2016-02-09, 12:39
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Morsealfabetet ingår nog tyvärr inte i utbildningen för sjuksyrror, men om man har tur kan det ju funka. Boken Johnny var en ung soldat av Dalton Trumbo handlar ju om ett sådant här fall, fast Johnny kunde bara kommunicera genom att slå huvudet mot kudden (eller hur det nu var).

För övrigt, om det skulle börja dyka upp mer morsekod här i tråden, så kan en Morse Code Translator vara bra att ha till hands för oss som inte kan det här utantill.
Bra! Det var precis därifrån jag hämtat det. Boken finns som film också. En hårdrocksorkester har till och med skrivit en låt utifrån boken/filmen: https://www.youtube.com/watch?v=WM8bTdBs-cw

5:20 in i videon så nämner de just detta med morsemedellandet han ger från sjuksängen.
Citera
2016-02-09, 14:12
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Bra! Det var precis därifrån jag hämtat det. Boken finns som film också. En hårdrocksorkester har till och med skrivit en låt utifrån boken/filmen: https://www.youtube.com/watch?v=WM8bTdBs-cw

5:20 in i videon så nämner de just detta med morsemedellandet han ger från sjuksängen.
Kollade upp det lite närmare. Huvudpersonen i boken heter tydligen Joe och inte Johnny som jag skrev i hastigheten. Det var länge sedan jag läste boken vid det här laget, men det är en mycket bra och läsvärd bok. Är filmen från 1971 bra? Det vann tydligen Juryns stora pris i Cannes.

Ber om ursäkt för OT.
Citera
2016-02-09, 17:51
Medlem
Citat:
Kollade upp det lite närmare. Huvudpersonen i boken heter tydligen Joe och inte Johnny som jag skrev i hastigheten. Det var länge sedan jag läste boken vid det här laget, men det är en mycket bra och läsvärd bok. Är filmen från 1971 bra? Det vann tydligen Juryns stora pris i Cannes.

Ber om ursäkt för OT.
Jag har faktiskt inte sett filmen, inte heller läst boken. Jag är däremot inbiten Metallicabeundrare så jag känner till vad låten är baserad på och så. Dom har ju lite klipp från filmen i videon och jag kan alla ord utantill. Som ung satt jag och spolade en VHS-kassett fram och åter och lyssnade på den där låten.

I dag så tycker jag temat är hemskt. Jag försöker undvika filmer och böcker som behandlar sådan fruktansvärd ondska som krig. Det har dock inte alltid varit så. Thanatos låga brinner än i mitt bröst, dock flämtande och svagt.
Citera
2016-02-10, 13:01
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Jag har faktiskt inte sett filmen, inte heller läst boken. Jag är däremot inbiten Metallicabeundrare så jag känner till vad låten är baserad på och så. Dom har ju lite klipp från filmen i videon och jag kan alla ord utantill. Som ung satt jag och spolade en VHS-kassett fram och åter och lyssnade på den där låten.

I dag så tycker jag temat är hemskt. Jag försöker undvika filmer och böcker som behandlar sådan fruktansvärd ondska som krig. Det har dock inte alltid varit så. Thanatos låga brinner än i mitt bröst, dock flämtande och svagt.
Boken Johnny var en ung soldat är en bok som handlar om allt annat än svulstig krigsromantik och hjältedyrkan. Jag är inte den som lockas i första taget av skildringar av krig i film och skönlitteratur, men Trumbos antikrigsroman tyckte jag var mycket gripande och läsvärd.

Vi kan väl vänta ett tag till på Smuts-Allan. Smuts-Allan har gissat rätt en gång tidigare också, men den gången fick någon annan ge ledtrådar till en ny stad, och jag misstänker att det kan behöva bli så nu också.
Citera
2016-02-10, 14:22
Medlem
Citat:
Boken Johnny var en ung soldat är en bok som handlar om allt annat än svulstig krigsromantik och hjältedyrkan. Jag är inte den som lockas i första taget av skildringar av krig i film och skönlitteratur, men Trumbos antikrigsroman tyckte jag var mycket gripande och läsvärd.

Vi kan väl vänta ett tag till på Smuts-Allan. Smuts-Allan har gissat rätt en gång tidigare också, men den gången fick någon annan ge ledtrådar till en ny stad, och jag misstänker att det kan behöva bli så nu också.
Skulle precis skriva ett inlägg faktiskt! Lustigt att du också gjorde det nu. Även historiatråden vaknade nyss. Jag har faktiskt tänkt ut en ny stad och vad avser Smuts-Allan så har jag samma aningar som du.

Jag återkommer under dagen med en ny rafflande stadsutmaning.

Om boken: Grejen är att jag undviker alla krigsskildringar. Antikrigsromaner brukar ju vara de som är jävligast skildrade med motivationen att folk ska få avsmak. Fänriks ståls sägner läste jag nyligen faktiskt och den mådde jag inte det minsta dåligt av. Den var mer inspirerande faktiskt.
Citera
2016-02-10, 15:32
Medlem
Då var klockan slagen! Smuts-Allan har enligt uppgift medelst Rumpare-Malin och Ängsjöpigan förgripit sig mot vår herre Jesus med de förskräckligaste handlingar. De skall nu bliva ristade blodörn.

Ergo: Ny stad.

1. http://cdn.pcwallart.com/images/fennec-fox-hunting-wallpaper-4.jpg

2. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/da/Ferrari_512_TR_-_001.jpg

3. Känd armérättegång utspelade sig här.
Citera
2016-02-10, 17:31
Medlem
Jag är snäll i dag så jag slänger redan ut lite förklaringar till ledtrådarna ovan:

1. Ökenräv. En ökenrävvalp.

2. Se loggan.

3. En röd armé vid skranket stodo.
Citera
2016-02-10, 18:10
Medlem
Bilingualbverns avatar
Citat:
Jag är snäll i dag så jag slänger redan ut lite förklaringar till ledtrådarna ovan:

1. Ökenräv. En ökenrävvalp.

2. Se loggan.

3. En röd armé vid skranket stodo.

Stuttgart? Manfred Rommel, rättegången mot Rote Armee Fraktion (RAF) och har en häst på stadsvapnet.
Senast redigerad av Bilingualbvern 2016-02-10 kl. 18:12.
Citera
2016-02-10, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern
Stuttgart? Manfred Rommel, rättegången mot Rote Armee Fraktion (RAF) och har en häst på stadsvapnet.
Ah, så klart! Stuttgart är det. Namnet är sammansatt av samma ord som de svenska stuteri och gård.

Bra! Nästa pilsner är din!
Citera
2016-02-10, 18:33
Medlem
Bilingualbverns avatar
Citat:
Ah, så klart! Stuttgart är det. Namnet är sammansatt av samma ord som de svenska stuteri och gård.

Bra! Nästa pilsner är din!

Tackar!

Kör nästa stad:

1) Liten rökig stad som ligger i en ögrupp där man är inne.

2) 1983 hände något i staden som gett upphov till ett samlande

3) Fått sitt namn efter en fru
Citera
2016-02-10, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern
Tackar!

Kör nästa stad:

1) Liten rökig stad som ligger i en ögrupp där man är inne.

2) 1983 hände något i staden som gett upphov till ett samlande

3) Fått sitt namn efter en fru
Rökig...måste ha med whisky att göra. Det får mig att tänka på någon gammal brittisk koloni i Karibien.

83...När var Grenada? Jo, -83 ser jag nu (invasionen alltså). Vet ej hur det skulle kunna kopplas till samlande. Tänkte mer i banor av någon händelse som orsakade frimärkssamlande

Fru...Tänker spontant på jungfru Maria. Notre dame betyder ju exempelvis "Vår dam", jag antar att det syftar på Maria. Mycket är väl döpt efter henne över hela världen.

Jag får fundera en smula till innan jag kommer med någon gissning.

Eller...jag gissar på St. George's på Grenada. Staden är tydligen inbäddad i vulkaner så det skulle ju kunna förklara rökigheten.
Citera
2016-02-10, 20:28
Medlem
Bilingualbverns avatar
Citat:
Rökig...måste ha med whisky att göra. Det får mig att tänka på någon gammal brittisk koloni i Karibien.

83...När var Grenada? Jo, -83 ser jag nu (invasionen alltså). Vet ej hur det skulle kunna kopplas till samlande. Tänkte mer i banor av någon händelse som orsakade frimärkssamlande

Fru...Tänker spontant på jungfru Maria. Notre dame betyder ju exempelvis "Vår dam", jag antar att det syftar på Maria. Mycket är väl döpt efter henne över hela världen.

Jag får fundera en smula till innan jag kommer med någon gissning.

Eller...jag gissar på St. George's på Grenada. Staden är tydligen inbäddad i vulkaner så det skulle ju kunna förklara rökigheten.

Mycket bra gissning, men rökigheten är whiskyrelaterad... Frun är en vanlig fru
Senast redigerad av Bilingualbvern 2016-02-10 kl. 20:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in