Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-02-15, 23:52
  #1
Medlem
ESTelluss avatar
Jag sökte runt lite men hittade ingen tråd som gav svar på min fråga precis.

I alla fall om vi säger att en världsmästare inom MMA som väger cirka 90 kilo skulle möta en elit soldat som har tvingats använda krav maga i verkligheten flera gånger, vem skulle vinna i buren och vem skulle vinna på gatan?
För enkelhetens skull säger vi att de väger lika mycket och har båda tränat sen de var tio.
Jag tror att mma killen skulle vinna i ringen och förlora totalt på gatan men det är bara vad jag tror.
Citera
2013-02-16, 00:10
  #2
Medlem
systemcepes avatar
Varför denna jämförelse?

Väldigt olika "stilar", syften och "regler" att förhålla sig till. Den ena personen tränar heltid på tekniker som ska fungera efter vissa regler, och det skulle väl te sig ganska naturligt att MMA-mästaren (var du tvungen att ta en champ?) vann i MMA!? Den ena är världens bästa MMA-fighter, och har det som sitt jobb, och den andra tränar det sporadiskt.

Jag har en motfråga: vem skulle vinna i rally, en trafikpolis eller Grönholm?
Citera
2013-02-16, 00:18
  #3
Medlem
ESTelluss avatar
Jag vet att mma är en sport med regler och att krav maga är till för att döda och därför inte har några regler, vill bara se vad folket har att säga om det här då mma verkar vara den ultimata kampsporten enligt många.

Sen är rallyfrågan off-topic men jag förstår precis vad du menar med jämförelse och så
Citera
2013-02-16, 00:29
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ESTellus
".... mma verkar vara den ultimata kampsporten enligt många."

MMA väll ingen egen kampsport utan en sorts tävlingsform, det är ju nått man tävlar i eller?
En boxare kan ju gå in i tex UFC och bara köra boxning. Sen att man måste kunna olika stilar för att bli bäst är ju en annan sak.

Edit: Skulle lägga mina pengar på MMA killen
Citera
2013-02-16, 00:34
  #5
Medlem
GanjahSmokes avatar
MMA är kampsport då du lär dig att slå på ett vis som inte ska skada så det passar att tävla med .
Krav Maga ska du döda med och passar därför inte så bra för tävling .
Citera
2013-02-16, 00:39
  #6
Medlem
confused...s avatar
Är båda lika talangfulla så kommer MMA fightern vinna 9/10 i en MMA match och krav maga soldaten kommer ha ett överläge i en riktig fight.

MMA fightern tror jag dock kommer klara sig bättre i en fight på gatan än vad krav maga killen gör i en MMA match.

Detta på grund utav att krav maga fightern spenderar väldigt mycket tid av sin träning på tekniker som inte är tillåtna i en MMA match, och en stor del av hans träning blir därför värdelös i en MMA match. Medans MMA fightern kan använda näst intill alla tekniker han lärt sig på sin träning på gatan.

En annan anledning är att fula tekniker så som pungsparkar och peta i ögonen fallar mer naturligt än t.ex en double leg takedown eller en submission. Alla kan göra en pungspark eller peta någon i ögonen, men alla kan inte ju-jutsu och submissions.

Kort och gott : MMA fightern har överläge i en MMA fight och Krav Maga soldaten överläge i en riktig fight, dock inte lika stort övertag som MMA fighterna har i en MMA fight.

Citat:
Ursprungligen postat av GanjahSmoke
MMA är kampsport då du lär dig att slå på ett vis som inte ska skada så det passar att tävla med .
Krav Maga ska du döda med och passar därför inte så bra för tävling .

Det är iof inte sant, i MMA lär du dig att slå för att skada, sparkar eller slår du i kroppen är målet att knäcka ett revben på motståndaren eller knocka motståndaren med ett leverslag/plexus slag. Slår du motståndaren i huvudet är målet att knocka motståndaren eventuellt knäcka hans näsben.

När det gäller submissions, dom tappar inte ut och ger upp matchen för att det är kul. Dom tappar ut för att om dom inte gör det bryts deras ben eller så blir dom utstrypta. Och med en bruten arm,ben eller knäckt knäskål,armbåge eller axel så är man död i en fight på liv och död, efter det är man chanslös. Samma med utstrypningen, går inte dommaren in och bryter på en strypning och man håller kvar den så dör motståndaren efter en stund på grund av syrebrist till hjärnan.

Detta är vad som händer om man inte tappar ut för ett armlås i en MMA match, rent idiotiskt att inte tappa, men ditt uttalande om att man får lära sig tekniker som inte ska skada motståndarna i en MMA match är rent ut sagt ett bevis och ett faktum på att du inte har den minsta koll på vad du pratar om.

http://www.youtube.com/watch?v=fXIzQ8TZVUI
__________________
Senast redigerad av confused... 2013-02-16 kl. 00:49.
Citera
2013-02-16, 01:25
  #7
Medlem
Gameboy92s avatar
Krav Maga är dock mer eller mindre värdelöst om inte läraren vet vad han snackar om. En civil tränare som aldrig varit i slagsmål utan bara övar tekniker i gymmet ger jag inte mycket för.
Citera
2013-02-16, 02:10
  #8
Medlem
fourthofjulys avatar
Om vi säger såhär..
världens bästa krav-maga utövare skulle ta världens bästa mma-utövare alla dagar i veckan.
mma är en sport och krav maga är ett överlevnadssystem
Citera
2013-02-16, 05:04
  #9
Medlem
Gameboy92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fourthofjuly
Om vi säger såhär..
världens bästa krav-maga utövare skulle ta världens bästa mma-utövare alla dagar i veckan.
mma är en sport och krav maga är ett överlevnadssystem

Nu är ju det jävligt svårt att säga eftersom man inte vet vem som är bäst på krav maga. Men vem det än är så tror jag han hade haft stora problem med att oskadliggöra en snubbe som Cain Velasquez i en man mot man situation. Krav maga är väl mer anpassat för verkliga situationer som rån, full idiot, eller knivman snarare än mot en stor, stark motståndare som vet vad han gör.
Citera
2013-02-16, 10:29
  #10
Medlem
en mma utövare skulle vinna. En krav maga utövare saknar helt och hållet klinch, brottningen och ground gamet. Det har ett helt annat förhållningssätt till självförsvar och bygger på små attacker som avvärjer ett hot (typ gatu bråk, kniv ect) och bygger oftast på att en aggressiv person attackerar. Asså mma är utvecklat för att typ få svar på eviga diskussion. Har för mig att det fanns en elit krav maga utövare som hade bältet ett tag i ufc
Citera
2013-02-16, 10:40
  #11
Medlem
Krav Maga är överskattat.
MMA fightern skulle vinna 10/10 gånger i buren, och 10/10 gånger på gatan om det inte råkade ligga massa knivar och andra redskap på samma gata bakom elitsoldaten.

En MMA fighter går för att döda men blir stoppad av domaren, stoppar inte domaren slår man tills man inte orkar slå längre (vilket dröjer ett bra tag).
Citera
2013-02-16, 12:14
  #12
Medlem
Jesusdidnttaps avatar
MMA killen tränar 100% på en mot en fight, KM utövaren tränar i diverse olika situationer. I en uppgjord fight där båda ska slåss mot varandra utan några som helst vapen eller andra deltagare skulle jag säga MMA fightern.

I ett mer realistiskt läge dvs, en barfight där backup kan komma vartsomhelst ifrån med eventuell beväpning skulle krav maga killen utan tveka ha ett saftigt övertag.

Så bettar jag på ett krogslagsmål så Krav Maga, uppgjord 1 mot 1 (Tävling) MMA.

Dock så måste det vara en Krav Maga utövare som har varit i lika många skarpa situationer (slagsmål) som MMA utövaren.
__________________
Senast redigerad av Jesusdidnttap 2013-02-16 kl. 12:16. Anledning: Stavar som en kratta
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback