Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-02-16, 19:41
  #1
Medlem
steveharrisffss avatar
Är det?
Flera av mina vänner som brukar CB säger att man inte blir beroende. Då är väl frågan varför man fortsätter göra det? Varför fortsätter man slänga ut flera hundra vid varje röktillfälle om man inte känner att man behöver egentligen?
"Men man kanske gillar känslan, ångest försvinner och liknande". Ja! Men då är det ju en form av beroende.

Eller?
Citera
2013-02-16, 19:43
  #2
Medlem
Allbodiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steveharrisffs
"Men man kanske gillar känslan, ångest försvinner och liknande". Ja! Men då är det ju en form av beroende.

Eller?



Va?
Du bör nog läsa på lite mer om vad ett beroende faktiskt innebär.
Du är inte beroende bara för att du gillar känslan av en sak.
Citera
2013-02-16, 19:44
  #3
Medlem
ia015s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steveharrisffs
Är det?
Flera av mina vänner som brukar CB säger att man inte blir beroende. Då är väl frågan varför man fortsätter göra det? Varför fortsätter man slänga ut flera hundra vid varje röktillfälle om man inte känner att man behöver egentligen?
"Men man kanske gillar känslan, ångest försvinner och liknande". Ja! Men då är det ju en form av beroende.

Eller?

Du blir inte beroende så som t.ex. tobak eller kaffe. Men psykiskt beroende KAN du bli, precis som TV sittande, dator spelande osv. Så jo det är beroende framkallande men jag tror själv att ett sådant beroende är lättare att kontrollera och häva upp om man nu skulle vilja det. När det kommer till tobak så blir din kropp "fäst" vid det. Den känner att den behöver/måste ha mer.
Citera
2013-02-16, 19:50
  #4
Medlem
Cannabis är helt uppenbart vannebilande (beroendeframkallande) i den mening att det är något folk fastnar för och röker varje dag i långa perioder. Det är beroendeframkallande på det sättet att folk planerar sina liv på så att de alltid ser till att ha cannabis hemma eller snabbt kunna få tag i det ifall det man har hemma tar slut.

Cannabis har tillskillnad från exempelvis alkohol väldigt lite abstinens.
Citera
2013-02-16, 19:56
  #5
Medlem
Man blir inte beroende av det, dock är det ett väldigt roligt/skönt tidsfördriv. Man blir enligt mej lättare uttråkad utan cannabis (om du tidigare rökt de ofta) och de är väl därför man köper mer haha
Citera
2013-02-16, 20:02
  #6
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ia015
Du blir inte beroende så som t.ex. tobak eller kaffe. Men psykiskt beroende KAN du bli, precis som TV sittande, dator spelande osv. Så jo det är beroende framkallande men jag tror själv att ett sådant beroende är lättare att kontrollera och häva upp om man nu skulle vilja det. När det kommer till tobak så blir din kropp "fäst" vid det. Den känner att den behöver/måste ha mer.
Forskning idag säger att nikotin i sig inte är beroendeframkallande så du kan ju stryka tobak.
Jag dricker 5 koppar kaffe 5 dagar i veckan saknar inte kaffe på helgerna och har gjort det i 4 år. Så kan inte påstå att jag är beroende av koffein/ kaffe.

... Dumheten visar sig.

Men sen finns det ju de som inte kan leva ett normalt liv utan att tända en gås.
Citera
2013-02-16, 20:03
  #7
Medlem
Cannabis är vanebildande, dock endast psykiskt. Enligt läkarna är det beroendeframkallande, sen är ju frågan om alla läkare förstår skillnaden mellan psykiskt och fysiskt.
Citera
2013-02-16, 20:10
  #8
Medlem
Då kan jag fråga dig detta:

Varför lägger du ut pengar på t.ex chips och godis om du vet att det är dåligt för din kropp och inte är hälsosamt?
Citera
2013-02-16, 20:14
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubz123
Då kan jag fråga dig detta:

Varför lägger du ut pengar på t.ex chips och godis om du vet att det är dåligt för din kropp och inte är hälsosamt?

Vem är det riktat mot?
Citera
2013-02-16, 20:17
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ia015
Du blir inte beroende så som t.ex. tobak eller kaffe. Men psykiskt beroende KAN du bli, precis som TV sittande, dator spelande osv. Så jo det är beroende framkallande men jag tror själv att ett sådant beroende är lättare att kontrollera och häva upp om man nu skulle vilja det. När det kommer till tobak så blir din kropp "fäst" vid det. Den känner att den behöver/måste ha mer.

Exakt vad cannabis har för bio-kemiska mekanismer för sitt bereonde kan jag inte redogöra för, är inte säker på att man vet det. Men det som man brukar säga är gemensamt för de flesta typer av beroende, det du kallar psykiska är väl en ökning av dopaminfrisättning i limbiska systemet. Vilket får ses som tämligen fysiskt på sätt och vis



Citat:
Ursprungligen postat av Bugtard
Man blir inte beroende av det, dock är det ett väldigt roligt/skönt tidsfördriv. Man blir enligt mej lättare uttråkad utan cannabis (om du tidigare rökt de ofta) och de är väl därför man köper mer haha

När man talar om beroende idag så menar man inte endast abstinens. Det du beskriver ger är ju s.k "liking". Kan ju verka banalt att prata om "gillande" när vi talar om beroende men klart är iaf att man inte förstår beroende fullt ut genom att bara studera abstinens.

Man måste förstå att hjärnan har sina belöningsystem, och när vi använder droger eller på annat sett uppnår njutning aktiveras dessa och blir det en för hög aktivering gör hjärnan som den ofta gör vi överaktivering, den höjer trösklen för aktivering. Exakt hur detta ser ut i hjärnan vid cannabisbruk vet jag inte, men man får vara ganska naiv om man inte inser att vanebildning föreligger, titta på alla de som röker gräs varje dag, va runt dessa människor när gräset tar slut och bedöm själv.

Jag vill med detta inte sprida någon galen bild om att cannabis är dödsknark - men man ska inte ha en naiv föreställning heller.
Citera
2013-02-16, 20:19
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peperonin
Cannabis är vanebildande, dock endast psykiskt. Enligt läkarna är det beroendeframkallande, sen är ju frågan om alla läkare förstår skillnaden mellan psykiskt och fysiskt.


Ah är du religös? Annars kan du väl förklara skillnaden mellan psykist och fysiskt för mig.
Citera
2013-02-16, 20:22
  #12
Medlem
Szlyynas avatar
Enligt egna erfarenheter så kan jag säga att det är relativt beroendeframkallande.

Om jag rökt i längre perioder så känner jag ett sug efter det, men det är knappast ett så kallat fysiskt beroende.
Suget försvinner snabbt och jag har inga som helst problem att vara utan, till skillnad ifrån snuset som jag dagligen brukar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback