2015-09-01, 21:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Är vad advokaten säger - inte HD.
Måste du infektera varje tråd med ointelligenta inlägg.
Mao, håll käften
Citera
2015-09-01, 21:24
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coalburner
Måste du infektera varje tråd med ointelligenta inlägg.
Mao, håll käften
Det är möjligt att du tycker det är jobbigt att någon poängterar att det faktiskt inte är HD:s utan advokatens ord du citerar ... Det är däremot viktigt för andra som läser och inte vill skumma hela dokumentet efter citatet att ha det redogjort för sig - eftersom det inte finns någon som helst tyngd eller säger något som helst egentligen att en advokat sagt något.

Hade citatet kommit från HD så hade det inneburit att man ansåg att det fanns ett fel i den icke åberopade misshandel som alternativ rubricering -- men HD:s beslut säger ingenting om det, det ger ingen som helst vink om vilken bedömning de gjort.
De kan lika gärna ta upp ärendet för att sätta praxis gällande hur man värderat bevis -- vilket advokaten också tar upp.
Praxis kan sen säga att Hovrätten har agerat rätt.
Citera
2015-09-01, 21:30
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Frågan är om åklagaren kan begära häktning i HD om hen inte har överklagat, och om målsägandebiträdet kan begära häktning över huvud taget.
Jag tror att ett sådant yrkande faller på sin egen orimlighet, helt enkelt. HD skulle avslå yrkandet med hänvisning till att åklagaren inte överklagat domen i sak varmed åklagaren inte är part i målet.

Nu tycks det ju finnas ny bevisning enligt Swegers inlagor och då kan man nog tänka sig att åklagaren, om denne ansluter sig till bedömningen att den nya bevisningen kan leda till fällande dom, även kan yrka ny häktning med hänvisning till den nya bevisningen om åklagaren rent juridiskt kan intervenera i målet i detta läge.

Målsägande borde kunna yrka på häktning, jag tror inte åklagaren äger denna fråga, men därom är jag högst osäker utan att nitiskt botanisera i rättegångsbalken, vilket kanske inte heller ger klara besked i den frågan.

Ja, det blev mycket intressant juridik i detta helt plötsligt.
Citera
2015-09-01, 21:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är möjligt att du tycker det är jobbigt att någon poängterar att det faktiskt inte är HD:s utan advokatens ord du citerar ... Det är däremot viktigt för andra som läser och inte vill skumma hela dokumentet efter citatet att ha det redogjort för sig - eftersom det inte finns någon som helst tyngd eller säger något som helst egentligen att en advokat sagt något.

Hade citatet kommit från HD så hade det inneburit att man ansåg att det fanns ett fel i den icke åberopade misshandel som alternativ rubricering -- men HD:s beslut säger ingenting om det, det ger ingen som helst vink om vilken bedömning de gjort.
De kan lika gärna ta upp ärendet för att sätta praxis gällande hur man värderat bevis -- vilket advokaten också tar upp.
Praxis kan sen säga att Hovrätten har agerat rätt.
så du tror att en advokat kan gå till HD och begära PT utan samförstånd med åklagarmyndigheten?
detta är ett unikt ärende.
håll käften, igen.
Citera
2015-09-01, 21:36
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
så du tror att en advokat kan gå till HD och begära PT utan samförstånd med åklagarmyndigheten?
håll käften, igen.
I praktiken går det till så att åklagaren helt enkelt meddelar målsägandebiträdet att åklagaren inte kommer att överklaga. Sen får biträdet och målsäganden ta ställning till om de ska driva saken vidare utan stöd av åklagaren. Det är inte jätteovanligt att det blir så efter en hovrättsdom som gått målsägande emot. Åklagare är generellt väldigt restriktiva med att driva saker till HD. Så unikt är det absolut inte.
Citera
2015-09-02, 01:14
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Jag tror att ett sådant yrkande faller på sin egen orimlighet, helt enkelt. HD skulle avslå yrkandet med hänvisning till att åklagaren inte överklagat domen i sak varmed åklagaren inte är part i målet.

Nu tycks det ju finnas ny bevisning enligt Swegers inlagor och då kan man nog tänka sig att åklagaren, om denne ansluter sig till bedömningen att den nya bevisningen kan leda till fällande dom, även kan yrka ny häktning med hänvisning till den nya bevisningen om åklagaren rent juridiskt kan intervenera i målet i detta läge.

Målsägande borde kunna yrka på häktning, jag tror inte åklagaren äger denna fråga, men därom är jag högst osäker utan att nitiskt botanisera i rättegångsbalken, vilket kanske inte heller ger klara besked i den frågan.

Ja, det blev mycket intressant juridik i detta helt plötsligt.
Jag har bara läst att åklagaren kan ansöka om häktning, varken målsägandebiträdet eller advokaten. Men jag har inte läst lagboken från pärm till pärm.

Men det verkar inte vara något stort problem, den tilltalade tycks inte göra sig skyldig till brott mot tänkbara häktningsskäl.
Citera
2015-09-02, 03:51
Medlem
micro113s avatar
Citat:
håll käften, igen.
Ja - var finner du att åklagaren överklagat i det du hänvisar till?
Citera
2015-09-02, 03:54
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag har bara läst att åklagaren kan ansöka om häktning, varken målsägandebiträdet eller advokaten. Men jag har inte läst lagboken från pärm till pärm.

Men det verkar inte vara något stort problem, den tilltalade tycks inte göra sig skyldig till brott mot tänkbara häktningsskäl.
För en gångs skull är vi överens --- såvitt jag kan se kan bara rätten fatta ett sådant beslut --och den enda som kan begära det är åklagaren.
Citera
2015-09-02, 03:55
Medlem
micro113s avatar
Citat:
håll käften, igen.
Ja - i det här ärendet ser det ju faktiskt ut just så - givet dokumenten du själv söker stöd i..

Och alldeles oavsett allt det så var citatet du gav fortfarande från en klagande part med många fler argument --- och inte från HD.
Senast redigerad av micro113 2015-09-02 kl. 03:58.
Citera
2015-09-02, 08:13
Medlem
............/Carlberg hänvisar till en expert som säger att blodet skvätt som följd av en kraft, inte av droppande näsblod. De menar att kvinnan slogs medvetslös i bostaden. Sen att han slängde ner henne efter att ha försökt städa bort spår med utrustning som hittades i badkaret. I tidigare rättegångar har de även pekat på att han ändrat sina utsagor om hur han fått sår på ena knogen/..........http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.3136386-blodspar-bevis-vid-balkongfall
Citera
2015-09-02, 09:04
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:

Det som gör mig lite osäker på det i detta fall är frågan om huruvida RB 24:17 är tillämplig här. Är 24:17 tillämplig, vilket jag inte törs ta gift på, så ska ju målsägande kunna yrka på häktning.
Citera
2015-09-02, 11:38
Medlem
Någon som läst förundersökningsprotokollet och värderat bevisningen åklagaren hänvisar till samt i övrigt kontrollerat vad för övriga omständigheter som föreligger?

Det vore väldigt negativt för vårt rättssamhälle om mest feminister med agenda och oinsatta som endast tagit del av massmedierna skriver här. Sverige behöver betydligt fler ifrågasättande människor som vill förbättra vårt rättssamhälle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in