Igår, 10:03
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
En väsentlig lägre produktionskostnad med ny produktionsteknik räcker ännu längre.
Måhända, men om vi skall prata effektivitet så borde minibuss-liknande fordon som kan ta +6 personer vara det optimala.

Men som HelgeBuk är inne på så är det optimala inte vad som är i fokus här, lite av samma anledning som Teslas första Roadster och Model S inte var de mest optimala bilarna. Missförstå mig rätt.

Här gäller det att få in en fot i dörren på en helt ny marknad till att börja med. Jag kan ha full förståelse för designen på den första Robotaxin.
Senast redigerad av Leaston Igår kl. 10:10.
Citera
Igår, 10:30
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Måhända, men om vi skall prata effektivitet så borde minibuss-liknande fordon som kan ta +6 personer vara det optimala.

Men som HelgeBuk är inne på så är det optimala inte vad som är i fokus här, lite av samma anledning som Teslas första Roadster och Model S inte var de mest optimala bilarna. Missförstå mig rätt.

Här gäller det att få in en fot i dörren på en helt ny marknad till att börja med. Jag kan ha full förståelse för designen på den första Robotaxin.

Det optimala är att fokusera på hur över 90% av alla taxi-resor ser ut, det vill säga 1-2 personer med minimalt bagage. Andra aktörer kan få bråka om brödsmulorna.
Citera
Igår, 10:47
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Det optimala är att fokusera på hur över 90% av alla taxi-resor ser ut, det vill säga 1-2 personer med minimalt bagage. Andra aktörer kan få bråka om brödsmulorna.
Man skall inte stirra sig blind på hur det ser ut idag.

Jag tror ju att robotaxiresor kommer ersätta lokaltrafiken i mångt och mycket. Så jag menar att minibussar för runt 6-8 personer som delar resa från ungefär samma lokation, till ungefär samma lokation kommer vara väldigt vanliga.

Att betala typ 1/6 -del (eller 1/10 -del) av priset, med enda uppoffringen att man gör ett eller ett par stopp på vägen, kommer nog vara väldigt attraktivt. Allt är ju bättre än de som kör lokaltrafik idag med typ 40 andra och 10-20 stopp på vägen.

Det kommer finnas en prenumerationstjänst för alla typer, oavsett om du vill resa själv lite dyrare eller är beredd att dela med en eller flera personer.
Senast redigerad av Leaston Igår kl. 10:52.
Citera
Igår, 10:57
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Man skall inte stirra sig blind på hur det ser ut idag.

Sant, det kan ju bli ännu fler singel-resor och färre resor med en hel grup personer när färre köper bilar för att pendla och resor blir så billiga att man inte behöver knö ihop sig med andra.

Citat:
Jag tror ju att robotaxiresor kommer ersätta lokaltrafiken i mångt och mycket. Så jag menar att minibussar för runt 6-8 personer som delar resa från ungefär samma lokation, till ungefär samma lokation kommer vara väldigt vanliga.

Att betala typ 1/6 -del (eller 1/10 -del) av priset, med enda uppoffringen att man gör ett eller ett par stopp på vägen, kommer nog vara väldigt attraktivt. Allt är ju bättre än de som kör lokaltrafik idag med typ 40 andra och 10-20 stopp på vägen.

Det kommer finnas en prenumerationstjänst för alla typer, oavsett om du vill resa själv lite dyrare eller är beredd att dela med en eller flera personer.

Ja, och därför har Tesla tagit fram Robovan.
Citera
Igår, 11:06
Medlem
otellos avatar
Citat:
Sant, det kan ju bli ännu fler singel-resor och färre resor med en hel grup personer när färre köper bilar för att pendla och resor blir så billiga att man inte behöver knö ihop sig med andra.

Ja, och därför har Tesla tagit fram Robovan.
Mer vapourware, den kommer aldrig köras på gator.
Citera
Igår, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Inte för att jag väntade mig bättre, men hur får du ihop 3 och 5?
Det går inte ihop, det är poängen.
Citera
Igår, 12:23
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Går ju att räkna på. Ett busskort i tex Stockholm kostar 1060kr va?
En person åker kanske 40 (tur och retur) resor per månad.
Det blir ca 26.50kr per resa.
Säg att det tar 25 minuter att resa.

En Uber resa (som går fortare) på 15 minuter kostar ca 120kr. Men då tar väl chauffören 60kr av detta(?) så man kan tänka att en förarlös resa kostar 60kr.
Sedan är det upp till var och en om dom vill ta denna kostnad själv, eller om dom kan tänka sig dela kostnaden med 1-9 andra.

Typ så?
Citera
Igår, 13:50
Medlem
otellos avatar
Citat:
Går ju att räkna på. Ett busskort i tex Stockholm kostar 1060kr va?
En person åker kanske 40 (tur och retur) resor per månad.
Det blir ca 26.50kr per resa.
Säg att det tar 25 minuter att resa.

En Uber resa (som går fortare) på 15 minuter kostar ca 120kr. Men då tar väl chauffören 60kr av detta(?) så man kan tänka att en förarlös resa kostar 60kr.
Sedan är det upp till var och en om dom vill ta denna kostnad själv, eller om dom kan tänka sig dela kostnaden med 1-9 andra.

Typ så?
There's only one problem, it doesn't work.
Tesla saknar teknologi och kompetens, dom lär inte komma ikapp nu när dom tvingas skära ner på R&D.
Citera
Igår, 14:37
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Tesla saknar teknologi och kompetens, dom lär inte komma ikapp nu när dom tvingas skära ner på R&D.
Men dom är på god väg att få till det, vilket är poängen du hela tiden försöker blunda för. Gott så.
Citera
Igår, 17:07
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Mer vapourware, den kommer aldrig köras på gator.

Jupps, Robovanen måste vara den sämst designade buss som någonsin tagits fram; ingen frigång över marken, inga fönster(!) och hjulen är inbyggda i karossen...

Vem kommer ens på något sånt? Just ja... Musk såklart...
Citera
Igår, 17:44
Medlem
machinemans avatar
Citat:

Tesla har redan teknologin och kompetensen.

Komma ikapp? Vilka ska Tesla komma ikapp?
Citera
Igår, 18:30
Medlem
Citat:
Köpte bear X10 och X15 för lekpengar igår, sålde X15 nyss, håller X10.
fan det var dåligt du måste ju visa vad du tror på, köp minst 50% av portföljen annars är det ingen som tar dig seriöst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in