Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-23, 17:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd

Själv skulle jag vilja införa trams-immunitet för skribenter som är unika och originella, kända för allt annat än trams!

Vad tycker ni om det förslaget?

Vem skall göra den bedömningen och med vilken rätt då? Poängen är väl att hålla sig till ämnet - eller inte glida allt för långt bort i alla fall --- inte att skriva "unikt eller originellt".
Jag ser inget självvärde i att någon skriver unikt/originellt - utan endera tillför det diskussionen något (som jag gillar) eller också tillför det något som jag vill säga emot (debattera/diskutera) alternativt svara på av andra skäl...

Huruvida moderatorerna sedan uppfattar mina inlägg som totalt befängda och blåsta eller unika/originella, vettiga eller dumma .. det skiter jag faktiskt blankt i, och den värderingen anser jag att de inte skall göra -- de skall utgå från om det är inom ämnet eller off-topic helt enkelt.

Jag tror vare sig på "trams-immunitet" för dem som skriver sådant moderatorerna bestämt som "kvalitativt/unikt/originellt" eller på någon form av procentuell tillåtet bedömning (som någon föreslog - mer utrymme för trams ju mer man skriver per år) --- det sista skulle jag ju definitivt tjäna på själv .. men det innebär ju inte att trams från mig skulle förstöra trådarna mindre för andra..

Så nej. Samma regler för alla - och sedan får man både spotta och svära åt "moderatorer som fattar noll, minsann är ute efter just mig och jada jada".. Jag har nästan svalt både tangenter och datamus och gjort tuggmärken i skärmen mer än en gång - hamrat iväg några arga PM, bitit i det sura äpplet osv ... så jag kan tänka mig hur du känner -- däremot inte att du (eller någon annan) skall ha specialregler.
Citera
2015-08-23, 17:52
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Ja, poängen är naturligtvis just att användaren ska bedömas. Om någon skriver 8000 inlägg, varav 20 är trams och övriga mellan mediokra och utomordentliga och någon skriver 20 inlägg varav alla är trams blir det ganska uppenbart att det är helt absurt att inte väga andelen bra inlägg mot andelen tramsinlägg.
I en tråd med 40 inlägg så skulle det innebära att hälften skulle kunna vara rent trams för att den som postar har hög postcount ..

Bedömningarna bör utgå från trådens ämne och vilket utrymme som finns i tråden - inte från vem som skriver vad.
Citera
2015-08-23, 18:01
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
För övrigt så skulle det vara rätt intressant med en sammanställning över hur många varningar som delats ut till forumet topp-100 postare.....
Jag misstänker starkt att de allra flesta av dessa faktiskt inte har några problem med varningar, trots sin väldigt höga frekvens av inlägg.

Lista för de som undrar över topp-postare.
https://www.flashback.org/memberlist.php?&order=desc&sort=posts

Räkna inte mig till den skaran -- jag har både varningar (för många och alla orättvisa givetvis ) och haft flertalet avstängningar ...

Och det har jag - som synes - överlevt, några svordomar fattigare men med skrivförmågan i behåll ..

Jag tror det är lätt att dra på sig varningar om man postar mycket - i synnerhet om man postar sådant som andra blir förbannade på för att de inte håller med, eftersom frekvensen av rapporteringar mot ens inlägg då ökar just för att man är känd för varandra som meningsmotståndare. Dvs "xxx" som avskyr mina inlägg lär rapportera dem oftare än "xxx" rapporterar yyy:s som han aldrig sett förut på forumet .. Den kända irriterar - den okända blir inte sedd på samma sätt.

Det är smällar man få ta
Citera
2015-08-23, 20:10
Moderator
Citat:
Mycket klokt sagt!

De som bidragit mest till forumet (undantaget oneliner-folk) "tackas" med att de blir avstängda!

Som det är nu så drabbas man mycket lättare om man skriver många inlägg (vad ger det för signaler till produktiva skribenter?), då chansen är stor att någon övernitisk, självsvåldig moderator som personligen inte gillar det man skriver (snacka om brist på objektivitet), trams-varnar till höger och vänster...

Själv skulle jag vilja införa trams-immunitet för skribenter som är unika och originella, kända för allt annat än trams!

Vad tycker ni om det förslaget?

Detta med att slunga ut trams-varningar till höger och vänster, verkar för övrigt vara något som vissa moderatorer har satt i system, när vederbörande vill ha någon med "obekväma åsikter" avstängd från forumet...

Inte värdigt ett forum som säger sig företräda yttrandefrihet...

Detta borde genast ses över !!!

Eller hur Mods/Admins?
Det är lite lustigt att just du tycker det vore en bra idé med "trams-immunitet" för medlemmar som unika.
Jag har aldrig sett någon på något forum någonstans som upprepar sig så ofta som du gör.

Må så vara att det är både originellt och unikt i sig, men på helt fel sätt. Sett ur ett diskussionsperspektiv är det en totalt värdelös egenskap.
Citera
2015-08-23, 20:57
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vem skall göra den bedömningen och med vilken rätt då? Poängen är väl att hålla sig till ämnet - eller inte glida allt för långt bort i alla fall --- inte att skriva "unikt eller originellt".
Jag ser inget självvärde i att någon skriver unikt/originellt - utan endera tillför det diskussionen något (som jag gillar) eller också tillför det något som jag vill säga emot (debattera/diskutera) alternativt svara på av andra skäl...

Huruvida moderatorerna sedan uppfattar mina inlägg som totalt befängda och blåsta eller unika/originella, vettiga eller dumma .. det skiter jag faktiskt blankt i, och den värderingen anser jag att de inte skall göra -- de skall utgå från om det är inom ämnet eller off-topic helt enkelt.

Jag tror vare sig på "trams-immunitet" för dem som skriver sådant moderatorerna bestämt som "kvalitativt/unikt/originellt" eller på någon form av procentuell tillåtet bedömning (som någon föreslog - mer utrymme för trams ju mer man skriver per år) --- det sista skulle jag ju definitivt tjäna på själv .. men det innebär ju inte att trams från mig skulle förstöra trådarna mindre för andra..

Så nej. Samma regler för alla - och sedan får man både spotta och svära åt "moderatorer som fattar noll, minsann är ute efter just mig och jada jada".. Jag har nästan svalt både tangenter och datamus och gjort tuggmärken i skärmen mer än en gång - hamrat iväg några arga PM, bitit i det sura äpplet osv ... så jag kan tänka mig hur du känner -- däremot inte att du (eller någon annan) skall ha specialregler.

Jag upplever att problematiken ligger i att det kan vara svårt att undgå att göra fel som t.ex. i brottsfall där en händelse ska diskuteras i olika ämnen som juridik, politik mm. och vad som är okej att skriva om är inte alltid lätt att veta.

Att införa ett system där x-antal inlägg decimerar vissa typer av varningar kan som Död o återfödd är inne på minska av känslan av att moderatorernas varningar delas ut godtyckligt eller rentav att man får sin varning för att man inte är omtyckt av en eller flera moderatorer.

Flashback är överlag ett jättebra forum men det finns problem som många gånger är svåra att lösa utan att det skapar fler problem än de löser och därför är det viktigt att ha en öppen dialog med användare som tycker om något är fel.

Man måste vara försiktig med avstängningar då det hindrar en medlem att yttra sig och forumet förespråkar trotts allt yttrandefrihet på riktigt. Sen att det är nödvändigt verktyg för att forumet skall fungera är något som jag har full respekt för.
Citera
2015-08-23, 23:35
Medlem
CreepyCrawls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
Jag upplever att problematiken ligger i att det kan vara svårt att undgå att göra fel som t.ex. i brottsfall där en händelse ska diskuteras i olika ämnen som juridik, politik mm. och vad som är okej att skriva om är inte alltid lätt att veta.

Att införa ett system där x-antal inlägg decimerar vissa typer av varningar kan som Död o återfödd är inne på minska av känslan av att moderatorernas varningar delas ut godtyckligt eller rentav att man får sin varning för att man inte är omtyckt av en eller flera moderatorer.

Flashback är överlag ett jättebra forum men det finns problem som många gånger är svåra att lösa utan att det skapar fler problem än de löser och därför är det viktigt att ha en öppen dialog med användare som tycker om något är fel.

Man måste vara försiktig med avstängningar då det hindrar en medlem att yttra sig och forumet förespråkar trotts allt yttrandefrihet på riktigt. Sen att det är nödvändigt verktyg för att forumet skall fungera är något som jag har full respekt för.

Fast om man nu får en varning för ett inlägg i en tråd, vad hindrar dig att i hövlig ton fråga moderatorn vad det var som gjorde att du blev varnad och om det nu var placerat i fel tråd, var du borde göra ditt inlägg istället?

Det känns som att folk överlag överreagerar på att få en varning, se det som en vänlig tillsägelse att du är fel ute i något avseende. Ta till dig informationen och lär av den så är det väl egentligen inga problem?
Citera
2015-08-24, 13:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
I en tråd med 40 inlägg så skulle det innebära att hälften skulle kunna vara rent trams för att den som postar har hög postcount ..

Bedömningarna bör utgå från trådens ämne och vilket utrymme som finns i tråden - inte från vem som skriver vad.

Nu var alltså poängen att den med de 20 tramsposterna skulle ha 8000 poster till som var vettiga och i många fall högkvalitativa. Tillför denna person något till forumet som helhet, även om han trollar eller går off topic i en tråd? Ja. Tillför en som ständigt trollar dåligt, postar off topic eller postar enradare något till forumet som helhet? Nej. Sedan har du ju själv konstaterat att postare som har många inlägg och starka åsikter får fiender som anmäler en för att jävlas och att detta till slut kan resultera i varningar och i värsta fall till avstängningar.
Citera
2015-08-24, 15:59
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Nu var alltså poängen att den med de 20 tramsposterna skulle ha 8000 poster till som var vettiga och i många fall högkvalitativa. Tillför denna person något till forumet som helhet, även om han trollar eller går off topic i en tråd? Ja. Tillför en som ständigt trollar dåligt, postar off topic eller postar enradare något till forumet som helhet? Nej. Sedan har du ju själv konstaterat att postare som har många inlägg och starka åsikter får fiender som anmäler en för att jävlas och att detta till slut kan resultera i varningar och i värsta fall till avstängningar.

Det som är värt att nämna är att det dock dels inte är förbjudet att trolla men även att trollande även kan vara väldigt intressant och ögonöppnande. Tyvärr faller det alls som oftast helt platt och blir istället bara en gyttja av trams och dåligt språkbruk.

Enradskommentar är ju helt kontextberoende så där är det svårt att att dra en linje rörande om de tillför något eller är helt meningslöst. I merparten av fallen är det nog tyvärr det senare.
Citera
2015-08-24, 17:55
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Du vet mycket väl att jag följer reglerna, din patologiske lögnare!

Att man blir trams-varnad trots att man följer reglerna till punkt och pricka, ligger felet då hos den enskilde användaren eller hos den självsvåldige moderatorn?

Hmm...

I ditt fall så borde du vara en bra kandidat till skribenter som borde förhandsgranskas av moderatorer innan du får posta inläggen. Självklart så skall moderatorerna också beakta extra strikt regeltolkning när de förhandsgranskar dina poster med.
Citera
2015-08-24, 19:06
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CreepyCrawl
Fast om man nu får en varning för ett inlägg i en tråd, vad hindrar dig att i hövlig ton fråga moderatorn vad det var som gjorde att du blev varnad och om det nu var placerat i fel tråd, var du borde göra ditt inlägg istället?

Det känns som att folk överlag överreagerar på att få en varning, se det som en vänlig tillsägelse att du är fel ute i något avseende. Ta till dig informationen och lär av den så är det väl egentligen inga problem?

Visst kan man fråga vad man gjort fel eller framföra sina åsikter om man inte håller med. Vad jag vill komma till är att jag kanske tycker att mitt inlägg är relevant i tråden även om det avhandlar något som passar bättre i en annan kategori.

Jag kanske har fel när jag vill diskutera något i en tråd som är off-topic men håller jag en för mig hög nivå på ett inlägg är det väldigt frustrerande att dels få inlägget raderat och åka på en varning. Sen att jag har fått relativt få varningar då jag nog kunde ha fått över 100st om moderatorerna hade varit paragrafryttare är ju trevligt för mig men förmodligen mindre trevligt för den som träffat på mer strikta moderatorer (vilket också behövs i vissa forumdelar).

Jag är absolut inte missnöjd för egen del bara orolig över att alla kanske inte upplever att flashback är å fritt som det påstås vara och att ett reduceringssystem kunde leda till en förbättring.

Men detta är bara mina åsikter och det finns inget som säger att jag varken har rätt i min problembeskrivning eller i mitt förslag..

mvh
Senast redigerad av hashish-boy 2015-08-24 kl. 19:11.
Citera
2015-09-04, 13:30
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Du vet mycket väl att jag följer reglerna, din patologiske lögnare!

Att man blir trams-varnad trots att man följer reglerna till punkt och pricka, ligger felet då hos den enskilde användaren eller hos den självsvåldige moderatorn?

Hmm...

Att någon får varning för 0.03 kan lika gärna innebära att denne gått OT. Jag vet att rubriken till regeln kan vara missvisande för någon som tolkar allt för snävt. Men även om det står "Trams OCH off-topic" i rubriken så står det faktiskt "Trams ELLER off-topic" i själva regeltexten. Det räcer med att man bryter mot antingen eller med andra ord. Så det borde stå klart för alla läskunniga att man kan få varning för 0.03 utan att det man skrivit är trams.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in