerad av Byline 2013-02-25 kl. 18:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in