2025-04-04, 20:41
Medlem
Madagascars avatar
-10% 240 en dryg timme innan stängning. Nasdaq 100 -5.8% :-O

Intressant är att Ford ligger lite positivt.
Citera
2025-04-04, 21:02
Medlem
HotPopcorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
-10% 240 en dryg timme innan stängning. Nasdaq 100 -5.8% :-O

Intressant är att Ford ligger lite positivt.

Jaja, men vänta bara tills folk inser att Tesla sitter på hundratals terabyte med inspelning på när folk kör bil. Det är det ingen annan som har! Kursen kommer raketa upp rakt igenom månen och ut i kosmos.

...eller inte.
Citera
2025-04-04, 22:08
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Gött att se björnarna jaga kursen när vi redan sett botten.

Då du gjorde detta inlägg så stod kursen i 273. Nu är det tre dagar sedan dess och den har gått ned lite mer än 12% till 239. Kan vi inte vara överens om att du inte är ett orakel då det kommer till att konstatera var den där botten är någonstans och kan du inte börja skriva att du antar/gissar/spekulerar i i stället för påståenden så som att "vi sett botten"?

Ja jag vet, jag är inte skitbra på att pricka heller men just nu tror jag en Inverse BästeHr slår index faktiskt.

HotPopcorn björnen gick det ju ändå rätt bra för. Han sålde visst idag. Ingen aning om han hade en 10x eller 5x men 60-120% på ngn dag får anses bra.

Du plockade upp lite fler aktier och sålde din hedge?
Det kan inte ha gått på 60-120% +
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2025-04-04 kl. 22:11.
Citera
2025-04-04, 22:24
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Då du gjorde detta inlägg så stod kursen i 273. Nu är det tre dagar sedan dess och den har gått ned lite mer än 12% till 239. Kan vi inte vara överens om att du inte är ett orakel då det kommer till att konstatera var den där botten är någonstans och kan du inte börja skriva att du antar/gissar/spekulerar i i stället för påståenden så som att "vi sett botten"?

Ja jag vet, jag är inte skitbra på att pricka heller men just nu tror jag en Inverse BästeHr slår index faktiskt.

HotPopcorn björnen gick det ju ändå rätt bra för. Han sålde visst idag. Ingen aning om han hade en 10x eller 5x men 60-120% på ngn dag får anses bra.

Grattis, ni tog en short under den sämsta börsveckan på länge. Tesla har gått som index, -12%, medan t.ex. Apple och Nvidia rasat drygt 15%.

Mycket av detta är en allmän sell off och urblåsning av en överlag högt värderad börs. Inget som har något specifikt med Tesla att göra, kanske inte så mycket med tullarna heller.
Citera
2025-04-04, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Trump är ju en guds gåva för traders! han kan säga en sak ena dagen och marknaden rasar och blöder, sen kan han ta tillbaka det någon dag senare eller komma med något nytt som gör att hela marknaden går till skyarna för att sedan göra något som gör att det rasar igen.

han är väldigt ostabil på så sätt och kan man utnyttja det som trader så är det väl en dröm.
För de som försöker planera mer långsiktigt så är det däremot inte lika kul.

Nog det mest verklighetsfrånvända jag har sett skrivits i den här tråden. Jag tror du tänker på en speldegenererad torsk, inte trader. Isf lirar ditt inlägg väldigt bra med den verklighet vi upplever just nu.
Citera
2025-04-04, 22:41
Medlem
Humeruss avatar
Det är minst sagt lite surt där ute nu va.
VIX ballar ur och F&G index står i 4.
Samtidigt har jag nästan slut på investerbart kapital.

Är dock glad att jag inte börjat använda aktiekrediten, får se när man är man nog att börja handla med den.

Inom kommande två veckor?
Kanske dock inte just TSLA då andel redan är hög, men fortsätter TSLA sjunka snabbare än övriga börs minskar såklart andelen 🙄🙃
Citera
2025-04-04, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Nog det mest verklighetsfrånvända jag har sett skrivits i den här tråden. Jag tror du tänker på en speldegenererad torsk, inte trader. Isf lirar ditt inlägg väldigt bra med den verklighet vi upplever just nu.

Nja, vi har de som kan det dom gör och de som vill kunna tradea.
Jag är ingen trader, men vet andra som är det.

De tar så klart nytta av kraftig nedgång som inte har specifikt med det aktuella företaget att göra utan mer en nationell eller global nedgång som inte är relaterat till företagets prestationer.

Då köper de när alla andra säljer och sen så klart säljer de när alla andra köper och aktien är på topp.
Citera
2025-04-04, 22:48
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Grattis, ni tog en short under den sämsta börsveckan på länge. Tesla har gått som index, -12%, medan t.ex. Apple och Nvidia rasat drygt 15%.

Mycket av detta är en allmän sell off och urblåsning av en överlag högt värderad börs. Inget som har något specifikt med Tesla att göra, kanske inte så mycket med tullarna heller.
Tack!

Nu håller jag nästan (eller tom i princip) med dig igen.
Idag tror jag inte att det var Tesla-specifikt. Jag tror eventuellt att det handlar mycket om frågetecken kring administrationens ekonomiska plan generellt och en rädsla för att det inte låg ett direkt gediget arbete bakom tariff-förslagen.

Någon lyckades ju reverse-engineera alla tariffsiffror och kom fram till att det är en ruskigt enkel ekvation som kopplar till skillnader i bytesbalansen som är svept över i stort sätt alla länder i en runda.

Att göra det underlaget som administrationen tagit fram tar 2 minuter i chat-gtp så finansvärlden börjar kanske ändå känna att allt inte står rätt till i vita huset?

Ska man skaka om världsekonomin och sin egen ekonomi kanske man inte ska bygga sin gameplan på en fråga till chat-gtp.

Förtroendet för Trump-administrationen fick sig en törn och det påverkar utöver tarifferna.
Citera
2025-04-04, 23:12
Medlem
raskenss avatar
Citat:

Kursen gick ner till 120 januari 2023, inte så länge sen. Fundamenta har i princip inte ändrats nåt så det är inte orimligt den når 120 framöver. Det intressanta är att nu har Musk belånat aktierna tungt med enbart förlustaffärer. Ska bli spännande att se vad som händer de närmaste månaderna.
Citera
2025-04-04, 23:13
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Tack!

Nu håller jag nästan (eller tom i princip) med dig igen.
Idag tror jag inte att det var Tesla-specifikt. Jag tror eventuellt att det handlar mycket om frågetecken kring administrationens ekonomiska plan generellt och en rädsla för att det inte låg ett direkt gediget arbete bakom tariff-förslagen.

Någon lyckades ju reverse-engineera alla tariffsiffror och kom fram till att det är en ruskigt enkel ekvation som kopplar till skillnader i bytesbalansen som är svept över i stort sätt alla länder i en runda.

Att göra det underlaget som administrationen tagit fram tar 2 minuter i chat-gtp så finansvärlden börjar kanske ändå känna att allt inte står rätt till i vita huset?

Ska man skaka om världsekonomin och sin egen ekonomi kanske man inte ska bygga sin gameplan på en fråga till chat-gtp.

Förtroendet för Trump-administrationen fick sig en törn och det påverkar utöver tarifferna.

Ja, det är så slarvigt att de knappast kommer hålla fast vid detta. Syftet är dock att få ner underskottet i handeln som varit negativt i 50 år. Trump har väl redan sagt att alla vill prata med honom om att lösa detta "make a deal".

Tesla har väl ett av få bolag som exporterar Made in USA och det kan ju bli så att t.ex. bilsektorn får exportstöd. Just när det gäller bilar är dessutom tullgnället från EU rätt tramsigt då man länge lagt tullhinder mot USA och nu senast ännu mer mot Kina.
Citera
2025-04-04, 23:30
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Nja, jag håller nog med lite. Vollan gynnar tradern och Trumps idiotier gynnar vollan.
Citera
2025-04-05, 09:18
Bannlyst
Många Tesla-fanboys köpte på +$400 men de är ganska tysta nu 😀

Tesla är en aktie som jag aldrig vågat röra, och nu har Elon dessutom blivit galen. Fattar inte hur de som investerat i Tesla resonerar. Någon som vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in