2024-04-04, 08:26
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss
Det finns fördelar med att inte tillverka alla delar själv, om någon annan kan göra samma del till ett lägre pris än du kan tillverka den för är det dumt att tillverka själv. Man kan kontraktera köp hos kontrakstillverkare som gör liknande delar till andra. Det är inte alltid billigast att göra själv, beror givetvis på volymer etc.

Men av nyfikenhet, hur kommer du till ett värde av 1500$, räknar du med 0 TVM?

Vi ser fördelarna i vinstmarginalernq. När ford sätter ihop en likvärdig bil så tvingas de sälja den med förlust. Så där tog den diskussionen slut.

$1500 är en arbiträr siffra som egentligen är för låg. Marknaden för autonoma fordon och humanoida robotar är gigantisk och Tesla är duktiga på att pressa produktionskostnad. Det kommer en dag då Tesla är värt $3000 också, vi vet bara inte när. Det blir helt enkelt resultat så länge Tesla behåller den företagskultur de har.

Ett meddelande till alla haters: https://twitter.com/JoshWest247/status/1775542534250303939?t=zmAv_LQdNsvW355Yu4Y7hA&s=19
Citera
2024-04-04, 09:02
Medlem
Raytheons avatar
Apple ska utveckla robotar istället för bilar. Får de om de lyckas utmana Tesla bättre där.
Citera
2024-04-04, 09:55
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Apple ska utveckla robotar istället för bilar. Får de om de lyckas utmana Tesla bättre där.

Trevligt. Det validerar ju Teslas satsning att ett så stort och seriöst företag som Apple härmar efter ett projekt som alla skrattade åt för ett par år sedan. Det kommer bli enklare och enklare att träna neurala nätverk, så länge man har data att träna det med. Så det kommer säkerligen bli ett race mellan flera aktörer.

Sen skall ju robotarna tillverkas också...
Citera
2024-04-04, 10:43
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Jag har aldrig tagit något råd från dig, ingen aning om vad du pratar om.

Jag kan allt angående fundamental analys, det är en av anledningarna till varför jag inte köper Tesla. Du däremot saknar uppenbarligen denna kunskap vilket kommer bidra till ditt misslyckande gällande investeringar. Att du i fallet ner slår vilt omkring dig är patetiskt och smaklöst.

Nämen ok, vilka instrument köpte du då?
Citera
2024-04-04, 10:58
Medlem
Karmans avatar
"Tesla kan gå i konkurs", enligt denna artikel i Dagens PS:
https://www.dagensps.se/motor/tesla-kan-ga-i-konkurs/
Citera
2024-04-04, 11:08
Medlem
The-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman

Jag tror att jag har sett 6-7 sådana här artiklar den senaste veckan. Både njutbart och bra för min short.
Citera
2024-04-04, 11:13
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman

Media kan skriva FUD artiklar för att retail skall sälja av sina aktier.
Citera
2024-04-04, 11:14
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-9
Jag tror att jag har sett 6-7 sådana här artiklar den senaste veckan. Både njutbart och bra för min short.

Hoppas de inte knockas när vi når $185.
Citera
2024-04-04, 13:18
Medlem
raskenss avatar
Episk miss av Tesla.

https://www.di.se/live/kraftigt-tapp-for-tesla-i-kina/

Vilken tur dom om tre år har 50% av intäkterna från Optimurobotar enligt Ark investment.

Det innebär att Optimus senast om 2 år har nått full produktion med minst 1 miljon enheter per år.

Dom har ju en överlägsen företagskultur då löser det sig säkert. Och värdens bästa toppingenjörer. Har hört att alla nobelpristagare står på kö för att få jobb på tesla.

Too the mooooon med kursen.

(Obs finns spår av ironi)
Citera
2024-04-04, 13:56
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Trevligt. Det validerar ju Teslas satsning att ett så stort och seriöst företag som Apple härmar efter ett projekt som alla skrattade åt för ett par år sedan. Det kommer bli enklare och enklare att träna neurala nätverk, så länge man har data att träna det med. Så det kommer säkerligen bli ett race mellan flera aktörer.

Sen skall ju robotarna tillverkas också...

Apple har väl också varit utsatt för en mängd kinesiska Iphonedödare under många många år nu och står fortfarande stark även om aktiekursen kanske inte gått som en raket. Finns som tidigare nämnts många likheter mellan Apple och Tesla. Kanske kommer ett samarbete i framtiden
Citera
2024-04-04, 14:42
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Apple har väl också varit utsatt för en mängd kinesiska Iphonedödare under många många år nu och står fortfarande stark även om aktiekursen kanske inte gått som en raket. Finns som tidigare nämnts många likheter mellan Apple och Tesla. Kanske kommer ett samarbete i framtiden

Apple, oljebolaget Aramco och Tesla har gjort sämst i från sig alla andra drar ifrån. Apple lyckades skapa ett varumärke, detsanna gäller Telsa. Det enda Tesla har som är vårt något är deras varumärke. Apple har mångdubbelt smartare ingenjörer och betydligt bättre företagskultur än Tesla.

https://companiesmarketcap.com/

intressant att Danska Novo Nordisk sprungit om Tesla, men det beror på att dom har en riktig produkt inte rosa Sci-fi fluffdrömmar.
Citera
2024-04-04, 14:44
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking

Ja varför inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in