• 1
  • 2
2013-02-22, 15:45
Medlem
Coffeemans avatar
Jag fick ett ryck och kollade lite på serieförsäljare på Tradera. Vad jag då ser är något som jag inte förstår, kanske är det någon här som kan förklara för mig.

Det verkar ju finnas några som säljer helt nya importerade serier till fantasipriser. Jag vill varken hänga ut någon eller för den delen klaga på personen men bara för att ge ett exempel så finns det en säljare som kallar sig Beyonder2000. När jag kollar lite snabbt på några objekt han har för försäljning och jämför med vad dom kostar på Amazon blir jag ofta rätt chockad. Om man ändå ska handla serier online så varför inte handla från den billigaste säljaren?

Exempel;
1. Punisher Max V8, http://www.tradera.com/-ui130-punish...2804_174885592
Pris på Tradera 162 SEK, pris på Amazon 12,23$, ca 78,50 SEK.

2. Fantastic Four: World's Greatest, http://www.tradera.com/-ui119-fantas...2804_174421306
Pris på Tradera 226 SEK, pris på Amazon 14,59, ca 94 SEK.

Är det verkligen möjligt att det finns folk som köper dessa? Borde ju rimligen finnas grova pengar att göra bara genom att sitta som mellanhand.
Citera
2013-02-22, 15:50
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Jag fick ett ryck och kollade lite på serieförsäljare på Tradera. Vad jag då ser är något som jag inte förstår, kanske är det någon här som kan förklara för mig.

Det verkar ju finnas några som säljer helt nya importerade serier till fantasipriser. Jag vill varken hänga ut någon eller för den delen klaga på personen men bara för att ge ett exempel så finns det en säljare som kallar sig Beyonder2000. När jag kollar lite snabbt på några objekt han har för försäljning och jämför med vad dom kostar på Amazon blir jag ofta rätt chockad. Om man ändå ska handla serier online så varför inte handla från den billigaste säljaren?

Exempel;

2. Fantastic Four: World's Greatest, http://www.tradera.com/-ui119-fantas...2804_174421306

Är det verkligen möjligt att det finns folk som köper dessa? Borde ju rimligen finnas grova pengar att göra bara genom att sitta som mellanhand.

Det är klart att det finns folk som köper det, annars hade han inte fortsatt att ladda upp det.

Min kompis lyckades sälja ett begagnat tv-spel på tradera för samma pris som det kostar i butik i nyskick.
Citera
2013-02-22, 16:25
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
Det är klart att det finns folk som köper det, annars hade han inte fortsatt att ladda upp det.

Min kompis lyckades sälja ett begagnat tv-spel på tradera för samma pris som det kostar i butik i nyskick.

Men omfattningen verkar ju vara affärsmässig och inte bara som någon engångsgrej där han har tur och får det sålt. Över 100% påslag är ju faktiskt rätt anmärkningsvärt!
Citera
2013-02-22, 16:29
Medlem
Citat:

Exempel;

Om man tittar på h*ns omdömme så verkar som det finns en hel del som köper av han, sen är det ju upp till var och en att själv ta reda på att man kan många gånger få tag på samma saker som folk säljer på tradera till bättre pris på andra ställe till exempel ebay som du skrev men finns även blocket och en hel del köp/sälj sidor på facebook.

Men jag håller med dig att det är konstigt att folk köper tidningar av han speciellt när man kan få tag i dessa på andra ställe billigare, nästan som man skall börja köpa populära tidningar billigt och lägga ut dyrare på tradera och tjäna lite pengar.
Citera
2013-02-23, 12:59
Medlem
Såsom jag har förstått det säljer Beyonder2000 bra tack vare att han är en omtyckt säljare med många bra omdömen. Det går naturligtvis att försöka konkurrera med honom, men med t.ex. ett nyöppnat Tradera-konto med 0 st omdömen, skulle jag tro att det inte är helt rätt. Tror inte heller att det finns särskilt mycket pengar att tjäna trots att marginalerna kan se bra ut. Att hålla ett lager innebär ju att binda upp mycket pengar och det blir säkert även en del förluster (inköpta serier som ingen vill köpa).
Citera
2013-02-23, 14:57
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friese
Såsom jag har förstått det säljer Beyonder2000 bra tack vare att han är en omtyckt säljare med många bra omdömen. Det går naturligtvis att försöka konkurrera med honom, men med t.ex. ett nyöppnat Tradera-konto med 0 st omdömen, skulle jag tro att det inte är helt rätt. Tror inte heller att det finns särskilt mycket pengar att tjäna trots att marginalerna kan se bra ut. Att hålla ett lager innebär ju att binda upp mycket pengar och det blir säkert även en del förluster (inköpta serier som ingen vill köpa).

1. Så du menar att exempelvis Amazon.com inte har samma cred som säljare som ex. Beyonder2000 (det finns säker fler som gör samma sak, tråden handlar om fenomenet inte om honom specifikt)?

2. Jag tror att om man handlar i den omfattningen så har man möjlighet att gratis returnera allt man inte säljer.

3. För ett enmansföretag tror jag tvärtom att det blir en helt ok årsinkomst med dom marginalerna.

4. Men det är framförallt köparna jag inte begriper mig på. Varför köpa något dubbelt så dyrt av en privatperson när världens största e-handlare säljer samma vara.
Citera
2013-02-24, 18:31
Medlem
bergochdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friese
Frakten från USA lär väl inte vara gratis.
Citera
2013-02-25, 16:30
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergochdal
Frakten från USA lär väl inte vara gratis.

Amazon har gratis frakt på beställningar över 25$.
Citera
2013-02-25, 16:36
Medlem
Citat:

Nu har jag aldrig beställt från Amazon men hur är det med tullen och andra möjliga avgifter?
Citera
2013-02-25, 23:45
Medlem
Ils avatar
Citat:
Är du säker på det?
Jag har försökt köpa saker på Amazon och när det väl kom till slutet av beställningen så kom det fram att fraktpriserna som stått så fint innan inte alls gällde Sverige och det var mycket dyrare frakt.
Det gäller över 10 olika säljare jag försökt med.

Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Nu har jag aldrig beställt från Amazon men hur är det med tullen och andra möjliga avgifter?

Tullen brukar inte ta någon avgift om värdet inte är mer än typ 400-700kr.
Citera
2013-02-26, 16:59
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Il
Är du säker på det?
Jag har försökt köpa saker på Amazon och när det väl kom till slutet av beställningen så kom det fram att fraktpriserna som stått så fint innan inte alls gällde Sverige och det var mycket dyrare frakt.
Det gäller över 10 olika säljare jag försökt med.

Du har helt rätt. När jag nu granskar något gammalt kvitto ser jag att de faktiskt tagit ut frakt utan att jag märkt det. Inte några enorma belopp dock.
Citera
2013-02-26, 20:09
Medlem
Frostnatts avatar
Fast detta "problem" är finns ju i varenda kategori på tradera. Folk som använder Tradera som en webbshop och inte auktionssite. Eftersom man numera kan filtrera bort dessa när man söker och bara visa auktioner är det inte något större problem egentligen.

Har köpt av den säljaren, men då bara serier som varit slutsålda och svåra att få tag på i andra butiker även utomlands. Du kan inte riktigt jämföra med priser från amazon eftersom det i regel alltid är billigare där, även med frakt. Det här rör sig ju inte om en privatperson som säljer sin samling utan en småskalig butik.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in