2017-06-03, 21:39
Medlem
Fromlandss avatar
Ankara var med hyfsat nyligen men jag sätter mina lira på denna stad ändå.
Citera
2017-06-03, 22:09
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
Ankara var med hyfsat nyligen men jag sätter mina lira på denna stad ändå.

Det gör du alldeles rätt i! Bilingual hade ju halva inne där med både rätt land och rätt gubbe (Attatürk).

Några detaljer:

Citat:
Anıtkabir is located on an imposing hill, which forms the Anıttepe quarter of the city, where the mausoleum of Mustafa Kemal Atatürk, founder of the Republic of Turkey, stands. Completed in 1953, it is an impressive fusion of ancient and modern architectural styles. An adjacent museum houses a wax statue of Atatürk, his writings, letters and personal items, as well as an exhibition of photographs recording important moments in his life and during the establishment of the Republic.

Citat:
Ankaras historia går tillbaka till järnåldern. Därefter har staden varit under hettitisk, frygisk, lydisk, persiskt, makedoniskt, keltiskt, romerskt, bysantinskt, Seldjukiskt, osmanskt och turkiskt styre.

Varsågod Fromlands! Eller på turkiska: special prize for you my friend!

Edit: Jo, det var visst inte så länge sen Ankara var med men jag var inte inne då...

Citat:
Fromlands
Medlem
Fromlandss avatar
Reg: Jan 2012
Satt och grubblade och av någon anledning fick jag en bild på hjärnan av min arbetskollega som är turk.

Så mitt svar är Ankara.
Senast redigerad av BernardLoutre 2017-06-03 kl. 22:15.
Citera
2017-06-04, 12:20
Medlem
Fromlandss avatar
Ursäkta dröjesmålet men här kommer nästa stad.

1. I stadens utkant finns ett ravinsystem som även är naturreservat och bildats av en å som skurits sig fram. Denna å leder såsmåninging om ut i landets tredje längsta flod.

2. I anslutning till detta naturreservat finns ett mindre 'nöjesområde' där artister uppträder samt sommartid nöjesfält för barn.

3. Staden har/hade en slogan som var lite kontroversiell.
Citera
2017-06-04, 16:06
Medlem
Fromlandss avatar
4. Flera av landets mer ökända personer har vistats här.

5. Fick stadsprivilegier i mitten av 1600 talet men är fortfarande liten. Färre än 5000 personer bor i staden.
Citera
2017-06-04, 16:22
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Tänkte på Fagersta först, de har ju sloganen "Här får du livstid". Fast något fängelse verkar där icke finnas och populationen är drygt dubbelt så stor som den du angav.

Hmm, funderar vidare...
Citera
2017-06-04, 21:19
Medlem
schizophrenias avatar
(FB) Frågesport - städer
Citera
2017-06-04, 22:10
Medlem
Fromlandss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
(FB) Frågesport - städer
Jomenvisst Säter är staden.

Säterdalen är ett lite speciellt naturområde. 'Bli tokig i Säter' tror jag deras slogan är vilket ska visa en koppling till säters fasta paviljong där bla svartenbrandt och quick suttit.

Över till schizophrenia.
Citera
2017-06-05, 12:24
Medlem
schizophrenias avatar
Tack!

Att notera: Enligt SCB:s statistik från senaste årskiftet tillhör Säter, som tätort betraktad, inte Dalarnas tio största tätorter.

Ny stad:
1. I en populär bollsport har stadens lag tagit hem sju nationella mästerskap.
2. Borken är förknippad med vår stad.
3. En person född i vår stad är ombesjungen av Lundell.
Senast redigerad av schizophrenia 2017-06-05 kl. 12:41.
Citera
2017-06-05, 12:39
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Tack!

Ny stad:

Vi prövar att googla:

Citat:
Borken är en stad i den tyska delstaten Nordrhein-Westfalen i Tyskland, belägen 10 kilometer från gränsen till Nederländerna. Staden hade 41 207 invånare i slutet av 2007, på en yta av 152,62 kvadratkilometer.
Tror inte riktigt på det. Men:

Vänorter[redigera | redigera wikitext]
Danmark Albertslund i Danmark
Polen Bolków i Polen
Tyskland Grabow i Tyskland
Sverige Mölndal i Sverige
Storbritannien Whitstable i Storbritannien
Citera
2017-06-05, 13:19
Medlem
schizophrenias avatar
Mölndal är korrekt.

Motalalagen Fässbergs IF och Jitex BK har tillsammmans tagit hem sju svenska mästerskap i fotboll. Lundell sjöng om att han ska göra Thommy Berggren till kulturminister i låten En bättre värld.

Din tur Bernard!
Citera
2017-06-05, 13:26
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Mölndal är korrekt.

Motalalagen Fässbergs IF och Jitex BK har tillsammmans tagit hem sju svenska mästerskap i fotboll. Lundell sjöng om att han ska göra Thommy Berggren till kulturminister i låten En bättre värld.

Din tur Bernard!

Nämen, vad är det här?! Jag ville inte alls ha rätt, jag försökte bara skoja aprillo!

Och jag har inte tid just nu så jag lämnar frågan fri.
Citera
2017-06-05, 13:45
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Tack!

Att notera: Enligt SCB:s statistik från senaste årskiftet tillhör Säter, som tätort betraktad, inte Dalarnas tio största tätorter.

Ny stad:
Jag har försökt korsreferera Leif Boorks tränarkarriär med sm-guldmedaljörer i fotboll, bandy, innebandy och handboll ett tag nu, men det verkar vara ett villospår. Städer som med god vilja stämmer in sådär är bl.a. Uppsala, Stockholm, Göteborg och Mora, men alla dessa känns "för uppenbara", eller hur man ska säga. Om "bork" istället är björk skulle det kunna vara Umeå, vars damfotbollslag tagit hem sju sm-titlar. Men Umeå känns även det som en sån stor stad (att den borde ha varit med förut) att jag tvivlar på att det stämmer.

Med risk för att jag dribblar bort mig själv gissar jag istället på Bollebygd. Borken är då BORK, Bollebygds Ridklubb, och även "bork", det äldre ordet för hästfärgen gulbrun. Lite vitsigt kan man ju säga att alla sporter utövade av idrottare i/från Bollebygd per definition är bollsporter och då kommer orten kanske upp i sju sm-guld.

EDIT: Äsch, tog sån jävla tid att skriva på telefonen med den nya forumdesignen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in