2013-10-05, 13:00
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
11 000 kr.
"Fast det blir billigare om man håller inne alt-F4 samtidigt som man klickar"
Citera
2013-10-06, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BootyLuv
Jag tycker reaktionen är överdriven. Det blir inga liknande rubriker och artiklar när bilar från andra märken fattar eld (vilket sker hela tiden) pga olika tekniska fel.

Edit - Är ju bra om jag läser artikeln ordentligt också. Står ju dessutom att branden härstammade från en kollision, vilket gör reaktionen ännu mer överdriven. Men men, marknaden har ju en förmåga att vara rejält jävla skitnödig så jag kanske inte ska vara förvånad
Jo, andra bilbränder får reaktioner det också. Dock är just Tesla i fokus idag eftersom den är ganska unik, en elbil som är sportinriktad.
Citera
2013-10-06, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobbex11
Har pratat med en som jobbar på Tesla han sa att Tesla Motors är som google var på 90 talet. Självklart skall man vara lite skeptiskt mot det eftersom han jobbar på Tesla och är väl förmodligen "kär" i företaget. Han berättade även att de håller på att ta fram en laddare till Sverige som kallas Tesla superchargers som kommer ladda 70% på 30 min och för fullt 75 min. Det finns ett fåtal av dessa nu i USA men ingen i Europa. Och alla de här Superchargers kommer man få ladda gratis på.

Han berättade även varför tex Fisker som var en sport elbil gick i konkurs och det var för att de inte hade investerare vilket Tesla Motors har. Och sen bara att Tesla säljer bättre än lexus, jaguar och alla dem så kallade "VD" bilarna gör i USA tycker jag säger mycket men även att den kör 0-100 på 4,4 sekunder är grymt det!

Så om ni frågar mig satsa på Tesla Motors dem kommer bli något riktigt häftigt och är även nu riktigt häftiga.

Mvh
T
Fisker fick problem med underleverantörer därför det gick snett, synd för Valmet men inte så mycket att göra något åt.
Citera
2013-10-07, 08:56
Medlem
http://www.laddaelbilen.se/2013/10/05/tesla-kommenterar-branden-i-en-tesla-model-s,-som-intr%C3%A4ffade-tidigare-i-veckan-18595667?8505639 94
Citera
2013-11-08, 19:13
Medlem
boboqs avatar
Vad tror vi om utvecklingen av tesla i fortsättningen? Varför har aktien rasat senaste 2 dagarna? Kvartalsrapporten nådde ju upp till förväntningarna vad jag har förstått, så marknadens reaktion på det känns inte direkt rimlig..
Citera
2013-11-08, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboq
Vad tror vi om utvecklingen av tesla i fortsättningen? Varför har aktien rasat senaste 2 dagarna? Kvartalsrapporten nådde ju upp till förväntningarna vad jag har förstått, så marknadens reaktion på det känns inte direkt rimlig..

De har stora problem med Model S. Bilen har försvagt skydd på undersidan och när den kör på något så börjar den brinna. Detta har hänt tre gånger nu den senaste månaden och senast igår(har jag för mig(körde på en dragkrok liggandes på vägen(?))). Givetvis kommer detta fixa sig snart men än sålänge så är de lite risky. Däremot ser jag detta tillfälle som perfekt att handla på rea.

Själv tror jag starkt på idén speciellt detta med superchargers. Inom 2-3 år med expandering av chargersen och iom att priset för elbilarna blir lägre och stabilare tror jag faktiskt vi har väldigt ljus framtid framför oss, mycket mindre risk men i relation lite mindre ev. avkastning också.

Source:
http://news.cnet.com/8301-11386_3-57611321-76/tesla-third-model-s-fire-in-past-two-months/
Citera
2013-11-08, 20:05
Medlem
Citat:

Rapportbesvikelse i samband med att den tredje Tesla Model S har brunnit (3st på 5 veckor) får nog en och annan att rygga tillbaka.
Omotiverat eller ej, har det höjts röster om att berörda myndigheter ska ta sig en titt på säkerheten i bilarna så den inte avviker från säkerhetsstandarder i US.

Det har spekulerats i att en kraftigare batteri-inkapsling och kraftigare plåt i underredet skulle kunna vara ett billigt sätt för Tesla att minska risken för liknande incidenter. Det kan ju innebära ett möjligt köpläge men vi vet inte ens vad Tesla´s egna undersökning visar.
Det kan ju lika gärna innebära större kostsamma förändringar men rent spontant känns det inte troligt med vad som kommunicerats om olyckan.

Samtidigt kan man inte komma ifrån att det självklart är negativt för Tesla att deras varumärke, i braskande rubriker, förknippas med brinnande bilar.
Citera
2013-11-08, 20:10
Medlem
boboqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilimN
De har stora problem med Model S. Bilen har försvagt skydd på undersidan och när den kör på något så börjar den brinna. Detta har hänt tre gånger nu den senaste månaden och senast igår(har jag för mig(körde på en dragkrok liggandes på vägen(?))). Givetvis kommer detta fixa sig snart men än sålänge så är de lite risky. Däremot ser jag detta tillfälle som perfekt att handla på rea.

Själv tror jag starkt på idén speciellt detta med superchargers. Inom 2-3 år med expandering av chargersen och iom att priset för elbilarna blir lägre och stabilare tror jag faktiskt vi har väldigt ljus framtid framför oss, mycket mindre risk men i relation lite mindre ev. avkastning också.

Source:
http://news.cnet.com/8301-11386_3-57611321-76/tesla-third-model-s-fire-in-past-two-months/

Aha, då förstår jag att marknaden är lite skakig p.g.a. det. Tror dock dom kommer fixa dessa problem relativt snabbt och enkelt. Tycker också det känns som att aktien är nere på obefogat låga nivåer just nu, den som vill investera bör passa på. När rekylen kommer tror jag det kommer gå snabbt uppåt.
Citera
2013-11-08, 20:33
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Hur många Tesla S finns det på vägarna?
Citera
2013-11-08, 21:16
Medlem
boboqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Rapportbesvikelse i samband med att den tredje Tesla Model S har brunnit (3st på 5 veckor) får nog en och annan att rygga tillbaka.
Omotiverat eller ej, har det höjts röster om att berörda myndigheter ska ta sig en titt på säkerheten i bilarna så den inte avviker från säkerhetsstandarder i US.

Det har spekulerats i att en kraftigare batteri-inkapsling och kraftigare plåt i underredet skulle kunna vara ett billigt sätt för Tesla att minska risken för liknande incidenter. Det kan ju innebära ett möjligt köpläge men vi vet inte ens vad Tesla´s egna undersökning visar.
Det kan ju lika gärna innebära större kostsamma förändringar men rent spontant känns det inte troligt med vad som kommunicerats om olyckan.

Samtidigt kan man inte komma ifrån att det självklart är negativt för Tesla att deras varumärke, i braskande rubriker, förknippas med brinnande bilar.

Rapportbesvikelse var väl att ta i? Fler sålda bilar än förväntat och intäkterna ökade med 9 % jämfört med föregående kvartal. Sen verkar alla 3 bränder ha starta p.g.a. en olycka. 2 av bilarna körde på ett metallföremål som tog i batteripacken under bilarna och den tredje körde rakt in i ett träd. En ordentlig hasplåt under och dom här "problemen" är snart ett minne blott.
Citera
2013-11-08, 21:19
Medlem
Citat:
Aha, då förstår jag att marknaden är lite skakig p.g.a. det. Tror dock dom kommer fixa dessa problem relativt snabbt och enkelt. Tycker också det känns som att aktien är nere på obefogat låga nivåer just nu, den som vill investera bör passa på. När rekylen kommer tror jag det kommer gå snabbt uppåt.

När rekylen kommer tror jag absolut kommer bli kul. Funderar på att gå in kortsiktigt där och bara vara med på rekylen.

En utförligare artikel med mer beskrivning om du är intresserad.
"Model S har en sex millimeter tjock plåt som markskydd så det är lite märkligt."
http://www.ibtimes.com/vehicle-id-numbers-provided-tesla-customers-suggest-tesla-motors-has-assigned-vins-least-13000-model

Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Hur många Tesla S finns det på vägarna?.

11 okt kom en artikel som menar att Tesla har all möjlighet att krossa försäljningsmålet på 20k bilar i år men jag vet inte om det är totalt eller för en geografisk marknad. Googla lite så får du reda på det?

http://www.ibtimes.com/vehicle-id-numbers-provided-tesla-customers-suggest-tesla-motors-has-assigned-vins-least-13000-model
Citera
2013-11-08, 21:25
Medlem
kopierameras avatar
Vaför överhuvutagit fundera över en batteri bil. Miljömässigt är dom ok, om man inte tänker på miljökonsekvensena vid tillverkning av batterierna. Även elbilar släpper inderekt ut en massa miljövidriga utsläpp vid produktion av elen som ska ladda batterierna. Dessutom är återvinningen av en massa sältsynta jordartsmettaler, vid skrotninga av batteripacken, inte den mest miljövänliga processen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in