Citat:
Ursprungligen postat av
D_V_S
Du har ju någon störning som ständigt tar upp bildformat. I paritet med Herr.Dittlings mani i att omvandla imdbbetyg till en 5-gradig skala.
Jag uppskattar inte när musik som är inspelad i stereo återges i mono eller fått alla frekvenser över 10.000Hz bortskurna, jag uppskattar inte när 30% av kapitlen i en bok ryckts bort, och jag uppskattar inte när 20-30% av bildytan som regissören och fotografen avsåg skulle utgöra bildkompositionen i filmen saknas, alltså överlag när artistiska konstverk förvrängs.
För en normalfuntad cineast, filmälskare eller icke-pundare är det en självklarhet att man vill avnjuta artistiska verk som dom var avsedda att avnjutas, och på i stort sett alla filmforum är filmers aspect ratio en återkommande diskuterad detalj när den är felaktig eller förvanskad. Att du inte förstår såna saker får man väl skylla på okunskap, eller värre.
Att du tror att människor som har större kunskap än dig och vill att kulturella verk ska återges som avsett istället för förvanskat, därmed skulle lida av en störning, får man väl också skylla på okunskap, eller värre.
Det enda jag känner till om Herr.Dittling är att denne har god filmsmak, ingen mani, men projicering kan vara en vanlig orsak när man ser eller letar brister i andra istället för att fokusera på det som är ämnet. Sak, inte person, är den intelligentes motto, varvid du tyvärr tappar fokus.