• 2
  • 3
2019-05-05, 19:01
Medlem
sanchoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalinfuhrer
Långa spinkiga och svaga personer brukar använda att de är "långa" som argument för sina dåliga resultat i gymmet eller att de har problem att utföra X övningar (ofta övningar som knäböj och marklyft). Längd är ingen acceptabel eller logisk ursäkt för något av dessa. När det kommer till att utföra lyft som knäböj och marklyft är det kroppens och lemmarnas proportioner som styr huruvida man har lättare eller svårare att utföra dessa övningar, inte längden på ens kropp. Många av de starkaste personerna är dessutom långa, en stor person har ju faktiskt ofta mer potential till att bli stark än en liten person och då pratar jag om total styrka och inte styrka relativt till sin längd/storlek och kroppsvikt.

Men om man är lång har man längre armar oftast. Några centimeter längre arm kan göra skillnad
Citera
2019-05-06, 23:54
Medlem
Kolla strongman tävlingar, inte så många korta med där, tycker det talar för att personer som är längre har större potential.

Kan tänka mig att det kan ta längre tid för tekniken att sätta sig om man är lång och inte har så mycket stabilitet.
Citera
2019-05-07, 00:12
Medlem
Rebelxs avatar
Kul att se att en del av er långa iaf är lite "avis" på de kortare. :P
Fast nej det ligger nog inte så värst mycket i det, klart 1kg muskler ser mer ut på en mindre kropp än en större.
Styrkeökning i sig bör knappast ha med längden att göra, mer än att kanske en kort person har lite mer komplex och vilja än en lång person och pushar sig lite hårdare?

Och angående övningar, så bör väl något vara lika tungt oavsett om man har 30cm/30cm lång överarm/underarm jämfört med 40cm/40cm dito?
Någon matematiskt kunnig kan väl bekräfta om hävstångseffekten är lika?

För övrigt så kanske man inte heller ska stirra sig blind på vilka vikter andra kör, så länge du kör tungt för dina muskler så kommer de växa lika mycket som den med en kort ubermänniskokropp och 2kg extra kör? Även om dina gram muskelmassa behöver fördelas på en större area.

Sedan så brukar inte hur en person ser ut och hur stark faktiskt en person är alltid stämma överens..
Citera
2019-05-07, 00:26
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanchoo
Mycket lättare att gymma om man är kort. Alla övningar är mycket lättare. Korta personer har mycket lättare för t.ex. bänkpress, även om de är mycket svagare än den långa personen. Sen är skaderisken större hos långa personer också. Kasst!

Du är lång?
Och du har skadat dig på gymet?

Eller är du kort och talar av egen erfarenhet?

Alla övningar är mycket lättare har iaf inte jag fått känslan av, verkar dock som att de som inte tar fleråriga pauser hela tiden från gymmet verkar ha det lättare än vad jag har det när jag kommer tillbaka en snabbis och kollar läget ibland.

Sedan kan väl inte någon som tar 100kg i bänkpress vara mycket svagare än någon som tar 80kg i bänkpress? Alltså i bänkpress..
Citera
2019-05-08, 06:38
Medlem
Krappfiskarns avatar
Jag tycker det har mer att göra med proportioner än kroppslängd (dessa tenderar dock att gå hand-i-hand). Har man långa armar är marklyft betydligt lättare, korta armar bör bänken sjukt mycket lättare oavsett hur lång man är. Korta ben gör det lättare att knäböja (samt hålla sig mer upprätt i botten).
Citera
2019-05-11, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stalinfuhrer
Långa spinkiga och svaga personer brukar använda att de är "långa" som argument för sina dåliga resultat i gymmet eller att de har problem att utföra X övningar (ofta övningar som knäböj och marklyft). Längd är ingen acceptabel eller logisk ursäkt för något av dessa. När det kommer till att utföra lyft som knäböj och marklyft är det kroppens och lemmarnas proportioner som styr huruvida man har lättare eller svårare att utföra dessa övningar, inte längden på ens kropp. Många av de starkaste personerna är dessutom långa, en stor person har ju faktiskt ofta mer potential till att bli stark än en liten person och då pratar jag om total styrka och inte styrka relativt till sin längd/storlek och kroppsvikt.

Så är det såklart, exakt samma proportioner så blir det ju lättare för den längre. Men som du säger kan man ju "skylla" på ofördelaktiga proportioner, det betyder ju dock även väldigt korta kan ha dåliga sådana om än kanske mer osannolikt.

Överlag skyller ju alla på sådana saker när det kommer till saker de är dåliga på, när det kommer till löpning är det tvärtom att man väger för mycket, vare sig man är fet eller biffig.

Det är ju dock sant, väger man mer är långdistans svårare, har man långa lemmar är styrkelyft svårare, utom möjligen marklyft om man specifikt har långa armar.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in