2005-05-11, 09:49
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queen L
Burksparris kan endast anv. till hundar om de ätit något vasst föremål (de grova fibrerna innesluter så att tarmarna skonas).

Fungerar även på människor. Då min son en gång i tiden bitit sönder det glas han drack ur och det saknades bitar (som han kanske svalt) så rådde mig sjukvårdsupplysningen mig till detta. Alternativ är citrusfrukter.

Åter on-topic. Problemet med burksparris är ju att kvaliteten är otroligt varierande. I en del burkar så är sparrisen hur jävla trådig som helst och är i princip oätlig medan i en burk från en annan leverantör kan vara kanongod. Av de burkerade (nytt ord?) så tycker jag sparris i glasburk från ICA är ganska OK.
Citera
2005-05-14, 19:11
Medlem
Madchilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliT
Jag tycker att den färska vita sparrisen är många gånger bättre än den gröna, fast det kan bero på att jag inte har testat grön färsk sparris av riktig kvalitet, problemet tycker jag ligger i den relativt kraftiga klorofyllsmaken man får.

Du har rätt. Käkade vit färsk sparris till förrätt idag (visserligen importerad från Tyskland men av sjysst kvalité). Hade bara lite flingsalt och smör på, men satan vad gott det var!
Citera
2005-05-14, 19:38
Medlem
Burksparris kan man ha i en kasslergratäng med bearnaisesås i, mycket gott.
Citera
2005-05-14, 20:56
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madchild
Du har rätt. Käkade vit färsk sparris till förrätt idag (visserligen importerad från Tyskland men av sjysst kvalité). Hade bara lite flingsalt och smör på, men satan vad gott det var!

Faktum är att den allra bästa vita sparrisen kommer från just Tyskland, de har också djupare sparristraditioner än fransmännen, med stora festivaler där de äter sparris med sås, sparris med kött, sparris med glass och sparris med sparris...

Om jag inte missminner mig helt var det Tyskarna som började täcka sparrisplantor med jord, vilket ger oss den klassiskt jättesmaskiga och icke klorofyllsmakande vita sparrisen. Jag har märkt att den faktiskt verkar gå under namnet "German Asparagus" i vissa fall.

Edit: Den bästa vita sparrisen kommer förresten under Juni, tänk på det när ni handlar. Ännu finns inte de riktigt bra stammarna ute i affärerna.
Citera
2005-05-15, 00:33
Medlem
Svalbards avatar
Medan man väntar på den goda tyska junisparrisen kan man skära av de
översta 15 centimetrarna från ryps eller raps, inklusive blad och knopp,
koka i lättsaltat vatten och njuta med smör och salt, kanske en smula
citron.
Citera
2005-05-15, 00:39
Medlem
Madchilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliT
Faktum är att den allra bästa vita sparrisen kommer från just Tyskland, de har också djupare sparristraditioner än fransmännen, med stora festivaler där de äter sparris med sås, sparris med kött, sparris med glass och sparris med sparris...

Jaha, där ser man.. Gjorde ett kap utan att jag visste om det alltså..
Citera
2005-05-16, 23:35
Medlem
Bråkmakarns avatar
Jag har en burk fransk senap ståendes längst in i kylskåpet till ingen nytta. Vad kan jag använda senapen till? Tips nån?
Citera
2005-05-16, 23:40
Medlem
Mockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Jag har en burk fransk senap ståendes längst in i kylskåpet till ingen nytta. Vad kan jag använda senapen till? Tips nån?
Blanda in det i en gräddsås med champinjoner, stekspad och lök, servera till fläskkött.
Citera
2005-05-17, 02:45
Medlem
Bite Sales avatar
Citat:

Ät den till en stekt köttbit. Det är också riktigt gott tillsammans med blodig rostbiff, en skivad tomat och en bröbit -ingen jävla potatissallad alltså. Biff Rydberg naturligtvis.

Dijon senap förhöjer förresten nio maträtter av tio!
Citera
2005-05-17, 07:49
Medlem
Svalbards avatar
Citat:

Du ska göra majonäs eller salladsdressing.

Majo:
Rör ihop två äggulor med tre rejäla teskedar (dvs lite större än "msk" (sic!) på
din måttsats) dijonsenap. Häll försiktigt/droppa i 3 dl olja (neutral, ej oliv)
under intensiv vispning. Skvätt i ett par tsk vinäger och/eller pressad citron
tills det fadda försvinner. Smaka av med salt och eventuellt lite cayennepeppar.
Citera
2005-05-18, 21:07
Medlem
Bråkmakarns avatar
Tack för råden ang senapen.. Jag har en burk ajvar i kylen också.. Tips?
Citera
2005-05-18, 22:15
Medlem
Svalbards avatar
Citat:
ajvar

Snygg färg, men lite småkvalmig smak :/ Det enda jag har ajvar till är som
mackpålägg, med turkisk yoghurt för att syra bort det kvalmiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in