• 1
  • 2
2005-05-10, 22:26
Medlem
Detta är tråden där jag kan fråga om hur man på nåt gott sätt utnyttjar en ingrediens. Jag ser ofta saker i mataffären som jag inte vet riktigt hur man skall anrätta.
Först ut är sparris, som säljs dels färsk i knippen, eller på burk (lite vitare då).
Citera
2005-05-10, 22:46
Medlem
Sparris kan du använda tii omelett blandat med räkor och champinjoner, min kille gillar det iallafall
Citera
2005-05-10, 23:03
Medlem
Bite Sales avatar
På klassikst manér kan du koka den och sedan äta tillsammans med hollandaisesås. Den färska alltså, burksparris vete fan.
Citera
2005-05-10, 23:12
Medlem
Hispers avatar
Pratar vi konserverad, stuva den och ha i Crepes, omelett, varma mackor, eller i bitar i sallad, som garnering

Den färska kokes lätt och ätes tex till rökt lax
Citera
2005-05-10, 23:21
Medlem
LadyTieras avatar
den färska kokar jag i lättsaltat vatten jag efter att ha rensat den, sedan äter jag den med smält smör och citron
Citera
2005-05-10, 23:21
Medlem
lassess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybariten
Detta är tråden där jag kan fråga om hur man på nåt gott sätt utnyttjar en ingrediens. Jag ser ofta saker i mataffären som jag inte vet riktigt hur man skall anrätta.
Först ut är sparris, som säljs dels färsk i knippen, eller på burk (lite vitare då).
Den färska sparrisen är kanon att grilla. Antingen i en grillpanna eller på utegrillen. Ännu smarrigare blir det om man marinerar den före, gärna med olivolja, vitlök, lite citronsaft och chili samt salt o peppar. Burksparris är gott i sallader. ex. kycklingsallad samt på varma mackor o pizza. Eller varför inte ett par rejäla fläskfiléskivor med sparris o bea-sås
Citera
2005-05-10, 23:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
den färska kokar jag i lättsaltat vatten jag efter att ha rensat den, sedan äter jag den med smält smör och citron
Eller invirad i parmaskinka och så strör man på lite parmesanflagor och ringlar över olivolja.
Citera
2005-05-10, 23:26
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uph-man
Eller invirad i parmaskinka och så strör man på lite parmesanflagor och ringlar över olivolja.
jag gillar inte parmaskinka......tyvvär
Citera
2005-05-10, 23:27
Medlem
Queen Ls avatar
Burksparris kan endast anv. till hundar om de ätit något vasst föremål (de grova fibrerna innesluter så att tarmarna skonas).
Citera
2005-05-10, 23:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
jag gillar inte parmaskinka......tyvvär
Nähä, men då funkar tunn bresaola också.
Citera
2005-05-10, 23:35
Medlem
Madchilds avatar
Sparris.. Jävligt fina grejer som kan käkas med massa smaskens tillbehör. Sparris med: Scampi, parma, holle, parmesan, smält smör etc.. Vill också slå ett slag för den vita färska sparrisen. Nästan bättre än grön.

Konserverad sparris är rätt äckligt. Dock kan man göra goda dressingar på det. Brukar mixa en burk sparris med en äggula, lite vatten, tabasco, SoP och kanske lite dijon. Riktigt gott på en vanlig sallad.
Citera
2005-05-10, 23:57
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madchild
Sparris.. Jävligt fina grejer som kan käkas med massa smaskens tillbehör. Sparris med: Scampi, parma, holle, parmesan, smält smör etc.. Vill också slå ett slag för den vita färska sparrisen. Nästan bättre än grön.

Konserverad sparris är rätt äckligt. Dock kan man göra goda dressingar på det. Brukar mixa en burk sparris med en äggula, lite vatten, tabasco, SoP och kanske lite dijon. Riktigt gott på en vanlig sallad.

Jag tycker att den färska vita sparrisen är många gånger bättre än den gröna, fast det kan bero på att jag inte har testat grön färsk sparris av riktig kvalitet, problemet tycker jag ligger i den relativt kraftiga klorofyllsmaken man får. Vit sparris bör först skalas (Lägg på en plan yta, håll försiktigt i knoppen och skala, skala inte knoppen! Håll sedan i sparrisen med båda händerna, så nära nedredelen du kan komma med ena handen, den andra ungefär en bit nedanför knoppen, bryt. Där sparrisen går av slutar det träiga), kan med fördel sedan marineras och skivas mycket tunnt till sallad. Grillas eller kokas, hollandaise är som sagt det klassiska, otroligt gott. Det är också väldigt gott med baconlindad vit sparris, trots att det säkert finns många som förätit sig på det.

Angående parmaskinka, det finns en mycket god Svensk lufttorkad skinka, jag trivs inte riktigt med smaken på fettet i parmaskinka eller prosciutto crudo generellt, men den Svenska fungerar jättebra. På många av COOPs butiker finns den typen jag gillar bäst, Onsalaskinka, färdigpackad i 90grams förpackningar. Skinka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in