2025-04-01, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
För att impa på någon med en Tesla idag är det en CyberTruck som gäller.

BMW verkar vara på G med sina elbilar så de kommer nog bli en stark konkurrent till Tesla. Köp en sådan och prova, du får dock dras med babbefaktorn även om den är lite nedtonad för elbilarna.

Det finns ingen babbefaktor enligt mig, men om det skulle finnas en sån så skiter jag i det ändå. Jag har haft över 10 olika BMW genom åren. Det är mitt märke. Egentligen.

Jag köper inte bilar för att impa på folk. Jag köper bilar som jag tycker erbjuder något extra. När jag fastnade för Model S fanns det inga alternativ som var eldrivna. Alltså bokstavligt talat. Det fanns Nissan Leaf, Renault Zoe, BMW i3... Men inga stora, snabba bilar med lång räckvidd.

Jag ogillade Tesla-sekten redan då och köpte bilen TROTS Elon Musk.

Nu tycker jag iX är lite extra. Det är ingen vanlig bil. Därför vill jag ha den. För att den är rymlig, ser cool ut, har bra prestanda, bra komfort, lång räckvidd... Världens bästa elbil för tillfället?
Citera
2025-04-01, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
För de flesta är valet av bilmärke inte ett politiskt ställningstagande. Varken tidigare, just nu eller i framtiden. Klart att det känns så just nu i din lilla bubbla där allt handlar om Elon, Trump, Tesla och Putin men för de allra flesta människor så gör man saker helt utan politisk tanke.

Normalt sett ja, men de har dragit det för långt. Allt handlar inte om Musk och Trump men de är svåra att ta ur ekvationen.
Citera
2025-04-01, 17:11
Medlem
HotPopcorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Oväntat bra resultat på energilagringssidan eller oväntat dåligt resultat där kan då påverka en del.

Min strategi:
Hodl det korta (som nu är upp igen).
- Går Tesla helt omotiverat upp en massa idag och i morgon pga av att den är volatil så kan jag tänka mig tanka mer kort på över 275.

- Går Tesla ned till 225 innan Q1 resultaten skalar jag av lite på mina korta pos men behåller en del.

- Ligger vi runt 250 så håller jag kvar allt ett tag till och ser vad som händer.

Spännande!

Jag tog och räknade samman resultatet av mina äventyr i kortning hittills. Visar sig att jag fortfarande ligger plus totalt sett.

Nu när kursen rusat upp till 270+ så passade jag på att slänga in några tusenlappar till. Med tanke på vilka svängningar det är just nu kan det visa sig vara en usel ide. Men försöker fortfarande hålla mig till summor som inte känns för mycket om de skulle ryka helt

Men i övrigt har jag ingen lust att göra för mycket affärer just nu - det blir nog att hålla på dessa tills det antingen går att ta hem en rolig vinst, eller att rubbet är borta (fast det kommer ju inte hända på ett tag).
Citera
2025-04-01, 17:58
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HotPopcorn
Jag tog och räknade samman resultatet av mina äventyr i kortning hittills. Visar sig att jag fortfarande ligger plus totalt sett.

Nu när kursen rusat upp till 270+ så passade jag på att slänga in några tusenlappar till. Med tanke på vilka svängningar det är just nu kan det visa sig vara en usel ide. Men försöker fortfarande hålla mig till summor som inte känns för mycket om de skulle ryka helt

Men i övrigt har jag ingen lust att göra för mycket affärer just nu - det blir nog att hålla på dessa tills det antingen går att ta hem en rolig vinst, eller att rubbet är borta (fast det kommer ju inte hända på ett tag).

Gött att se björnarna jaga kursen när vi redan sett botten.
Citera
2025-04-01, 18:14
Medlem
ReijoHervonens avatar
Lite preliminära försäljningssiffror från mars.
Sverige -68% YoY.
Norge -1%.
Danmark -75%.
Spanien +38%.
UK -15%
Holland -60%.
Portugal +2%.
Frankrike -37%
Österrike -34%

Ungefär 8500 bilar färre på dessa marknader än mars 2024.

Dom som uppskattat försäljning har i snitt talat om 373K bilar i Q1 enligt Reuters. Men man ligger back med 37K bilar i Europa och USA efter två månader och mars ser inte bättre ut. Kina verkar landa några tusen bilar högre än 2024. 24 sålde man 386K bilar globalt.

Jag förutspår ett rejält ras i aktien när siffrorna som kommer att landa under 340K presenteras.
Senast redigerad av ReijoHervonen 2025-04-01 kl. 18:17.
Citera
2025-04-01, 18:17
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Lite preliminära försäljningssiffror från mars.
Sverige -68% YoY.
Norge -1%.
Danmark -75%.
Spanien +38%.
UK -15%
Holland -60%.
Portugal +2%.
Frankrike -37%
Österrike -34%

Ungefär 8500 bilar färre på dessa marknader än mars 2024.

Kina registrerade 20700 nya Teslor bara i förra veckan.
Citera
2025-04-01, 18:19
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jag uppdaterad inlägget. Kinaförsäljningen för Q1 ökar endast marginellt, med runt 4-5K bilar.
Citera
2025-04-01, 18:32
Medlem
Citat:

Egentligen spelar det ingen roll. Det krävs kraftig tillväxt globalt. Några tusen bilar i Kina till minimal vinst lär inte göra någon skillnad alls.
Citera
2025-04-01, 18:54
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Köpte på mig lite bear 10x då vi passerade 275. Vi får se om jag också blir glad eller ledsen.
Citera
2025-04-01, 19:42
Medlem
Citat:
Vad finns det för fördelar med att äga en Tesla mot den kinesiska elbilen Byd?
Citera
2025-04-01, 20:14
Medlem
Citat:
Håll du dig till familj och bilar och lämna analyserna till de insatta.

Alltså, jag är ganska säker på att aktien ska ner på medel och lång sikt. Kortsiktigt kan vad fan som helst hända. Är en galen aktie som styrs av blinda förhoppningar.

Jag tror vanliga ekonomiska regler kommer gälla förr eller senare dock. Blir svårare och svårare att mata er fanatiker.

Christer Gardell blev inte miljardär för att han är dum i huvudet...

https://carup.se/svensk-miljardar-spar-95-ras-i-tesla/
Citera
2025-04-01, 21:05
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Alltså, jag är ganska säker på att aktien ska ner på medel och lång sikt. Kortsiktigt kan vad fan som helst hända. Är en galen aktie som styrs av blinda förhoppningar.

Jag tror vanliga ekonomiska regler kommer gälla förr eller senare dock. Blir svårare och svårare att mata er fanatiker.

Christer Gardell blev inte miljardär för att han är dum i huvudet...

https://carup.se/svensk-miljardar-spar-95-ras-i-tesla/

Jag bryr mig inte hur rik eller smart han är, eller i vilket syfte han säger det han säger. Det han säger visar brist på förståelse, och det är korkat att prata om sånt man inte förstår. Ron Baron blev inte heller miljardär för att han är dum i huvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in