2013-10-04, 00:08
Medlem
BootyLuvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Jo, då en bilbrand har ställt frågan om säkerheten, http://www.businessinsider.com/deutsche-bank-tesla-fire-had-to-happen-at-some-point-2013-10#ixzz2gfkLvENJ
Jag tycker reaktionen är överdriven. Det blir inga liknande rubriker och artiklar när bilar från andra märken fattar eld (vilket sker hela tiden) pga olika tekniska fel.

Edit - Är ju bra om jag läser artikeln ordentligt också. Står ju dessutom att branden härstammade från en kollision, vilket gör reaktionen ännu mer överdriven. Men men, marknaden har ju en förmåga att vara rejält jävla skitnödig så jag kanske inte ska vara förvånad
Senast redigerad av BootyLuv 2013-10-04 kl. 00:10.
Citera
2013-10-04, 12:23
Medlem
Bibers avatar
http://www.svd.se/naringsliv/motor/tesla-16-miljarder-borta_8578688.svd

Hur mycket påverkar det här alla som investerat?
Citera
2013-10-04, 14:21
Medlem
Har pratat med en som jobbar på Tesla han sa att Tesla Motors är som google var på 90 talet. Självklart skall man vara lite skeptiskt mot det eftersom han jobbar på Tesla och är väl förmodligen "kär" i företaget. Han berättade även att de håller på att ta fram en laddare till Sverige som kallas Tesla superchargers som kommer ladda 70% på 30 min och för fullt 75 min. Det finns ett fåtal av dessa nu i USA men ingen i Europa. Och alla de här Superchargers kommer man få ladda gratis på.

Han berättade även varför tex Fisker som var en sport elbil gick i konkurs och det var för att de inte hade investerare vilket Tesla Motors har. Och sen bara att Tesla säljer bättre än lexus, jaguar och alla dem så kallade "VD" bilarna gör i USA tycker jag säger mycket men även att den kör 0-100 på 4,4 sekunder är grymt det!

Så om ni frågar mig satsa på Tesla Motors dem kommer bli något riktigt häftigt och är även nu riktigt häftiga.

Mvh
T
Senast redigerad av tobbex11 2013-10-04 kl. 14:55.
Citera
2013-10-04, 17:18
Medlem
Sugen på att köpa in mig i Tesla men eftersom det är ett amerikanskt bolag undrar jag då om det blir
annorlunda vid handel? Eller är det som vilken Aktie som helst?
Citera
2013-10-04, 17:57
Medlem
BootyLuvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farlig850
Sugen på att köpa in mig i Tesla men eftersom det är ett amerikanskt bolag undrar jag då om det blir
annorlunda vid handel? Eller är det som vilken Aktie som helst?
Högre courtage samt 15% amerikansk källskatt på utdelningar och vid försäljning (svenska skatten diffar beroende på vilken typ av aktiekonto du har). Värdet påverkas dessutom givetvis av hur dollarkursen går upp och ned. Annars är det som vanligt, går bra att köpa via t.ex. Avanza som vilken aktie som helst.
Citera
2013-10-04, 17:58
Medlem
Wirfs avatar
Eftersom det är amerikanskt kan du ju vänta tills 17e och se vad dom kommer fram till med finansen.
Citera
2013-10-04, 21:01
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BootyLuv
Högre courtage samt 15% amerikansk källskatt på utdelningar och vid försäljning (svenska skatten diffar beroende på vilken typ av aktiekonto du har). Värdet påverkas dessutom givetvis av hur dollarkursen går upp och ned. Annars är det som vanligt, går bra att köpa via t.ex. Avanza som vilken aktie som helst.

Källskatten får du tillbaka senare.
Citera
2013-10-04, 23:58
Medlem
BootyLuvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verbeek
Källskatten får du tillbaka senare.
Det är jag väl medveten om men ändå något jag tycker är värt att nämna. Har man köpt via ISK sköts det automatiskt och kommer på nästa deklaration. Har man köpt via KF kan det ta 2-3 år. Vet inte hur det funkar med en vanlig aktiedepå.
Citera
2013-10-05, 01:30
Medlem
"Sverige som kallas Tesla superchargers som kommer ladda 70% på 30 min och för fullt 75 min. Det finns ett fåtal av dessa nu i USA men ingen i Europa. Och alla de här Superchargers kommer man få ladda gratis på."

Måste vara en dårlig kalla. Norge har haft 6 superchargers sen 1 månad tilbaks.
http://www.tu.no/bygg/2013/08/30/teslas-superladere-apner-i-dag
Citera
2013-10-05, 01:44
Medlem
Liberaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BootyLuv
Lite OT, men ni som handlar amerikanskt - vilken aktiemäklare använder ni? Tycker courtaget alltjämt avskräcker.

Angående Tesla tycker jag konkurrensen på marknaden är rätt avskräckande med tanke på hur mycket pengar flertalet andra aktörer sitter på. Detta i kombination med det rådande juridiska klimatet gällande patent på teknik där patenttvister tycks dyka upp konstant i USA.
Citera
2013-10-05, 09:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Liberalis
Lite OT, men ni som handlar amerikanskt - vilken aktiemäklare använder ni? Tycker courtaget alltjämt avskräcker.

Angående Tesla tycker jag konkurrensen på marknaden är rätt avskräckande med tanke på hur mycket pengar flertalet andra aktörer sitter på. Detta i kombination med det rådande juridiska klimatet gällande patent på teknik där patenttvister tycks dyka upp konstant i USA.
Vad ligger courtaget på? Jag använder avanza.
Citera
2013-10-05, 09:25
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benefit
Vad ligger courtaget på? Jag använder avanza.

11 000 kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in