Citat:
Ursprungligen postat av kenyarkana
"Torkning"
Jag har läst lite olika om hur en kan gå tillväga när en ska få skiten att torka så en kan röka det, men förra gången lät jag alltihop vara kvar i burken jag blandade i från början. Tog tid men hade ingen brådska.
Tanken var att göra likadant nu, har ingen brådska den här gången heller.
Tänkte mer fråga hur ni andra gör, och varför ni gör så.
Aceton, sort och mängd?
Jag köpte en flaska med 125 ml, skulle gissa på att jag nu till den mix jag håller på med använt typ 50-60 ml.
Är det för övrigt någon speciell sort eller så som är att föredra?
Vad använder ni andra för "skål"/"burk"?
Antog att plast och aceton inte är polare så själv använder jag en rund godisburk, ca 15 cm rakt över och 7 cm hög, av någon form av metall/plåt.
Röra om/skaka osv?
Burken jag använder har lock, men sitter det inte tillräckligt tätt för att en ska kunna "skaka" utan att det rinner ut, så jag har istället "rört om" en hel del.
Någon mer som föredrar "rörd"? (Haha) I så fall, hur ofta osv rör ni om?
Jag kan bara berätta hur jag gjorde och jag har endast gjort det en gång, men både jag själv är nöjd och några erfarna rökmixbrukare som har fått smakprov har uppskattat den mycket.
Innehåll:
35 gram John Silver-tobak
Ett gram 5f-AKB48
Kemiskt ren aceton
Acetonet jag använde kom från märket Gripen som säljs på flaska på ICA, Coop etc. Det är en vit flaska med röd kork och röd etikett. Den säljs på 150 ml per flaska. Jag använde hela min flaska när jag ändå var igång, alltså 150 milliliter aceton på 35 gram tobak. Det blev väldigt, väldigt blött och mycket vätska, men som sagt så tänkte jag att det är bättre med för mycket än för lite.
Tillredning:
Jag började med att ta en stor glasskål, ungefär som en soppskål/nudelskål. Där hällde jag först i 100 milliliter aceton och därefter pulvret. Det blandades runt med en gräddvisp i metall tills pulvret var helt upplöst. Sedan hällde jag i de 35 grammen av tobaken som jag skulle blanda med och började sleva runt en bra stund och såg till att allting blev blött. För att säkerställa att det verkligen blandades grävde jag lite med händerna också och sköljde av dem direkt efteråt i och med att det irriterar huden.
Jag lät det stå i skålen och suga åt sig, för att sedan blanda igen drygt 30 minuter senare. Ungefär här kom jag på att jag hade en metallburk med lock på, varvid jag hällde ned lösningen i burken och skakade en bra stund.
Torkning:
När jag inte orkade blanda mer tog jag en stor pizzatallrik och hällde ut allting på. Jag tog en sked och pressade ned tobaken mot tallriken så att all tobak täckte hela tallriken och det blev ett tunt lager av mixen över hela tallriken.
I början fick det stå i ett avskilt rum och torka en stund på grund av den starkare lukten, men efter 40 minuter tog jag in det på mitt rum, ställde det i ett hörn vid väggen under ett bord och ställde ett luftelement två meter ifrån som blåste rumstempererad luft mot tallriken så att det blev bra ventilation.
Efter ungefär två timmar om jag inte minns fel luktade det inte aceton längre. Jag valde dock att röra runt lite på tobaken som låg på tallriken, vända och flytta runt det och låta det stå ytterligare en stund för säkerhetsskull.
De övriga frågorna
Vad jag vet ska en stor glasburk med lock fungera att blanda i. Ta exempelvis en syltburk som är tillräckligt stor och häll ned blandningen i. Ta ut plasten på insidan av locket bara, sedan kan du skaka. Annars är det bara till att blanda mycket och noga med slev, sked, gaffel, kniv, visp eller vad som helst.