2025-01-17, 16:28
Medlem
Märkligt nog är inte Disco Godfather (1975) med Rudy Ray Moore nämnd ännu i denna tråden, den är nog min favorit från bomullsplockarnas sista vettiga insatser under filmhistorien.

Det räcker att jag tänker på scener ur den här filmen så börjar jag skratta, där juckande dans-moves i ljusblå genomskinlig pjyamas blandas hejvilt med karateslagsmål och frasen Put your weight on it! Put your weight on it! Put your weight on it! regelbundet.

www.imdb.com/title/tt0074412

Kom nån biografi om Rudy häromåret på Netflix med mockingbird-negern Eddie Murphy i huvudrollen som jag inte hunnit se än, man kan ju hoppas att en del yngre förmågor får upp ögonen för bomullsplockarnas guldera och Rudy's filmer från 70-talet, som samtliga är ganska underhållande.

Omnämnd enbart två ggr på forumet förut av andra än mig:

Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Fick hem några blaxploitationrullar från WOW HD idag:

Black Schampoo (Greydon Clark)
Disco Godfather (J Robert Wagner)
Trouble Man (Ivan Dixon)
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Men tycker väl att min Disco Godfather är lite rolig. Random kultfilm med Rudy Ray Moore.

Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Här är mina recensioner av blaxploitation-filmer från "Vilken film såg du senast?-tråden". Jag är inte mycket för att skriva långa utläggningar så de är korta, men bara så att de blir samlade i denna tråd. Det kommer nya recensioner här framöver också såklart, hade bara skrivit några få tidigare.

Coffy (1973)

Sheba Baby (1975)

The Black Godfather (1974)

Black Gunn (1972)

Emma Mae (1976)
Citat:
The Candy Tangerine Man (1975)

Lågbudget C-film av italiensk-amerikanske regissören Matt Cimber (Matteo Ottaviano).

Handlar om hallicken The Baron som hamnar i fejd med en annan svart hallick, samt förföljs filmen igenom av polisen. När han inte är hallick lever han medelklass förortsliv med familjen. Han har ett stall med flera flickor, men är storsint nog att skicka en av dem tillbaka till hemorten med motiveringen att hon är för ung för jobbet. Denna dyker dock upp igen senare i filmen, "I couldn't go back".

Filmen har en hel del våldsscener i ultrarapid, men också några inslag av humor bland all sleaze. Den har tempo och är underhållande. Man ska inte ta den alltför allvarligt. The Baron har till och med en specialutrustad pimp-mobile med kulsprutor bakom framlyktorna likt James Bond.

Video Times Magazine tyckte filmen var "The worst sort of blaxploitation movie, with the candy man being a suburban hubby by day and a Hollywood pimp by night [...] this film has got something to offend everyone".

Betyg 4/5
Citat:
Detroit 9000 (1973), inte förbjuden men verkar helt enkelt ej varit distribuerad i Sverige. Finns inte med på varken Svensk Filmdatabas eller filmcensurens sida.

Detta är annars en av de bättre blaxploitation-filmerna, det är också en mer normal amerikansk 70-tals-film, inte en lågbudget-film som en del filmer i denna genre. Välgjord film med bra manus som har några oväntade vändningar.

Betyg 4/5
Citat:
The Thing with Two Heads (1972)

Galen film av exploitation-regissören Lee Frost som även gjorde andra galna filmer som The Black Gestapo (1975).

Handlar om att man ska transplantera huvudet från en döende äldre vit rasistisk man på en frisk kropp så att han kan leva vidare. Men man får bara tag i en neger som sitter på death row i fängelset. Efter operationen sticker negern iväg med två huvuden på kroppen och blir jagad av polisen.

Efter den galna inledningen är resten av filmen inte lika kul dock. Det blir bland annat en biljakt där en massa polisbilar kraschar men den håller på alldeles för länge.

Kul idé och det är såklart meningen att filmen ska vara en komedi. Men den blev inte så rolig ändå.

Betyg 2/5
Stort tack för dina recensioner på bomullstema, jag läser dom med glädje och laddar ner allt jag inte redan har i neger-mappen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in