• 1
  • 2
2013-02-18, 12:45
Medlem
razaones avatar
Hur mycket enklare har egentligen en kort person(160cm) Gentemot en person över 190 cm?
Menar framförallt på armmuskler. Väldig skillnad på armar och även muskelmassan på en lång arm gentemot en kort.

Undrar eftersom de flesta ja tränar med har tränat lika länge som mig är mycket svagare men har väldigt synliga muskler på armarna.
Citera
2013-02-18, 12:49
Medlem
.adepts avatar
Hur lätt personen lägger på sig muskler är genetiskt. Det beror på att den korta personen inte behöver lika mycket muskelmassa för att se grov ut som den långa.

Bara för att man har stora armar behöver man inte vara stark.
Citera
2013-02-18, 12:53
Medlem
vassjagarns avatar
Den långa får det lite jobbigare med t.ex bic curls då det blir längre rörelse, tekniken i marklyft får den långa tänka på mer än den korta
Citera
2013-02-18, 15:02
Medlem
Weebls avatar
Ja, jag kan inte se några fördelar alls med att vara lång när det kommer till att lyfta skrot. Det enda är att den dag man faktiskt blivit lite grov så ser man rätt stor ut.
Citera
2013-02-18, 15:14
Medlem
razaones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weebl
Ja, jag kan inte se några fördelar alls med att vara lång när det kommer till att lyfta skrot. Det enda är att den dag man faktiskt blivit lite grov så ser man rätt stor ut.

Fördelarna är ju för den korta personen som behöver mindre muskelmassa till att se grov ut. Alltså behöver lägga ner mindre tid.
Men sedan är man 2 meter lång och tränat några år och är grov så är man ett monster
Citera
2013-02-18, 15:15
Medlem
Vitbalanss avatar
Om vi tänker såhär teoretiskt sett.

Vi har en person som är 170 cm, samma person har en klon med exakt samma gener fast han är 190 cm. Låter lite konstigt men vill att ni ska förstå hur jag tänker

Dessa två personer som är samma person, fast den ena är längre, tränar exakt lika hårt och äter exakt lika mycket till förhållande om hur vikten är på deras respektive kroppar. Bör inte dessa två utvecklas likadant isf?

Hoppas ni förstår hur jag tänker. Haha
Citera
2013-02-18, 15:35
Medlem
Propionates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitbalans
Om vi tänker såhär teoretiskt sett.

Vi har en person som är 170 cm, samma person har en klon med exakt samma gener fast han är 190 cm. Låter lite konstigt men vill att ni ska förstå hur jag tänker

Dessa två personer som är samma person, fast den ena är längre, tränar exakt lika hårt och äter exakt lika mycket till förhållande om hur vikten är på deras respektive kroppar. Bör inte dessa två utvecklas likadant isf?

Hoppas ni förstår hur jag tänker. Haha

Den korta kommer se större ut snabbare pga det krävs mindre muskler för att fylla ut ramen.
Citera
2013-02-18, 15:59
Medlem
Vitbalanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propionate
Den korta kommer se större ut snabbare pga det krävs mindre muskler för att fylla ut ramen.
Tveksamt alltså, förstår hur du tänker. Om de ökar likadant borde det inte skilja något tycker man.

Eftersom de har exakt samma förutsättningar vet jag inte alltså, de ökar likadant förhållande till hur stor deras kroppar är. De har samma ram fast den längres blir automatiskt större. Tycker ändå att de bör öka likadant och även se likadan ut, dock ser ju den långa killen större ut eftersom han är längre.
Citera
2013-02-18, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitbalans
Tveksamt alltså, förstår hur du tänker. Om de ökar likadant borde det inte skilja något tycker man.

Eftersom de har exakt samma förutsättningar vet jag inte alltså, de ökar likadant förhållande till hur stor deras kroppar är. De har samma ram fast den längres blir automatiskt större. Tycker ändå att de bör öka likadant och även se likadan ut, dock ser ju den långa killen större ut eftersom han är längre.

Om båda ökar 5kg varje år så kommer den korta snubben se större ut snabbare.
Tänk att biceps på dessa personer består av skålar. Den kortas skål rymmer 8kg medans den långas rymmer 12kg muskler. Lägg i 5kg i båda skålarna så kommer den kortas skål vara mer fylld och alltså se störst ut även fast bådas för tillfället är lika fyllda.
Dock kommer den långa se större ut än den korta efter en längre tids träning eftersom den långa har plats för mer muskelmassa.

Så korta har fördelen att dom ser mer muskulösa ut snabbare medan långa har fördelen att dom kommer se brutalt läskiga ut efter en längre tids tränade.
Citera
2013-02-18, 20:53
Medlem
Långa personer bruka ha längre ROM i alla lyft. Så rent mekaniskt får en längre person jobba hårdare än en kort på samma vikt.

Dessutom behöver långa personer bättre rörlighet i sina leder så att lemmarna "får plats" i en nedhukad ställning (tex vid början av marklyft).
Senast redigerad av bmedlem 2013-02-18 kl. 20:56.
Citera
2013-02-18, 21:39
Medlem
Vitbalanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paxx0r
Om båda ökar 5kg varje år så kommer den korta snubben se större ut snabbare.
Jo, men om de ökar exakt lika mycket i förhållande till deras längd. Så om den korta ökar 5 kg, så ökar den långa cirka 7 kg om du förstår hur jag menar.

Om personen har exakt samma gener för att bygga muskler så ska det inte vara någon skillnad om de äter/tränar/ökar i förhållandet till längden (frågan är om man gör det?), eller har jag fel?
Citera
2013-02-20, 17:29
Medlem
jag är 2m o min polare är 180
vi har gymmat lika mycket samma schema etc
tex biceps, vi kör samma vikter, fast hans biceps är lite större,
så jag tror att de går snabbare för han att "fylla ut ramen"
men jag kan nog bli starkare och grövre utan att att ha "ballong muskler"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera