2013-02-26, 21:39
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FilippaMannerheim
Förslagsvis en moderator! För sådana kan ni tydligen ha!
Moderatorer är bara "städare" på Flashback som rensar bort saker som inte följer reglerna, delar ut varningar och röstar om bannlysningar. De är också helt vanliga medlemmar i övrigt med helt egna, individuella, åsikter. De är verkligen inga talesmän för Flashback som sådant, utan medlemmar som har i uppgift att se till att regelverket följs.

Att en moderator skulle sitta i panel och representera Flashback just i sin roll som moderator skulle nog bli ganska segt, h*n skulle ju bara rapa regler och gnälla på off-topic
Citera
2013-02-26, 21:41
Medlem
fboba40s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Du först. Jag vill ge dig ett nytt försök innan jag bemöter dina tokerier. Eller är du nöjd med analysen i ditt första inlägg så kan jag bemöta den. Men du kanske inte vill lämna helt walk-over tänkte jag?

Nä, kör du. Jag håller på att spricka av förväntan.
Citera
2013-02-26, 21:41
Medlem
FilippaMannerheims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Dom skickar vi bara till prisutdelningar. Inte till paneldebatter

Skryta kan ni i alla fall. Anar jag en liten, liten rädsla för att sticka ut näsan från forumet? (Förutom när det gäller prestigefulla prisutdelningar förstås)

Nåja. Om ni som underjordiskt kollektiv trivs med att bli diskuterade i olika sammanhang utan att vara representerade av någon så är det ju givetvis ingenting jag ska lägga mig i. Men sitt då inte och gnäll över korkade och obesvarade analyser sedan.
Citera
2013-02-26, 21:48
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Nåja. Om ni som underjordiskt kollektiv trivs med att bli diskuterade i olika sammanhang utan att vara representerade av någon så är det ju givetvis ingenting jag ska lägga mig i. Men sitt då inte och gnäll över korkade och obesvarade analyser sedan.

Förstod du inte vad jag sa? Jag kan föra din talan lika lite som du kan föra min. Så jag kan inte anses som representativ för att framföra dina åsikter. Jag menar, vi är ju båda "Flashbackare" nu. Det har ingenting med korkade analyser att göra. Korkade analyser kommer sig mer av det tolkningsföreträde du själv blev förvånad över. Man gör helt enkelt en usel research - och hamnar då helt fel i sin analys.
Citera
2013-02-26, 21:49
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Förslagsvis en moderator! För sådana kan ni tydligen ha!
Det fungerar inte så. Flashback har inga åsikter och inga representanter som tycker något. Det är lite som att skicka en Telia-anställd för att försvara det som sägs mellan människor i telefon.

Jag är moderator, men representerar inte Flashback på något sätt förutom i mitt modererande. Mina åsikter är mina egna. Forumet är en kommunikationskanal på samma sätt som Telias kablar eller Trafikverkets vägar. Den enda agendan som finns är att erbjuda alla som vill att nyttja denna kanal för att uttrycka sina egna åsikter, det vill säga främja yttrandefriheten.

Därför blir det helt fel att kalla användarna för "ni", eftersom det är enskilda individer med egna åsikter. Det finns allt från professorer till kommunister, rasister och förståndshandikappade. Det finns snickare, verkställande direktörer, laboratiorieassistenter och arbetslösa. Precis som i telekablarna eller på vägarna. Dessutom väldigt många. Konstant mellan 20 000 och 70 000 personer aktiva dygnet runt, året runt.

Det går att med alla dessa personer diskutera vad som helst och alla åsikter är tillåtna. Ska man hårddra det lite så kan man ju faktiskt säga att de åsikter och uttryck av desamma som är överrepresenterade här är det av någon anledning. Jag är ganska säker på att Flashback speglar gemene mans åsikter, det vill säga det som diskuteras hemma vid köksborden eller i fikarummen, betydligt bättre än de platser i övrig media där dessa har (begränsad) möjlighet att uttrycka dem.
Citera
2013-02-26, 21:50
Medlem
Citat:
Du, fboba40, får jag ställa dig en fråga? Varför blir det så i så många trådar?

Tror du att dessa ämnen återkommer så ofta för att det finns ett kokande missnöje hos så många här? Stämmer det att frågan inte tillåts debatteras öppet, att ingen ansvarig vill svara när man ställer obekväma frågor, att så många politiker lägger locket på?

Eller är det för att "värva" nytillkomna?

Vad är din bild?

Citat:
Ursprungligen postat av fboba40

Intressant fråga.

Det var sex stycken frågor.

Fråga:
Citat:
Stämmer det att frågan inte tillåts debatteras öppet, att ingen ansvarig vill svara när man ställer obekväma frågor, att så många politiker lägger locket på?
Svar:
Citat:
Det stämmer nog att det inte finns så många öppna forum där invandrarkritiska, rasister, nationalister, ultrakonservativa och ytterhöger kan diskutera fritt. Många av dessa samlas därför här.

F:
Citat:
Eller är det för att "värva" nytillkomna?
S:
Citat:
Och har man en ideologi tenderar man att se allt i ljuset av denna.
Då börjar lätt många diskussioner kretsa kring sådana frågor, speciellt om man vistas här primärt för att diskutera sånt.
Publiken är ju förhållandevis stor på FB, och har man en agenda man vill framföra så är det bra läge. Säkert finns det väl en "värvningsaspekt", det gäller väl många ideologier att man gärna övertygar andra också.

F:
Citat:
Tror du att dessa ämnen återkommer så ofta för att det finns ett kokande missnöje hos så många här?
S:
Citat:
Att det finns ett kokande missnöje här råder väl ingen tvekan om.

F:
Citat:
Vad är din bild?

S:
Citat:
[...] jag skulle varken våga uppskatta kvantitet eller kvalitet på det. Jag menar, det är ju inte liksom en mätning av "folkets puls".

Fast, som sagt:

Citat:
Publiken är ju förhållandevis stor på FB, och har man en agenda man vill framföra så är det bra läge. Säkert finns det väl en "värvningsaspekt", det gäller väl många ideologier att man gärna övertygar andra också.

Inte liksom en mätning av ”folkets puls”, men bra läge för höja pulsen på agendan/övertygelsen för ideologier hos andra också

Men...säg det som inte har ett men:

Citat:
Men känslan av att inte bli hörd utan nonchalerad, att inte få respekt fast man själv visar den och att sakna företrädare – både bland politiker och etablerade journalister – den delar vi, de mest aktiva flashback-anhängarna och jag.
http://www.newsmill.se/artikel/2013/...ar-medborgarna

Flashback kan vara ALLT, tydligen. Och på en gång.

Citat:

Många tack för ditt svar, fboba40! Men vad händer när alla dessa invandrarkritiska, rasister, nationalister, ultrakonservativa och ytterhöger möts i sin lilla nätbubbla och hjälps åt att fila fram och utveckla allt smartare argument för sin sak då?

https://www.flashback.org/sp42209818

Hjälps de mest aktiva flashback-anhängarna och Filippa åt med den framfilningen också? Utveckla allt smartare argument för deras sak?

Bättre nonchalera än illa fila.... - så tänker kanske våra politiker och journalister (fast inte Filippa...).

Citat:
Hur får våra politiker och journalister samma "duvning"? Enligt egen erfarenhet är ju ingen av dem särskilt måna att ge svar. Det ekar ofta tomt från redaktionshåll när man läser i kommentarsfältet till en artikel som märkligt nog avslutats med orden: "Vad tycker du som läsare i frågan?"

Samma "duvning" som Filippa Mannerheim fått?

De skulle gräva sin egen grav?
Citera
2013-02-26, 21:52
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Skryta kan ni i alla fall. Anar jag en liten, liten rädsla för att sticka ut näsan från forumet? (Förutom när det gäller prestigefulla prisutdelningar förstås)

Jag har skrivit det förut och får skriva det igen. Det finns inga ni på Flashback du kan adressera dig till. Du är lika mycket Flashback som jag eller någon annan.
Citera
2013-02-26, 21:54
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Nonsens, fördelen med Flashback är för den förkrossande majoriteten av användare anonymiteten. Det finns inga "vi" (och därmed heller inga "dom" ) här. Väljer du att kalla det "rädsla" så får det stå för dig. Visst kan det eventuellt finnas en viss övervikt för vissa politiska perspektiv på Flashback, möjligen som en (omvänd) spegling av samhället utanför. Flashback är för den sakens skull inget kollektiv i någon mening, utöver det att man valt att registrera sig här. Lika lite som t.ex. Facebookanvändare är det.

Citat:
Mer dravel. Rimligtvis står det varje debattör (inklusive de som råkar uppehålla sig just här på Flasbhack) fritt att kritisera (vad du kallar "gnälla"?) på korkade uttalanden, oavsett var dessa fälls. Varför ska just Flasbackare "sticka ut näsan" när så många andra uppenbarligen är gränslöst obenägna att göra det omvända?
Senast redigerad av Condottieri 2013-02-26 kl. 22:14.
Citera
2013-02-26, 22:02
Medlem
goseigens avatar
Citat:

Men du måste förstå att kostnaderna är ganska stora. Uttrycket, sitt inte och gnäll, tyder på att man inte alls har satt sig in i vad människor kan riskera när de går emot officiella samhällslinjer.

Du vet, folk kan dö i opposition mot utopier. Man kan därför inte döma individen bara för att han eller hon väljer den enkla vägen. Eller vill du mena att du hade varit någon sorts samizdat-tryckare, eller vita rosen?
Citera
2013-02-26, 22:07
Medlem
foool13s avatar
Citat:

Åsa Linderborg verkar så oerhört mycket mänskligare i verkligheten än bakom sitt tangentbord. Gäller kanske de flesta av oss...?

Åsa Linderborg framstår ofta som mycket mer nyanserad och analyserande och t.o.m även självkritisk i person än i text, och på ett mycket mer påtagligt sett än många andra "journalister" bla på aftonbladet TV..
Jag tror att det delvis kommer ifrån att hon har en väldigt stark grundtrygghet (som många andra "åsikts-innerstads" journalister kanske inte har, ställning, status, självkänsla, självförtroende, bakgrund och sådant.)
..men lite konstigt är det..

För övrigt skall sägas att jag i krönikorna håller med Linderborg ganska ofta men ännu oftare håller jag inte med henne och skakar jag på huvudet hur man kan skriva så i en tidning när(om) man vill förhöja och fördjupa debatten.
Senast redigerad av foool13 2013-02-26 kl. 22:10.
Citera
2013-02-26, 22:14
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Intressant fråga.
1. invandrarkritiska, rasister, nationalister, ultrakonservativa och ytterhöger
2. i vilken mån svenska folket egentligen har en önskan om att bli stoners och junkies?
3. kan man likaväl anse att det finns ett kokande uppdämt behov av att öppet diskutera knarkande i alla dess former.

För det första, dina urvalsgrupper skvallrar för mig att du tillhör vuvuzelevänstern för allting till vänster om centerpartiet finns inte med i ditt urval eftersom du bara visar ett inlärt förakt för rasister, nationalister, ultrakonservativa och ytterhöger - och jämställer dina politiska motståndare med knarkare.

Citat:
Och har man en ideologi tenderar man att se allt i ljuset av denna.

Det gäller även vänsterideologier lilla vän. Försök göra en riktig analys genom att läsa trådar hur många i dessa grupper du föraktar som det faktiskt finns här. Om du hade gjort det och tittat på deras argument hade du kunnat göra analysen varför ni "rasistskrikare" i vuvuzelevänstern alltid får stryk här. Det beror på att ni pga. bristande analys använder helt infantila argument.

Om ni nu förespråkar mångkultur, eller asylkrameri eller vad det nu månde vara - var är dina logiska argument för att det skulle vara bra? Nej, på din kant är ni för upptagna med er egen ideologiska föraktfulla kamp (inklusive näthat har det ju visat sig, faktiskt) för att begränsa yttrandefriheten för era meningsmotståndare i tron att ni står upp för "demokrati och människors lika värde". Innehållslöst idealiserande av en utopi. Därför tycker jag att du gör en skitanalys av debatten som sker på det här forumet.
Senast redigerad av Nostradumbass 2013-02-26 kl. 22:24.
Citera
2013-02-26, 22:15
Medlem
FilippaMannerheims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Det fungerar inte så. Flashback har inga åsikter och inga representanter som tycker något. Det är lite som att skicka en Telia-anställd för att försvara det som sägs mellan människor i telefon.

Men nog kan en Telia-anställd berätta om hur själva telefonin fungerar i alla fall? Och kanske eventuellt lägga in en protest när någon knarrig gubbe hävdar att telefoner drar till sig djävulens avskum och att alla bara skriker könsord i luren till varandra och att det var det bättre med telegrafer minsann...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in