Citat:
Ursprungligen postat av
schizophrenia
Tack!
Att notera: Enligt SCB:s statistik från senaste årskiftet tillhör Säter, som tätort betraktad, inte Dalarnas tio största tätorter.
Ny stad:
1. I en populär bollsport har stadens lag tagit hem sju nationella mästerskap.
2. Borken är förknippad med vår stad.
3. En person född i vår stad är ombesjungen av Lundell.
Jag har försökt korsreferera Leif Boorks tränarkarriär med sm-guldmedaljörer i fotboll, bandy, innebandy och handboll ett tag nu, men det verkar vara ett villospår. Städer som med god vilja stämmer in sådär är bl.a. Uppsala, Stockholm, Göteborg och Mora, men alla dessa känns "för uppenbara", eller hur man ska säga. Om "bork" istället är björk skulle det kunna vara Umeå, vars damfotbollslag tagit hem sju sm-titlar. Men Umeå känns även det som en sån stor stad (att den borde ha varit med förut) att jag tvivlar på att det stämmer.
Med risk för att jag dribblar bort mig själv gissar jag istället på Bollebygd. Borken är då BORK, Bollebygds Ridklubb, och även "bork", det äldre ordet för hästfärgen gulbrun. Lite vitsigt kan man ju säga att alla sporter utövade av idrottare i/från Bollebygd per definition är bollsporter och då kommer orten kanske upp i sju sm-guld.
EDIT: Äsch, tog sån jävla tid att skriva på telefonen med den nya forumdesignen...