2017-09-23, 12:50
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Stiligt Gogge!

Ostrava är rätt, födelsestad för Karel Reisz som regisserade filmen om Isadora Duncan.
Sportklubben är ingen mindre än FC Baník Ostrava. Baník betyder gruvarbetare på tjeckiska.

Tillbaka till dig.

Thanx! Först fastnade jag i loggor - fick sedan "horníků" på "gruvarbetare" mha Google translate - clever guy att inte köra the other way around... varpå "baník" dyker upp...

Fråga kommer strax! Har den i WW2-tråden på kornet, kommer bara inte på vad fanskapet heter, hold on.
Citera
2017-09-23, 13:17
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Satsar på minimalism och traditionalism... (feedback kan dröja till sen e m)

1) Skjorta.

2) Kina.

3) Trojka.

4) En av ovan sportlead.
Citera
2017-09-23, 13:25
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Lund?

Sorry! Landet äldsta universitet, University of Sydney, grundat 1850.

Va!? Inte Uppsala? Hör jag några utfalla! Håller dock med doktorandkramaren (i bokstavlig mening) här;
http://blog.svd.se/historia/2014/01/12/ar-lund-eller-uppsala-aldst/
Citera
2017-09-23, 21:28
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Satsar på minimalism och traditionalism... (feedback kan dröja till sen e m)

1) Skjorta.

2) Kina.

3) Trojka.

4) En av ovan sportlead.

Tack för visat intresse!

Inte ens ett långskott för att få nya ledtrådar... hm... trots pågående Torinoderby och trots att ni inte förtjänar det:

1b) Kalsong.

2b) Urban ledtråd - som sig bör, huvudsakligen.

3c) En ur. (I´m sober, så vi ska inte till Schweiz... "en ur trion")
Citera
2017-09-23, 21:37
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Tack för visat intresse!

Inte ens ett långskott för att få nya ledtrådar... hm... trots pågående Torinoderby och trots att ni inte förtjänar det:

1b) Kalsong.

2b) Urban ledtråd - som sig bör, huvudsakligen.

3c) En ur. (I´m sober, så vi ska inte till Schweiz... "en ur trion")

Har klurat, men hamnat helt ute på irrfärder Oxford-shirt, finns oxfordkalsong? Njäe? Ox-ford, kossa och vagn i Kina.. Nä får klura vidare.. fastnat i den luriga WW2-frågan med..
Citera
2017-09-23, 21:44
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Har klurat, men hamnat helt ute på irrfärder Oxford-shirt, finns oxfordkalsong? Njäe? Ox-ford, kossa och vagn i Kina.. Nä får klura vidare.. fastnat i den luriga WW2-frågan med..

Jag är helt lost i WW2-tråden och kan (skade-)glädja Venator med att jag ägnat typ 20 min till olika uppslag utan att komma vidare...

3c) Strumpa.

3d) Strumpor.

3e) Byxor - whatever...
Citera
2017-09-24, 13:16
Medlem
Samizdats avatar
Tror inte alls på det här men gissar på Nîmes? (Som i denim)
Citera
2017-09-24, 14:20
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Tror inte alls på det här men gissar på Nîmes? (Som i denim)

Det är inte lätt när jag inte kan hålla ordning på siffrorna 1 och 3... Sorry!!! ...har brutit mot trådens huvudregel nr ett: always, ALWAYS check (and doublecheck) your leads!!! ...

Uppradningen i 3c) etc skall vara 1c) etc....

Omtag:

"1 appendix": om vi sökt Detroit hade uppräkningen kunnat låta "sedan, van, estate car(s), etc..." eller för att inte göra det till en anakronism, om Göteborg: "oljetanker, containerfartyg, etc..."

3d) for real: genom residualen i trion kan man få grepp om vår man som lirade här, innan lire lockade mer.

Igen: sorry!
Senast redigerad av GoggeGogelius 2017-09-24 kl. 14:23.
Citera
2017-09-24, 14:36
Medlem
Samizdats avatar
Jaha, Gre No Li utan No, som ju spelade i Norrköping, och då är sportledtråden den andre - urbant Kina som i Peking som i IFK Norrköping.

Ja, Norrköping alltså, tror jag. Fast om Kina = Peking = IFK Norrköping = Norrköping, så är ju både ledtråd 2 & 3 sportledtrådar. Om jag inte tänker fel.
Citera
2017-09-24, 14:37
Medlem
A.Ahlsens avatar
Citat:
Det är inte lätt när jag inte kan hålla ordning på siffrorna 1 och 3... Sorry!!! ...har brutit mot trådens huvudregel nr ett: always, ALWAYS check (and doublecheck) your leads!!! ...

Uppradningen i 3c) etc skall vara 1c) etc....

Omtag:

"1 appendix": om vi sökt Detroit hade uppräkningen kunnat låta "sedan, van, estate car(s), etc..." eller för att inte göra det till en anakronism, om Göteborg: "oljetanker, containerfartyg, etc..."

3d) for real: genom residualen i trion kan man få grepp om vår man som lirade här, innan lire lockade mer.

Igen: sorry!

Norrköping, Fan tvåa!
Citera
2017-09-24, 14:42
Medlem
A.Ahlsens avatar
Citat:
Jaha, Gre No Li utan No, som ju spelade i Norrköping, och då är sportledtråden den andre - urbant Kina som i Peking som i IFK Norrköping.

Ja, Norrköping alltså, tror jag. Fast om Kina = Peking = IFK Norrköping = Norrköping, så är ju både ledtråd 2 & 3 sportledtrådar. Om jag inte tänker fel.

Peking har inget med fotbollslaget att göra från början. Det är smeknamnet på staden. Sen har Laget snott det.
Citera
2017-09-24, 14:44
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Ahlsen
Peking har inget med fotbollslaget att göra från början. Det är smeknamnet på staden. Sen har Laget snott det.
Då har man lärt sig något nytt och ni kan ignorera min okunskap i föregående inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in