Citat:
Ursprungligen postat av
DViking
Grattis, ni tog en short under den sämsta börsveckan på länge. Tesla har gått som index, -12%, medan t.ex. Apple och Nvidia rasat drygt 15%.
Mycket av detta är en allmän sell off och urblåsning av en överlag högt värderad börs. Inget som har något specifikt med Tesla att göra, kanske inte så mycket med tullarna heller.
Tack!
Nu håller jag nästan (eller tom i princip) med dig igen.
Idag tror jag inte att det var Tesla-specifikt. Jag tror eventuellt att det handlar mycket om frågetecken kring administrationens ekonomiska plan generellt och en rädsla för att det inte låg ett direkt gediget arbete bakom tariff-förslagen.
Någon lyckades ju reverse-engineera alla tariffsiffror och kom fram till att det är en ruskigt enkel ekvation som kopplar till skillnader i bytesbalansen som är svept över i stort sätt alla länder i en runda.
Att göra det underlaget som administrationen tagit fram tar 2 minuter i chat-gtp så finansvärlden börjar kanske ändå känna att allt inte står rätt till i vita huset?
Ska man skaka om världsekonomin och sin egen ekonomi kanske man inte ska bygga sin gameplan på en fråga till chat-gtp.
Förtroendet för Trump-administrationen fick sig en törn och det påverkar utöver tarifferna.