Citat:
Ursprungligen postat av Madchild
Sparris.. Jävligt fina grejer som kan käkas med massa smaskens tillbehör. Sparris med: Scampi, parma, holle, parmesan, smält smör etc.. Vill också slå ett slag för den vita färska sparrisen. Nästan bättre än grön.
Konserverad sparris är rätt äckligt. Dock kan man göra goda dressingar på det. Brukar mixa en burk sparris med en äggula, lite vatten, tabasco, SoP och kanske lite dijon. Riktigt gott på en vanlig sallad.
Jag tycker att den färska vita sparrisen är många gånger bättre än den gröna, fast det kan bero på att jag inte har testat grön färsk sparris av riktig kvalitet, problemet tycker jag ligger i den relativt kraftiga klorofyllsmaken man får. Vit sparris bör först skalas (Lägg på en plan yta, håll försiktigt i knoppen och skala, skala inte knoppen! Håll sedan i sparrisen med båda händerna, så nära nedredelen du kan komma med ena handen, den andra ungefär en bit nedanför knoppen, bryt. Där sparrisen går av slutar det träiga), kan med fördel sedan marineras och skivas mycket tunnt till sallad. Grillas eller kokas, hollandaise är som sagt det klassiska, otroligt gott. Det är också väldigt gott med baconlindad vit sparris, trots att det säkert finns många som förätit sig på det.
Angående parmaskinka, det finns en mycket god Svensk lufttorkad skinka, jag trivs inte riktigt med smaken på fettet i parmaskinka eller prosciutto crudo generellt, men den Svenska fungerar jättebra. På många av COOPs butiker finns den typen jag gillar bäst, Onsalaskinka, färdigpackad i 90grams förpackningar.
Skinka.